Menu

کنسول‌های نسل نهم را فراموش کنید؛ آینده‌ی صنعت بازی Game Pass است!

کنسول‌های نسل نهم را فراموش کنید؛ آینده‌ی صنعت بازی Game Pass است!

"به قلم متین نصیری"

نسل نهم در آستانه‌ی شروع است؛ کمپانی مایکروسافت در E3 2019 از اولین جزئیات کنسول نسل بعدی خود که با نام رمزی Project Scarlett شناخته می‌شود، پرده برداشت و از سوی دیگر، شرکت سونی نیز اطلاعات کلی‌ای از سخت افزار PlayStation 5 را اعلام کرده است. از جمله ویژگی‌های اصلی کنسول‌های نسل نهم، می‌توان به هارد SSD ، توان پشتیبانی از رزولوشن 8K و نرخ فریم 120 اشاره کرد. جزئیات بیشتر درمورد Xbox Scarlett را می‌توانید از این قسمت مطالعه کنید. نسل نهم به احتمال زیاد در پاییز 2020 آغاز می‌شود اما… مهم نیست! آینده‌ی صنعت بازی‌های ویدیویی همینجاست : Xbox Game Pass!

اهمیت سرویس‌های اشتراکی

سرویس Xbox Game Pass از ژوئن سال 2017 در دسترس همگان قرار گرفت و از همان زمان، نوید یک آینده‌ی درخشان را می‌داد؛ تحول بزرگی در صنعت بازی همانند انقلابی که Netflix در زمینه‌ی تلویزیون به پا کرد. شما با پرداخت 10 دلار می‌توانید به مدت یک ماه، به بیش از 10 بازی متنوع در ژانرهای مختلف دسترسی پیدا کنید، که این یک پیروزی دوطرفه است؛ هم برای بازیکنان که با پرداخت هزینه‌ی بسیار پایین می‌توانند طیف وسیعی از بازی‌ها را تجربه کنند و هم برای سازندگانی که در حالت عادی، شاید نتوانند بازی‌های خود را در تعداد بالا به فروش برسانند. اما به لطف سرویس Xbox Game Pass بازی‌های ناشناخته‌تر توسط گیمرهای بیشتری تجربه شده می‌شوند و درامد زایی می‌کنند.

گیم پس اکس باکس

البته مایکروسافت اولین شرکتی نبود که دست به طرح "نتفلیکس صنعت بازی" زد؛ بلکه دو سرویس PlayStation Now و EA Access از پیشگامان بوده‌اند. اما چه چیزی باعث محبوبیت و پیشرفت Game Pass نسبت به سایر سرویس‌ها شده است؟! اولا گیم پس شما را مجبور به استریم نمی‌کند و قادر هستید بازی‌هایتان را دانلود کرده و سپس آن‌ها را اجرا کنید. دوما تعدادی از بازی‌ها، به خصوص عناوین خود شرکت مایکروسافت، در روز عرضه برروی این سرویس قرار می‌گیرند. در نتیجه، بسیاری از بازیکنان ترجیح خواهند داد که به جای پرداخت 60 دلار برای تجربه‌ی یک بازی خاص، مبلغ 10 دلار را بپردازند و به جز آن، از تجربه صد بازی دیگر نیز بهره مند شوند! از طرفی دیگر، وجود بازی‌های آنلاین که بازیکنان ماه‌ها آن‌ها را تجربه خواهند کرد نیز در تداوم خریداری شدن این سرویس نقش به سزایی دارد.

علاوه بر این، ابراز علاقه و پیوستن سایر شرکت‌های بازیسازی به طرح فروش اشتراک بر اهمیت سرویس‌های اشتراکی تاکید می‌کند. در طی رویداد E3 2019 شرکت Ubisoft به صورت رسمی از اشتراک UPlay Plus رونمایی کرد و شرکت گوگل هم چندی پیش تایید کرده بود که کنسول Stadia همراه با یک سرویس اشتراک منحصر به فرد عرضه می‌شود. از طرف دیگر، کمپانی Square Enix نیز نسبت به عرضه یک اشتراک اختصاصی ابراز علاقه کرده است. تمامی این موارد به نوع خود تایید می‌کنند که سرویس‌های اشتراکی، نقش بسیار پررنگی در آینده‌ی صنعت بازی‌های ویدیویی خواهند داشت.

