Menu

مشکلی جدید برای سازنده سری GTA؛ به نظر می‌رسد Rockstar به فرار مالیاتی متهم شده است

به تازگی اخباری منتشر شده که طبق آن ناشر 2 سری محبوب Red Dead Redemption و Grand Theft Auto یعنی Rockstar Games به فرار مالیاتی متهم شده است. بنابر گزارشات و تحقیقات سازمان بریتانیاییِ Tax Watch، شرکت Rockstar علیرغم اینکه فروش کلی GTV V طبق گزارشات از مرز 6 میلیارد دلار عبور کرده، در بین سال‌های 2009 تا 2018 هیچ مالیاتی را در بریتانیا پرداخت نکرده است.

به گزارش پردیس‌گیم و به نقل از GameSpot، در ادامه سازمان Tax Watch ادعا کرده استودیو Rockstar North (توسعه‌دهنده بازی GTA V) که در کشور اسکاتلند قرار دارد، در 10 سال گذشته از سازمان مالیات بریتانیا‌ اعتبار مالیاتی به ارزش 70 میلیون پوند دریافت کرده است. طبق مدارک و گزارشات Rockstar به جای اعلام درصد ضرر در دهه منهتی به 2018، این وضعیت را با انتقال و ذکرکردن سود خود به خارج از بریتانیا به دست آورده است.

اتاق فکر سازمان Tax Watch در این مورد می‌گوید: "این گزارش هم‌چنین این سوال را به وجود می‌آورد که آیا سود مناسبی به شرکت‌های توسعه‌دهنده بازی در بریتانیا اختصاص داده می‌شود یا نه! 7 شرکت فعال واقع در بریتانیا که از نام Rockstar و Take-Two استفاده می‌کنند، در میان سال‌های 2013 و 2018، سود قبل از پرداخت مالیاتِ خود را در بریتانیا 47.3 میلیون پوند اعلام کرده‌اند. اگرچه، در طول همین دوره ما تخمین می‌زنیم که سود عملیاتی بازی‌های منتشر شده توسط Rockstar در حدود 5 میلیارد دلار باشد. "

"از دید ما تخصیص مناسب‌تر سود میان بریتانیا و آمریکای‌شمالی می‌تواند به صورت قابل ملاحظه‌‌ای منجر به اختصاص سود بیشتر به بریتانیا شود. و این بدین معناست که Rockstar North برای یک اعتبار مالیاتی قابل پرداخت معتبر نیست. و به جای آن Take-Two و شرکت‌های Rockstar باید در بریتانیا بدهی قابل ملاحظه‌ای داشته باشند."

همان‌طور که می‌دانید بازی Grand Theft Auto V تا ما میِ 2019 نزدیک به 110 میلیون نسخه فروش داشته و از دید تجاری، یکی از موفق‌ترین محصولات زمینه سرگرمی بوده است.

طرح دولت بریتانیا برای مالیات بازی‌های ویدئویی به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا در صورت استفاده از معیار‌ها و ویژگی‌هایی مشخص نظیر توسعه‌دادن بازی در بریتانیا یا استفاده از شخصیت‌ها، مکان‌ها، موضوعات یا مسائل بریتانیاییِ، مالیات کمتری پرداخت کنند. شرکت مسئول برای تشخیص این موارد موسسه فیلم بریتانیا است و طبق گفته آن‌ها، GTA V به اندازه کافی "از دید فرهنگی بریتانیایی است" و می‌تواند از این شرایط استفاده کند.

مشکلی جدید برای سازنده سری GTA؛ به نظر می‌رسد Rockstar به فرار مالیاتی متهم شده است

اما بنابر ادعای Tax Watch تنها "فرهنگ بریتانیاییِ" GTA V این است که توسعه آن از ادینبورگ و اسکاتلند آغاز شده و از همین رو این شرکت باید مالیات بسیار بیشتری پرداخت کند.

"موقعیت ایجادشده مضحک و تاحدودی بی‌معنی است. Rockstar North توانسته مبلغ قابل‌توجهی کمک هزینه مالی از دولیت بریتانیا دریافت کند و همین نشان می‌دهد که سیستم اعتبار مالیاتی بازی‌های ویدئویی آن طور که باید کاربردی نیست. دولت باید هرچه زودتر این سیستم و موثربودن قوانین آن را بررسی کند. "

در انتهای این گزارش نیز به عنوان نتیجه‌گیری آمده است: "از دید ما این بخش از سودها را نمی‌توان طبق استاندارد به اصطلاح "طول بازو" (استانداردی که در آن هر 2 طرف باید برای منافع خود اقدام کنند و دلیل‌شان ضربه‌زدن به طرف مقابل نباشد) که در حقوق بین‌المللیِ مالیات پیدا می‌شود، توجیه کرد. هیچ مدرکی وجود ندارد که سازمان مالیات بریتانیا این چالش را برای Take-Two که برخلاف قوانین عمل کرده، ایجاد کرده باشد. اگرچه، سازمان مالیات بریتانیا هم‌اکنون نیز می‌تواند از طریق سیستم قیمت‌گذاری انتقالات به مبحث تخصیص سود ورود کند و ما نیز از آن‌ها می‌خواهیم که هر چه سریع‌تر این پرونده را بررسی کنند. "

سازمان مالیات بریتانیا نیز در این مورد به وبسایت GamesIndustry گفته که هم‌اکنون نیمی از کسب‌وکارهای بریتانیا به خاطر دلایل مالیاتی تحت بررسی هستند و به مورد یا پرونده‌ای خاص اشاره نکرده است.

Rockstar تنها شرکت بزرگی نیست که در بریتانیا به فرار مالیاتی متهم شده است؛ شرکت‌هایی بزرگ نظیر Amazon ،Starbucks ،Vodafone و Google نیز در سال‌های اخیر به خاطر گریز از مالیاتِ شرکتی بریتانیا و خارج‌کردن بخشی از سود خود به خارج‌ از مرزهای بریتانیا، تحت بررسی و زیر فشار بوده‌اند.

نظر شما در این مورد چیست؟ لطفا دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.