Menu

سومین دوره رویداد بازی‌سازی Level Up آغاز شد

سومین دوره رویداد بازی‌سازی Level Up آغاز شد

رقابت برای ایستادن روی شانه‌ی غول‌ها

سومین دوره‌ی رویداد بازی‌سازی لِوِل آپ (Level Up)، با هدف تولید و ساخت بازی‌ برای رایانه‌های شخصی و با تمرکز با فرهنگ بازی‌سازی مستقل برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به وب‌سایترویداد از چگونگی نحوه ثبت‌نام شرکت در آن مطلع شوند.

در مراسم معرفی این رویداد که در روز دوشنبه ۱۴ مرداد به شکل آنلاین برگزار و به صورت زنده پخش شد، جزئیات این دوره‌ی جدید از طرف برگزارکنندگان مطرح و مشخص شد در این دوره شرکت‌کنندگان پای به یک چالش ۷ هفته‌ای خواهند گذاشت که از ۱۴ مرداد ماه ثبت‌نام آن آغاز می‌شود و پایان مهلت ثبت‌نام ۲۱ مرداد ماه است. به گفته امیرحسین فصیحی، مدیرعامل شرکت فن‌افزار، در امتداد شعار «در مسیر جهانی شدن» در دوره‌ اول این رویداد و شعار «تیم بساز، بازی‌بساز» در دوره دوم، این بار و در سومین دوره‌ی این رویداد عبارت «وفاداری و نوآوری» برای معرفی خط مشی این رویداد برگزیده شده است تا اهمیت توجه به بازی‌های شاخص قدیمی در راستای شناخت، یادگیری و نهایتا پیشرفت در عرصه بازی‌سازی را بیان کند.

او در توضیح تغییر نگاه این رویداد محبوب به سمت بازی‌های رایانه‌ای گفت: « یکی از ستون‌های شکل‌دهنده رویداد Level Up بحث آموزش و انتقال تجربه به بازی‌سازان و افراد علاقه‌مند به بازی‌سازی است به همین دلیل در این دوره قصد داریم با هدایت شرکت‌کنندگان به سمت بازی‌های شاخص قدیمی – که شاید هر کدام از آنها دلیلی برای شروع راه بازی‌سازی برای خیلی از بازی‌سازان بوده است – فرصتی برای یادگیری و آموختن از بزرگان این رشته ایجاد کنیم. نیوتن جمله‌ای دارد که من آن را استعاره‌ای از «خلق چیزهای جدید بر پایه‌ آنچه گذشتگان خلق کرده‌اند» می‌دانم. نیوتن می‌گوید: «اگر فاصله دورتری را دیده‌ام با ایستادن بر شانه‌های غول‌ها بوده است» و من باور دارم اگر بازی‌سازی می‌خواهد موفق به خلق تجربه‌هایی شورانگیز و یگانه شود این اتفاق از مسیر تجربه‌های عمیقی که پیش از این خلق شده‌اند می‌گذرد.»

وفاداری به طراحی در عین خلاقیت در جنبه‌های هنری و فنی

اولین دوره این رویداد در سال ۹۵ با شعار «در مسیر جهانی شدن» و دوره‌ دوم این رویداد نیز در سال گذشته و با شعار «تیم بساز، بازی بساز» برگزار شد که در طی این دو دوره مجموعا ۲۶۷ تیم از اقصی نقاط ایران به رقابت پرداختند و ۹۲ محصول وارد مرحله داوری شدند. تفاوت عمده این دوره نسبت به دوره‌های پیشین این است که شرکت‌کنندگان می‌بایست یک بازی قدیمی را بازسازی کنند به طوری که به طراحی بازی وفادار و در عین حال در طراحی هنری و فنی دارای خلاقیت باشند. امیرحسین فصیحی درباره چارچوب‌های بازی‌سازی در این دوره سوم از رویداد level up چنین می‌گوید: «در این دوره شرکت‌کنندگان یکی از بازی‌های قدیمی که قبل از سال ۲۰۰۰ ساخته شده باشند را انتخاب و با وفاداری به طراحی بازی (Game Design) آن بازی را بازسازی خواهند کرد. این بازسازی به معنی نوشتن تمام کدهای بازی است. به بیان دیگر در بعد طراحی بازی انتظار وفاداری به اصل اثر و در دو بعد فنی و هنری انتظار خلاقیت از شرکت‌کنندگان داریم.»

ثبت‌نام در اولین رویداد کاملا غیر فیزیکی

کسرا تهرانی، مدیر توسعه تجاری هیولا و دبیر اجرایی این رویداد، در توضیح روند برگزاری رویداد گفت: « در دوره‌‌های قبلی این رویداد سعی داشتیم با تمرکززدایی نسبت به لزوم حضور فیزیکی، امکان شرکت در رویداد را برای علاقه‌مندان در سراسر کشور فراهم کنیم و در این راه تا حد زیادی موفق بودیم به‌طوری که آمارها نشان می‌دهند در رویدادهای گذشته مجموعا حدود ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان از شهرستان‌ها بوده‌اند. با این حال افتتاحیه و اختتامیه رویدادها همیشه و به‌ناچار فیزیکی بوده اما دوره سوم رویداد Level Up برای اولین بار یک رویداد کاملا غیر‌فیزیکی است. از ابتدا و جلسه‌ی معرفی رویداد به صورت پخش زنده بود و تا پایان ارتباط با شرکت‌کنندگان و حتی اختتامیه رویداد به صورت زنده (Live Stream) و آنلاین پخش خواهد شد و ویدیو‌های آن نیز در دسترس قرار خواهد گرفت.

«علاقه‌مندان به شرکت در رویداد Level Up فرصت دارند در بازه‌ی زمانی ۱۴ تا ۲۱ مرداد در وب‌سایت levelup.fanafzar.com مراجعه و مشخصات خود را ثبت کنند.»

به گفته او، تیم‌ها پس از ورود به رویداد می‌توانند از مربیانی (Mentor) که در رویداد حضور دارند برای کسب تجربه و گرفتن راهنمایی استفاده کنند. همچنین در خلال رویداد با برگزاری کنفرانس‌هایی که دارای محتوای آموزشی نیز هستند – و به صورت زنده پخش می‌شوند – برگزار خواهد شد و شرکت‌کنندگان از این طریق نیز می‌توانند نسبت به رویداد و مسائل مختلف در خصوص بازی‌سازی کسب اطلاعات کنند.

او از علاقه‌مندان دعوت کرد برای اطلاعات بیشتر به صفحه‌های اجتماعی رویداد لِوِل‌ آپ و هیولا در توییتر و اینستاگرام یا Hayoola.com مراجعه کنند.

تهرانی همچنین به روند برگزاری رویداد و مراحل آن اشاره کرد و افزود: «‌تیم‌هایی که در این رویداد شرکت می‌کنند ۷ هفته فرصت دارند تا دموی بازی خود را بسازند. این رویداد در سه مرحله برگزار خواهد شد. شرکت‌کنندگان باید برای عبور از هر مرحله، موارد خواسته شده از آن‌ها را ارسال کنند. آخرین مرحله یا همان مرحله سوم، ارسال خروجی بازی است که باید نسخه آزمایشی قابل بازی (Playable Demo) باشد که در بخش ویژه‌ای روی هیولا و به رایگان در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.»

جوایز و داوری مسابقه

یاسر ژیان، یکی از مربیان رویداد، با اعلام آنکه بخشی از جوایز مسابقه به‌ترتیب مبلغ ۳۰، ۱۰ و ۵ میلیون تومانی برای تیم‌های اول تا سوم است گفت: «بازی‌سازان برگزیده توسط هیات داوران در این دوره می‌توانند محصول تولیدی‌شان را در بخش ویژه‌ای در این پلتفرم قرار دهند و علاقه‌مندان نیز قادر خواهند بود این بازی‌ها را به صورت رایگان از هیولا دریافت کنند.»

او تاکید کرد تیم‌ها باید بتوانند بر اساس شرایطی که در وب‌سایت رویداد توضیح داده شده است محصولی قابل بازی را تحویل دهند تا هیئت داوران این رویداد آن را در روز قضاوت ارزش‌گذاری کنند. همچنین او در ادامه افزود: «Level Up در تلاش است تا فضایی پدید آورد که کیفیت بازی‌سازی در کشورمان را از طریق دعوت به چالش‌هایی خاص و همچنین ارائه مباحث آموزشی لازم در خلال رویداد افزایش دهد.»