Menu

یکی از توسعه دهندگان: پردازنده کنسول‌های PS5 و Xbox Scarlett پهنای باند و زمان بیشتری را برای ساخت بازی‌ها فراهم می‌کند

تأیید شده که هر دو کنسول PS5 و Xbox Scarlett از پردازنده شرکت AMD به نام Zen 2 استفاده می‌کنند و با در نظر گرفتن اینکه مختصات این دو دستگاه تا اینجای کار شباهت بسیاری به هم داشته، ممکن است PS5 نیز در نهایت از حافظه‌ی GDDR6 که در Scarlett نیز به کار گرفته شده استفاده کند. برخلاف PS4 و Xbox One نسل هشتم که بیشتر نوآوری‌هایی میان نسلی از جهت سخت‌افزاری محسوب می‌شدند، کنسول‌های بعدی این دو، جهش بین نسلی قابل توجه‌تری خواهند داشت.

ولی با معرفی این سخت‌افزارهای جدید باید انتظار چه بهبودها و تغییراتی در توسعه بازی‌های ویدئویی داشته باشیم؟ کلمه‌ی تازه مد شده‌ی «SSDها» را مطمئناً شنیده‌اید ولی تأثیر واقعی و ملموس این قطعه دقیقاً قرار است چه چیزی باشد؟

طبق گفته‌های همانشو چابرا (Hemanshu Chhabra) از استودیوی Tripe-I Games، توسعه دهنده‌ی عنوان در درست ساخت اکشن ماجراجویی انتخاب محور Hindsight 20/20، اثرات این اقدام بسیار قابل توجه خواهد بود. به گزارش پردیس گیم و در مصاحبه‌ای با GamingBolt، وقتی از وی درمورد سخت‌افزار نسل بعدی سوال پرسیده شد، چابرا پاسخ داد که نسل آینده‌ی کنسول‌ها با فراهم کردن پهنای باند بیشتر باعث کاهش یافتن زمان بهینه‌سازی بازی‌ها می‌شود (جمله‌ای که افراد بسیار دیگری نیز با آن هم عقیده هستند) و همین مورد وقت بیشتری در اختیار سازنده قرار می‌دهد تا روی خود بازی اصلی کار کند.

چابرا اظهار داشته؛ «از آنجا که روی یک عنوان کاملاً سه بعدی با جهانی بزرگ و شخصیت‌های مختلف برای بازی کردن کار می‌کنیم، زمان زیادی صرف بهینه‌سازی گرافیکی و تنظیم کردن پردازنده می‌شود. سعی ما این است که با رزولوشن 1080p به نرخ فریم 60 روی تمامی کنسول‌ها دست پیدا کنیم. برای یک بازی تمام سه بعدی که دنیای عظیمی را نیز در برمی‌گیرد و گیم‌پلی آن تا چندین و چند ساعت گسترش پیدا می‌کند، این خواسته یک چالش بزرگ است. بهینه‌سازی‌های مربوط به پردازنده شامل پردازش هوش مصنوعی مورد نیاز، محدود کردن دامنه‌ی آگاهی کاراکترها برای به حداقل رساندن فرایند پردازششان، بهینه‌سازی‌های مربوط به فیزیک و از این دست موارد می‌شود. بهینه‌سازی‌های گرافیکی شامل گرد هم آوردن داشته‌های گران‌قیمت، استفاده از پیکسل‌های کمتر و بافت‌های مشترک برای جلوگیری از اشغال شدن بیش از حد توان پردازنده، تغییر نورپردازی در جاهای ممکن و بهبود سایه‌ها در کنسول‌های مختلف و غیره می‌شود.»

او ادامه داد؛ «برای ما، داشتن پردازنده و کارت گرافیک بهتر این نعمت را نسیبمان می‌کند که زمان بیشتری را صرف ساختن خود بازی کنیم. من سابقه‌ی مهندسی نیز دارم و با اینکه از این بهینه‌سازی‌ها لذت زیادی می‌برم، به عنوان یک طراح بازی، ترجیح می‌دهم بیشتر روی ساختن بازی و تکرار ایده‌های مختلف برای بهتر کردن تجربه نهایی کار کنم. انتظار دارم این اتفاق در بازی‌های آینده‌مان عملی شود، بدین شکل پهنای باند بیشتری داریم که بتوانیم برنامه‌ریزی‌هایمان را منطبق با آن انجام دهیم.»

عنوان Hindsight 20/20 ساخته‌ی Triple-I Games قرار است سال میلادی بعدی برای PS4 ،Xbox One ،PC و Nintendo Switch منتشر شود، اگرچه هنوز تاریخ مشخصی برای این امر در نظر گرفته نشده. در صورت انتشار خبرهای بیشتر، می‌توانید آن‌ها را در پردیس گیم مشاهده کنید.