Menu

بررسی بتای بازی Gears of War 5

بررسی بتای بازی Gears of War 5

"به قلم متین نصیری"

همانطور که می‌دانید، نسخه بتای Gears of War 5 به تازگی برای اولین بار در دسترس عموم قرار گرفت؛ تست فنی این بازی ابتدا برای پیش‌خرید کنندگان و کاربران Xbox Game Pass و سپس برای تمامی کاربران گلد منتشر شد و ما برای اولین بار توانستیم بخش مالتی‌پلیر Gears 5 را تجربه کنیم. از زمان انتشار آخرین نسخه از سری گیرز آو وار دقیقا سه سال گذشته و سوالی که ذهن بسیاری از طرفداران را به خود مشغول کرده این است که Gears 5 چقدر توانسته نسبت به نسخه چهارم پیشرفت کند؟ اکنون قصد داریم با تجربه‌ای که از بتای این بازی داشته‌ایم، تاحدودی به این پرسش پاسخ دهیم.

بتای Gears 5 با بخش تمرینی Bootcamp شروع می‌شود که هدفش آشنایی بازیکنان جدید با گیم‌پلی گیرز آو وار است. هرچند که تلاش بخش تمرینی در راستای معرفی ساده‌ترین مفاهیم بازی برای بازیکنان قدیمی آزار دهنده است، کیفیت بصری و گرافیک گیرز 5 از همان ابتدا بازیکن را مسحور خود می‌کند. عنوان Gears 5 برروی کنسول Xbox One X چه در بخش سینگل‌پلیر و چه مالتی‌پلیر با رزولوشن 4K و نرخ فریم 60 اجرا می‌شود و از طرف دیگر، وجود رنگ‌پردازی HDR تاثیر بسزایی در گرافیک بازی داشته است.

بررسی بتای بازی Gears 5

بتای Gears 5 دارای سه مد متفاوت بود؛ حالت Arcade در بخش عمومی و دو مد King of the Hill و Escalation در بخش رنک.

مد Arcade یک حالت کاملا جدید است که برای اولین بار در سری گیرز آو وار دیده می‌شود. در این مد، شما ابتدا یک شخصیت را انتخاب می‌کنید. هر شخصیت اسلحه‌های ثابت و اسلحه‌های سفارشی منحصر به خود را دارد. به عنوان مثال، اگر دوست دارید از Lancer Assault Rifle (اسلحه‌ای که اره برقی دارد) استفاده کنید، باید شخصیت JD Fenix را بردارید؛ یا اگر می‌خواهید در طول بازی، شاتگان سفارش دهید، باید از شخصیت Marcus Fenix استفاده کنید. اما منظور از اسلحه‌های ثابت و اسلحه‌های سفارشی چیست؟

در این مد شما با توجه به کرکتری که انتخاب می‌کنید، دو اسلحه‌ی ساده و یک بمب دارید. سپس در طول بازی هربار که یکی از دشمنانتان را می‌کشید، امتیاز (که در بازی با شکل جمجمه نمایش داده می‌شود.) کسب می‌کنید که البته بسته به نوع قتل (Kill) مقدار امتیاز دریافتی متفاوت است. به عنوان مثال، قتل‌های ساده یک امتیاز دارند درحالی که اعمال Execution برروی دشمنان، دو امتیاز به شما می‌دهد. سپس با امتیازهای دریافتی می‌توانید اسلحه‌های قوی‌تر و کشنده‌تری را دریافت کنید. مثلا سفارش یک اسلحه اسنایپ برای شخصیت JD Fenix به شش امتیاز نیاز دارد. حال تصمیم با شماست که چه زمانی مایل به سفارش اسلحه هستید؛ آیا دوست دارید تا هرچه سریع‌تر یک اسلحه‌ی سفارشی، حتی نسبتا ضعیف، دریافت کنید و یا اینکه امتیازهایتان را برای یک اسلحه‌ی فوق‌العاده قدرتمند ذخیره کنید؟

بررسی بتای بازی Gears 5

با توجه به تجربه‌ای که از بتای این بازی داشتیم، باید اعتراف کنم که مد Arcade بسیار جالب و هیجان انگیز است؛ به ویژه با طراحی هوشمندانه‌ی محیط‌های بازی. یکی از انتقادات بزرگی که به مالتی‌پلیر نسخه‌های پیشین سری گیرز آو وار وارد وارد می‌شد، قدرت وحشتناک شاتگان‌ها بود که باعث شده بود بازی عملا به یک زمین بازی برای ملق‌زدن‌های (Rolling) مکرر و کشتن دشمنان با شاتگان تبدیل شود.

