Menu

واکنش بازیکنان به صحبت‌های ترامپ مبنی بر “خشن‌ بودن بازی‌ها” این موضوع را در شبکه‌های اجتماعی به بحثی جنجالی تبدیل کرده است

همان‌طور که می‌دانید دیروز گزارشی منتشر کردیم که در آن اعلام شده بود پس از تیراندازی‌های مرگبار اخیر در ایالت‌های تگزاس و اوهایو آمریکا که دست کم سبب مرگ 30 نفر شده‌اند، برخی از سیاست‌مداران آمریکایی بازی‌های ویدئویی را مقصر دانسته و از دولت فدرال خواسته بودند که قوانین مرتبط با صنعت بازی را تغییر دهد.

به گزارش پردیس‌گیم و به نقل از WCCFTech، اخیرا دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده نیز در یک سخنرانی در مورد این تیراندازی‌های به چندین مورد مختلف اشاره کرده که در میان آن‌ها اینترنت و بازی‌های ویدئویی نیز به چشم می‌خوردند.

"ما باید متوجه این موضوع باشیم که اینترنت راهی خطرناک برای تحریک‌کردن ذهن‌های آشفته و انجام‌ کارهای توهین‌آمیز فراهم کرده است. ما باید تلاش کنیم تا قبل از شروع این قتل‌های گسترده،‌ جلوی آن‌ها را بگیریم. به همین ترتیب اینترنت برای کارهایی نظیر قاچاق انسان، توزیع غیرقانونی مواد مخدر و دیگر جرایم فجیع و سنگین استفاده می‌شود. خطرات و تنش‌های اینترنت و رسانه‌های اجتماعی را نمی‌توان انکار کرد. "

"دوم اینکه ما باید جلوی رشد و گسترش خشونت در جامعه را بگیریم. این شامل بازی‌های خشن، خونین و وحشتناک که اکنون رواج پیدا کرده‌اند نیز می‌شود. امروزه جوانانی که دچار مشکلات مختلف هستند به راحتی توسط فرهنگ که خشونت را ترویج می‌دهد، محاصره شده‌اند. ما باید آن را متوقف کرده و یا حداقل به صورت قابل توجهی کاهش دهیم. و این کار باید فورا و از همین لحظه آغاز شود. "

این اولین بازی نیست که دونالد ترامپ انگشت اتهام را به سمت بازی‌های ویدئویی می‌گیرد. سال گذشته نیز پس از تیراندازی‌هایی در یک مدرسه در ایالت فلوریدا، ترامپ با چندین نماینده از سوی صنعت بازی دیدار کرد و حتی کمیسیونی برای ایجاد قانون و برقراری امنیت در مدارس ایجاد کرد؛ قوانینی که خشونت اعمال‌شده از سوی بازی‌های ویدئویی برروی بچه‌ها را شرح می‌داد. در نهایت، این کمیسیون این موضوع که بازی‌های ویدئویی یا هر رسانه‌ی دیگری دلیل اصلی تیراندازی و خشونت باشند را کنار گذاشت.

همان‌طور که پیش از نیز گزارش داده‌ایم، حتی تحقیقات مختلف نیز انجام شده و هیچ‌کدام رابطه‌ای مستقیم میان خشونت و بازی‌های ویدئویی پیدا نکرده‌اند. حتی یک روان‌شناس چندی پیش در تحقیقی متوجه شد که تنها 20 درصد از افرادی که در مدرسه‌های اقدام به تیراندازی می‌کنند، به بازی‌های ویدئویی علاقه دارند.

پس از صحبت‌های دونالد ترامپ، اتحادیه ملی توسعه‌دهندگان بازی‌ (IGDA) و هم‌چنین انجمن سرگرمی و نرم‌افزار در بیانیه‌هایی به صحبت‌های وی پاسخ دادند که در زیر می‌توانید بیانیه این 2 بنیان را مشاهده کنید.

  • اتحادیه ملی توسعه‌دهندگان

"صمیمانه‌ترین تسلیت و احساس تاسف ما به قربانیان و خانواده‌های آن‌هایی که در این اتفاقات غم‌انگیز در اوهایو و تگزاس درگیر بوده‌اند تعلق دارد. در چند وقت اخیر جامعه اعمال خشونت‌آمیز و تیراندازی‌های گسترده بسیاری را تحمل کرده است. مقصر دانستن بازی‌های ویدئویی ما را تنها از عامل بزرگ‌تر و مهم‌تر دور می‌کند. تحقیقات بسیاری انجام شده و همه‌ی آن‌ها نشان می‌دهند که هیچ ارتباطی میان خشونت و بازی‌های ویدئویی وجود ندارد. بازی‌های ویدئویی سبب ایجاد خشونت نمی‌شوند. ما به تلاش خود برای از بین بردن این باور غلط ادامه خواهیم داد. "

