Menu

گزارش مالی اخیر EA منتشر شد؛ عملکرد و درآمد عالی بازی‌های سرویس‌محور به خصوص Apex Legends

ساعاتی پیش Electronic Arts گزارش خود از 3 ماهه اول سال مالی فعلی که 31 مارس 2020 تمام می‌شود را منتشر کرد؛ و خب به نظر می‌رسد که این ناشر پس از گذراندن مشکلات، دوباره روند خوب و رو به رشد خود را پیش گرفته است.

به گزارش پردیس‌گیم و به نقل از WCCFTech، درآمد خالص این شرکت نسبت به سال گذشته افزایش داشته و فراتر از انتظارات به رقم 1.21 میلیارد دلار رسیده است و سود خالص آن‌ها نیز رقم خیره‌کننده 1.42 میلیارد دلار بوده است. خب شاید برای‌تان این سوال پیش آمده باشد که چگونه سود از درآمد بیشتر است؟ خب EA امسال 1.7 میلیادر دلار سود مالیات برآمد دریافت می‌کند و از آن‌جایی که 1.08 میلیارد دلار آن برای 3 ماه اول سال مالی است، در اینجا سود از درآمد بیشتر شده است. حتی بدون مالیات‌ها نیز EA در این بازه زمانی 436 میلیوت دلار سود داشت که در قیاس با 319 میلیون دلار سال قبل، عملکردی عالی به حساب می‌آید.

اما عملکرد بازی‌های این شرکت چگونه بوده است؟ طبق گزارش منتشر شده یکی از اصلی‌ترین دلایل درآمد EA در بازه ذکر شده عملکرد عالی و موفقیت بازی بتل‌رویال استودیو Respawn یعنی Apex Legends بوده است. به گفته EA بازی Apex Legends هم‌اکنون بین 8 تا 10 میلیون نفر بازیکن دارد و تعامل بازیکنان با شروع فصل دوم بازی نیز فراتر از انتظارات بوده است. EA برنامه‌های بزرگی برای این بازی دارد و از جمله آن‌ها می‌توان به عرضه فصل سوم بازی، انتشار در چین،‌ نسخه‌های موبایل و مسابقات eSports اشاره کرد.

پیام روشن است؛ Apex Legends هم‌اکنون همانند سری FIFA یا Sims تبدیل به یکی از منابع اصلی درآمد EA شده و مدیر ارشد امور مالی شرکت یعنی "بلیک یورگنسون" نیز امید دارد که این بازی بتواند تا 10 سال آینده بازیکنان را جذب خود کند.

شاید Apex Legends منبع درآمد جدید باشد اما عناصر قدیمی و ثابت EA یعنی FIFA ،Sims و Madden نیز هم‌چنان عملکرد بسیار خوبی دارند. Sims 4 به خوبی میان بازیکنان جا افتاده و افزونه رایگان اخیر آن نیز بیش از 7 میلیون بار دانلود شده است. در مجموع بازی‌های سرویس محور و پرداخت‌های درون برنامه‌ای کمک شایانی به این شرکت کرده‌اند.

در بخشی از گزارش مالی EA تصویری منتشر شده که به طور دقیق نشان می‌دهد چه مقدار از درآمد‌های شرکت از طریق بازی‌های سرویس محور با خدمات زنده پرداخت‌های درون برنامه‌ای به دست آمده است؛ که همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، این رقم در یک سال 2.461 میلیارد دلار بوده است.

EA بازی‌های سرویس محور زیادی دارد و اگر علاوه بر عناوین ذکر شده در بالا بازی‌هایی نظیر Battlefield V ،NHL و NBA Live را هم اضافه کنیم، متوجه می‌شویم که درآمد ذکرشده از کجا به دست آمده است. در کل با توجه به این آمار و ارقام جای تعجب ندارد که اکثر ناشرین هم‌‌اکنون به دنبال ساخت و عرضه بازی‌های آنلاین و سرویس‌محور هستند. چرا که این بازی‌های می‌توانند برای مدت بسیاری بازیکنان را سرگرم کرده و در نتیجه منبع درآمد ثابت و خوبی برای شرکت‌ها هستند.

در کل هم‌اکنون همه چیز EA خوب به نظر می‌رسد به جز یک بازی؛ Star Wars! با سری بازی‌های FIFA ،Madden ،The Sims و Apex Legends و هم‌چنین عملکرد آرام ولی خوب حق اشتراک‌های EA/Origin Access آینده برای این شرکت روشن به نظر می‌رسد. و با این وجود آن‌ها قصد به‌روز‌رسانی دیدگاه تجاری خود را ندارند و به همان درآمد 5.38 میلیارد دلاری خود در سال مالی 2020 راضی هستند.

اما آن‌ها در چند ماه آینده عنوانی را عرضه خواهند کرد که خیلی با سیاست‌ها و دیگر بازی‌های EA همخوانی ندارد. و آن هم چیزی نیست جز بازی Star Wars Jedi: Fallen Order. یک عنوان داستانی و تک‌نفره که هیچ ویژگی سرویس محوری ندارد و خب بازخوردها نیز نسبت به آن در E3 2019 خیلی پر سروصدا نبوده است.

مطمئنا Respawn می‌داند در حال انجام چه کاری است و هنوز نیازی به نگرانی نیست؛ ولی خب احتمال اینکه این عنوان نیز تبدیل به یکی دیگر از ناامیدی‌های EA از سری Star Wars شود وجود دارد. ولی آیا اگر بازی نتواند در زمینه فروش انتظارات را برآورده کند، کیفیت خوب آن کافی خواهد بود؟

به طور خلاصه بنابر گفته‌های مسئولین EA در کنفرانس مالی، درآمد خوب و پایه و اساسی که توسط عناوینی نظیر Apex Legends و FIFA ایحاد شده به EA اجازه می‌دهد تا چیزهایی جدید را در آینده امتحان کند؛ و خب انگار Star Wars Jedi: Fallen Order نیز یکی از همین چیزهای جدید است.

نظر شما چیست؟ لطفا دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.