اما در Gears 5 به لطف محدود بودن استفاده از شاتگان در مد Arcade و نوع طراحی محیط‌های بخش چندنفره، این مشکل تا حدودی برطرف شده است. مد Arcade شدیدا متکی به همکاری تیمی و عملکرد استراتژیکی است؛ چرا که با توجه به وجود تفاوت‌های هرچند ناچیز در شخصیت‌ها، آن‌ها را به مکمل‌هایی برای یکدیگر تبدیل کرده است. مد Arcade را تنها و بدون همکاری هم‌تیمی‌ها بازی کنید تا زیر 5 دقیقه شکست بخورید. اما اگر هوشمندانه و با همکاری سایر اعضای تیم بازی کنید، قطعا شانس بالاتری برای پیروزی خواهید داشت.

بررسی بتای بازی Gears 5

با مد King of the Hill که اکثرا آشنا هستید؛ در این مد، دو تیم رقیب باید تلاش کنند که مکان‌های مورد نظر را "تسخیر" (Capture) کرده و بر اساس مقدار زمان تصرف منطقه، امتیاز دریافت کنند. هر تیمی که زودتر به مقدار امتیاز مورد نظر دست یابد، پیروز است.

از طرف دیگر مد Escalation را داریم که در عنوان Gears 5 نسبت به نسخه‌های پیشین، مهیج‌تر و خشن‌تر از همیشه است. این یک مد چند روندی است که در آن بازیکنان برای کنترل سه منطقه با یکدیگر مبارزه می‌کنند درحالی که مقدار احیای (Respawn) آن‌ها نیز محدود است. زمانی که تمامی منطقه‌ها توسط یک تیم تسخیر شوند و یا تمامی بازیکنان تیم رقیب در یک لحظه قبل از احیا کشته شوند، آن دور به اتمام می‌رسد. اسلحه‌ی تمامی بازیکنان در این مد ثابت است اما اسلحه‌های بسیار قوی‌تری در محیط مخفی شده‌اند که بازیکنان با یافتن آن‌ها شانس بسیار بیشتری در پیروزی بدست خواهند آورد.

بررسی بتای بازی Gears 5

بتای Gears 5 مقدار محدودی از بخش "شخصی سازی" (Customization) در این بازی را به ما نشان داد. در گیرز 5 شما می‌توانید ظاهر شخصیت‌ها، پرچم آن‌ها، جلوه‌هایشان (Expressions) و… را شخصی‌سازی کنید. همچنین همانطور که انتظار می‌رود، طرح اسلحه‌های بازی نیز قابل تغییر و شخصی‌سازی هستند.

گیم‌پلی بازی به صورت کلی به طرز قابل ملاحظه‌ای پیشرفت داشته؛ گانپلی بسیار روان‌تر و سریع‌تر شده و انیمیشن‌ها واقع‌گرایانه‌تر هستند. یکی از تغییرات جالب و مثبت گیم‌پلی، جداسازی اره‌برقی از Melee است. از این پس، با فشردن دکمه‌ی B می‌توانید از Melee استفاده کنید درحالی که اره‌برقیِ اسلحه‌ی Lancer Assault Rifle به "فشردن دکمه‌ی RB" تغییر مکان داده است.

در پایان لازم به ذکر است که عنوان Gears 5 هم اکنون توسط استودیوی The Coalition در دست ساخت است و در تاریخ دهم سپتامبر امسال (سه شنبه، 19 شهریور ماه) برای Xbox One و PC منتشر خواهد شد. لازم به ذکر است که پیش خرید کنندگان نسخه ویژه و همچنین مشترکین سرویس Xbox Game Pass Ultimate می‌توانند این بازی را چهار روز زودتر، یعنی در پانزدهم شهریور ماه تجربه کنند.

در پایان دیدگاه خود پیرامون بتای Gears 5 و انتظاراتی که از بازی نهایی دارید را به اشتراک بگذارید.

بررسی بتای بازی Gears 5