Xbox Game Pass

قدم بعدی چیست؟

شبکه استریم xCloud در راه است و امسال وارد مرحله بتا می‌شود. مایکروسافت، همانند سایر شرکت‌های بزرگی همچون گوگل، امسال به صورت رسمی وارد عرصه استریمینگ گیم می‌شود. بدیهی است که هر سرویس استریمینگی، به محتوا هم نیاز دارد و اینجاست که اشتراک Xbox Game Pass بیشتر از هر زمان دیگری می‌درخشد! سرویس گیم پس که طی سه سال اخیر به بلوغ نسبی‌ای رسیده است، نسبت به رقیب‌های مایکروسافت مثل Google Stadia که تازه در ابتدای مسیر هستند، مزیت بزرگی به شمار می‌رود. بدین صورت شما چه با Xbox یا PC مصرف کننده‌ی مایکروسافت باشید و چه از دارندگان تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند باشید، می‌توانید از سرویس xCloud استفاده کرده و با خریداری اشتراک Xbox Game Pass از تجربه بیش از صد بازی متنوع لذت ببرید! و این یعنی بازی بدون محدودیت زمانی و مکانی.

از طرفی دیگر، با توجه به اینکه روش سنتی فروش محتوا و انحصارگرایی رو به اتمام است، امکان عرضه سرویس Xbox Game Pass برروی کنسول‌های رقیب‌های دیرینه‌ی مایکروسافت، یعنی Nintendo Switch و PS4 (شاید هم PS5!) چندان دور از ذهن نیست. بهرحال در دنیای فردا، رقابت فراتر از میدان فروش کنسول و محتوای انحصاری می‌رود و دیگر بحث برروی فروش خدمات و سرویس‌ها خواهد بود!

آینده‌ی صنعت بازی Game Pass است

سیاست مایکروسافت

مایکروسافت سالیان سال است که به دنبال حذف "خرده فروش‌ها" می‌باشد. سال 2013 را به یاد دارید؟ زمانی که مایکروسافت به صورت غیر مستقیم قصد حذف دیسک‌ها و محتوای فیزیکی را داشت! در طراحی اولیه کنسول Xbox One دیسک‌ها صرفا حامل دیتای بازی‌ها بودند و شما با قرار دادن دیسک یک بازی، صاحب تمام و کمال بازی می‌شدید؛ گویی که بازی را دیجیتالی خریده باشید و پس از آن می‌توانستید دیسک خود را به درون سطل آشغال انداخته و بدون نیاز به آن، از بازی‌ای که خریداری کرده بودید لذت ببرید! خب مسلما این سیاست، خشم باندهای بزرگ صنعت بازی یعنی GameStop و Amazon را برانگیخت؛ چرا که بخش اعظمی از سود این شرکت‌ها، از خرید و فروش بازی‌های فیزیکی دست دوم حاصل می‌شود و مایکروسافت قصد داشت این بخش را به طور کامل حذف کند!

این سیاست خیلی ناگهانی و زودهنگام بود و عدم همکاری سایر شرکت‌های رقیب از جمله سونی، باعث شد که مایکروسافت مجبور به تسلیم شدن و تغییر سیاست‌های خود کند. اما سران مایکروسافت هدف خود را فراموش نکردند. حال پس از گذشت چندین سال از ابتدای نسل هشت، اشتراک Xbox Game Pass خیلی آرام‌تر و هوشمندانه‌تر، مایکروسافت را به هدف خود نزدیک‌تر می‌کند. افزایش روز افزون فروش محتوای دیجیتالی و اشتراک‌های ماهانه، همگی در حذف سهم خرده فروش ها و مبادله‌ی کالا و خدمات مستقیم از تولید کننده به مصرف کننده بدون واسطه نقش دارند.

آینده‌ی صنعت بازی Game Pass است

در حال حاضر Xbox Game Pass با قیمت 10$ ماهانه برروی دو پلتفرم PC و Xbox One در دسترس است. سرویس Xbox Game Pass Ultimate نیز که مجموعه‌ای از سه اشتراک می‌باشد نیز با با قیمت 15$ به فروش می‌رسد. این سه اشتراک عبارتند از : اشتراک Xbox Live Gold و گیم پس مختص Xbox One و گیم پس بر روی PC.

نظر شما چیست؟ شما تاثیر سرویس‌های اشتراکی برروی آینده‌ی صنعت بازی‌های رایانه‌ای را تا چه حد و اندازه‌ای می‌بینید؟ دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید!