Menu

هر کس که در جنگ‌های کنسولیِ آینده برنده شود، به سود Microsoft خواهد بود

به قلم "راب فاهی" از وبسایت GamesIndustry.biz

زمانی که در اخبار درباره "غول‌های تکنولوژی" می‌شنوید، احتمالا به صورت ناخودآگاه نام چندین شرکت به ذهن‌تان خطور می‌کند: Facebook ،Amazon ،Apple ،Netflix و Google. البته شاید در ذهن خود نام‌هایی نظیر شرکت چینیِ Tencent و یا شرکت ژاپنی Softbank را هم به یاد آورید.

اگرچه یک غول تکنولوژی وجود دارد که تقریبا از تمامی آن‌ها بزرگ‌تر است و در اکثر اوقات نیز از آن یاد می‌شود. در حال حاضر تنها یک شرکت یک هزار میلیارد دلاری در جهان وجود دارد و با اینکه Amazon و Apple هر 2 به این رقم نزدیک هستند، درباره آن‌ها صحبت نمی‌کنیم. در زمان نگارش این مقاله (2 مرداد)، تنها شرکتی که بیش از یک هزار میلیارد دلار ارزش دارد، Microsoft است.

این ارزیابی و آمار این هفته پس از یک گزارش مالی موفقیت‌آمیز دیگر، با کمی افزایش همراه بود. در حال حاضر تقریبا هر کاری که این شرکت انجام می‌دهد، موفقیت‌آمیز است؛ پلتفرم ابری Azure در حال حاضر مهم‌ترین بخش در حال رشد شرکت است اما تقریبا در دیگر بخش‌های شرکت نیز سود و رشد دیده می‌شود؛ رشدی که عمده‌ی آن به خاطر انتقال آرام و مدیریت‌شده محصولات نرم‌افزاری اصلی به سرویس‌های ابری است. حتی LinkedIn، که در سال 2016 توسط Microsoft خریداری شد، عملکرد بسیار خوبی دارد. اگرچه موضوع در اینجا تنها در مورد عملکرد خوب این غول نرم‌افزاری در 3 ماهِ گذشته نیست. مسیر رشد Microsoft چند وقتی می‌شود که هموار بوده و با دیدگاه "ساتیا نادلا" (مدیرعامل Microsoft) برای این شرکت و هم‌چنین توانایی و ظرفیت وی برای اجرای موفقیت‌آمیزِ آن، به نظر می‌رسد آن‌ها تمام نیاز‌ها و موارد لازم را در اختیار دارند.

اگرچه در حال حاضر بخش Xbox در نقطه‌ی روشنی قرار ندارد؛ چرا که بخشی از آن اکنون به این دلیل است که Xbox به صورت رسمی در مرحله‌ی تغییر نسل خود است. همان‌طور که چند وقت پیش اعلام شد، فروش سخت‌افزاری Xbox نسبت به سال گذشته با 50 درصد افت همراه بوده ولی با این وجود اکنون تعهد Microsoft به گیمینگ نسبت به سال‌های گذشته بسیار استوارتر به نظر می‌رسد.

برای مدت زمان بسیاری Xbox از یک نوع ویژگی‌های خاص ولی عجیب برخوردار بوذ؛ و از زمانی که "نادلا" رهبری را برعهده گرفت و بیشتر برروی Azure و پیشنهاد‌های مبتنی بر سرویس تمرکز کرد، مشخص نبود که بخش Xbox در شرکت جدیدی که وی در نظر دارد، چه جایگاهی خواهد داشت. شکست Xbox One در رقابت با PlayStation 4 از همان زمان که این دستگاه عرضه‌ای بد و پر از اشتباه داشت، مشخص نبود؛ بله خب تمرکز اولیه برروی Kinect و امکانات جانبی تاثیر منفی خود را داشتند ولی این حقیقت که سیاست‌ها و حرکات جدید Microsoft آینده این کنسول را در هاله‌ای از ابهام قرار داده بودند نیز نقش به سزایی در جایگاه امروزی Xbox One دارد. صحبت‌ها و مانوردادن برروی قدرت پردازش ابری از همان ابتدا به جای اینکه برای تحت تاثیر قراردادن توسعه‌دهندگان یا مصرف‌کنندگان طراحی شده باشند، بیشتر جهت تغییردادن نظر افراد اجرایی و سرمایه‌گذاران Microsoft بودند. پشتیانی نرم‌افزاری از Xbox نیز برای چندین سال تقریبا متوسط بود و خب مطمئنا اگر این عملکرد تفاوت داشت و با لاین‌آپی خوب سروکار داشتیم، عرضه و شروع بد کنسول به راحتی فراموش می‌شد.

اگرچه اکنون "نادلا" می‌داند که می خواهد Xbox چه جایگاهی در سیاست‌های جدید Microsoft داشته باشد و به این بخش به چشم مهره‌ای باارزش و مهم در آینده Microsoft نگاه می‌کند. وی چند وقت پیش نیز با اشاره به پردازش ابری و استریم از طریق محاسبات کامپیوتری در مورد تغییر ماهیت گیمینگ و اینکه بازی‌ها هم‌اکنون تبدیل به تجربه‌ای چند پلتفرمی شده‌اند، صحبت کرده بود.

"نادلا" از این ایده که Microsoft در مرکز تمامی این‌ها باشد خوشش می‌آید؛ و یا اگر بخواهیم دقیق‌تر باشیم، وی از این ایده که تکنولوژی Azure در مرکز بوده و به تمامی این تجربیات و پلتفرم‌ها کمک کند، استقبال می‌کند. برند Xbox نیز جزئی از همین سیاست است؛ اما خب Xbox برندی است که ذاتا نسبت به PlayStation هسته و مرکز داشتن بیشتر به سودش است. "نادلا" در مورد آینده‌ای صحبت می‌کند که در آن Microsoft تبدیل به هسته بزرگ مرکزی و زیر‌ساختیِ تمامی بازی‌ها شده است.

نقشی که Xbox در تمامی این‌ها ایفا می‌کند، برای Azure بسیار مهم و کلیدی است؛ یکی اینکه به عنوان یک پلتفرم اصلی برای سرویس‌های ابری خودِ شرکت عمل می‌کند و دیگری اینکه نقشی تبلیغاتی دارد و به نوعی به دیگر شرکت‌ها نشان می‌دهد که باید تلاش‌های ابری خود را در کجا متمرکز کنند. اما در اینجا باید از دیدگاه مشتریان نیز به قضیه نگاه کرد؛ تمامی شرکت‌هایی که نقشی بزرگ در بازار سرویس‌های ابری دارند، خودشان یکی از مصرف‌کنندگان بزرگ همان سرویس‌ها هستند؛ Amazon فروشگاه اینترنتی خود و هم‌جنین عملیات‌های دیجیتالی و بخش‌های سرگرمی خود را براساس AWS کنترل می‌کند، سرویس‌های Google برروی زیرساخت‌های شبکه ابری Google اجرا می‌شوند و Microsoft نیز سرویس‌هایی نظیر Office و Xbox را از طریق Azure مدیریت می‌کند.

این موضوع که بهبود‌ها و پیشرفت‌ها در زیرساخت‌های پلتفرم‌های ابری به بقیه کسب‌وکار‌ و بخش‌های همان شرکت نیز مرتبط می‌شوند، عنصری کلیدی و اصلی‌ـی است که سبب می‌شود سرویس‌های ابری این شرکت‌ها از بقیه رقبا جلوتر بوده و از نظر مالی نیز استوار باشد. نیازی به اشاره نیست که بازاریایی این سرویس‌ها نیز بسیار خوب بوده و مشتریان با اطمینان از آن‌ها استفاده می‌کنند. بهترین تضمین برای اینکه محصولات و سرویس‌های مبتنی بر Azure شما قابل اعتماد خواهند بود این است که اگر Azure دچار مشکل شود، Office ،Xbox و LinkedIn نیز دچار مشکل می‌شوند؛ و همین سبب می‌شود تا بدانیم پشتیبانی از این سرویس در بالاترین حد ممکن خواهد بود و اگر مشکلی پیش بیاید، تمامی اقدامات لازم برای رفع آن‌ها انجام می‌شود.

این حقیقت که Sony نیز قصد دارد در زمینه سرویس‌های ابری با Microsoft همکاری کند، علاوه بر Xbox برای PlayStation نیز از دید گیمینگ پیامی بزرگ دارد و این همان چیزی است که "نادلا" درباره آن صحبت می‌کند. اگر هر 2 شرکت Sony و Microsoft برای سرویس‌های ابری و بازی‌های خود بر Azure تکیه کنند، راضی‌کردن دیگر شرکت‌های بازی‌سازی به اینکه به جای Azure به فکر شرکت دیگری باشند، بسیار سخت خواهد بود. و این چیزیست که Microsoft به دنبالش است.

نظر شما چیست؟ به نظر شما آیا سیاست‌های جدید Microsoft در رابطه با بازار گیمینگ جواب خواهند داد؟ لطفا دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.