  • انجمن سرگرمی و نرم‌افزار

"بیش از 165 میلیون آمریکایی و میلیاردها نفر در سراسر جهان از بازی‌های ویدئویی لذت می‌برند. با این حال در هیچ جامعه‌ی دیگری به اندازه‌ی ایالات متحده چنین اتفاقات غم‌انگیزی رخ نمی‌دهد. بازی‌های ویدئویی در بسیاری از اوقات نقش مثبتی نیز در جامعه داشته و در زمینه‌های مختلفی نظیر روش درمانی برای مشکلات روانی، ابزارهای تحصیلی، کمک به نوآوری در کسب‌وکار و در آخر سرگرمی کاربرد دارند. "

اما علاوه بر این 2 سازمان رسمی، افرادی مهم و مشهور از صنعت نظیر "کوری بارلاگ" (کارگردان بازی God of War) نیز با توییت‌هایی به صحبت‌های دونالد ترامپ واکنش نشان داده‌اند: "صبر کنید.. فقط همین؟؟؟ بازی‌های ویدئویی و بیماری‌های روانی؟ یعنی فروش تسلیحات قدرتمند نظامی که برای کارهایی خشونت‌‌‌آمیز استفاده می‌شوند به افراد غیر نظامی و مردم هیچ تاثیری در این موضوع ندارد؟ "

هیلاری کینتون، یکی از سیاست‌مداران آمریکایی نیز در این مورد گفت: "مردم در همه‌جای کره زمین از بیماری روانی رنج می‌برند. مردم به معنای واقعی در همه‌جای کره زمین به تجربه بازی‌های ویدئویی مشغول هستند. تفاوت در چیز دیگریست. اسلحه! "

اما این پایان ماجرا نبوده و گیمرها و بازیکنان نیز به شدت به صحبت‌های رئیس‌جمهور ایالات متحده واکنش نشان داده‌اند. بازیکنان با استفاده از هشتگ #VideogamesAreNotToBlame (تقصیر بازی‌های ویدئویی نیست) در شبکه مجازی توییتر اعتراض خود را نسبت به صحبت‌های ترامپ اعلام کرده‌اند و حتی این موضوع تبدیل به یکی از ترند‌ها و بحث‌های داغ توییتر در ساعات گذشته شده است. در زیر می‌توانید برخی از توییت‌های برگزیده‌ را مشاهده نمایید.

"تنها همین یک نقل‌قول در تصویر بالا نشان می‌دهد که چرا رسانه‌ها و سیاست‌مداران با مقصر دانستن بازی‌های ویدئویی نشان می‌دهند که فکر نمی‌کنند.!"

"تصور کنید در سال 2019 عده‌ای باور دارند باز‌ی‌های ویدئویی سبب خشونت می‌شوند. چقدر نسل قدیم بی‌سواد بوده و افکار عجیبی دارد. به نظرم با این منطق تماشا‌کردن هر‌ی پاتر نیز باعث می‌شود من باور کنم که یک جادوگر هستم. باید عجله کنم؛ سکوی 9 ¾ منتظره"

"گفتن اینکه Call of Duty باعث خشونت میشه مثل این هست که بگی Mario Kart باعث تصادف و حادثه میشه!"

"بدون شک آمریکا در زمینه خشونت و کشته‌شدن به وسیله اسلحه‌ مشکلاتی دارد ولی مطمئنا بازی‌های ویدئویی دلیل آن نیستند. چرا چنین مشکلی فقط در آمریکا وجود دارد؟ همه می‌دانیم که بازی‌های ویدئویی خشن در سراسر جهان تجربه می‌شوند. "

"من در حال تجربه بازی Stardew Valley؛ دولت: این بازی باعث خشونت میشه!"

"هی والدین؛ می‌دونین که اینجور برچسبی روی بازی‌ها وجود داره؟ مطمئنا نمی‌دونین"


ترامپ در اواخر صحبت‌های خود گفت که آن‌ها قصد دارند نظارت برروی رسانه‌های اجتماعی را افزایش داده تا بتوانند صحبت‌های خشونت‌امیز و تحریک‌‌کننده را متوقف کنند. وی هم‌چنین به سیاست‌هایی برای جهت‌دهی و کمک به مشکلات و بیماری‌های روانی و هم‌چنین اعمال مجازات‌های سنگین‌تر اعم از اعدام برای مسئولین چنین تیراندازی‌هایی اشاره کرد. نکته جالب اینجاست که در صحبت‌های وی هیچ اشاره‌ای به قوانین حمل اسلحه نشد و وی اشاره‌ای به تغییر این قوانین نکرد. در آخر واضح است که مشکل و راه‌حل هر چه که باشد، مقصر قراردادن بازی‌های ویدئویی و تلاش برای تغییر آن‌ها کم‌ترین اولویت را میان دیگر موضوعات دارد.

مطمئنا امروزه با فراگیرتر شدن بازی‌های ویدئویی برخی از این تیراندازن گیمر خواهند بود ولی مطمئنا این بدین معنا نیست که بازی‌های ویدئویی سبب شده آن‌ها دست به اعمالی خشن بزنند. نظر شما چیست؟ لطفا دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.