Menu

هر آنچه که از Project Scarlett می‌دانیم!

هر آنچه که از Project Scarlett می‌دانیم!

"به قلم متین نصیری"

سال گذشته، آقای "فیل اسپنسر" (Phil Spencer) (مدیر بخش سرگرمی‌های شرکت مایکروسافت) طی کنفرانس مایکروسافت در E3 2018 برای اولین بار به کنسول‌های بعدی Xbox با نام رمزی SCARLETT اشاره کرد؛ و اما امسال در طی E3 2019 کمپانی مایکروسافت اولین جزئیات و اطلاعات از سخت افزار Project Scarlett را به اشتراک گذاشت. در این مقاله قصد داریم که تمامی اطلاعات رسمی و معتبر موجود از این کنسول را برای شما بازتاب کنیم؛ پس تا انتهای مطلب، با ما همراه باشید!

جزئیات سخت افزار

درایو SSD : پروژه اسکارلت قرار است با هدف حذف (و یا کاهش قابل توجه) زمان بارگزاری بازی‌ها از درایو SSD استفاده کند. مایکروسافت در این رابطه وعده داده که نسل بعد، بارگزاری طولانی بازی‌ها صرفا به خاطره تبدیل خواهد شد! نکته‌ی حائز توجه این است که پروژه اسکارلت از این درایو اختصاصی SSD به عنوان یک RAM مجازی استفاده می‌کند که باعث می‌شود پردازش هرگونه محتوایی برروی این کنسول، حدود 40 برابر سریع‌تر از نسل فعلی انجام شود!

پردازنده‌ی اختصاصی : مایکروسافت با همکاری شرکت AMD یک تراشه‌ی پردازنده‌ی اختصاصی برای پروژه اسکارلت ترتیب داده که از تکنولوژی Zen 2 و Navi بهره می‌برد.

حافظه GDDR6 : پروژه اسکارلت از حافظه GDDR6 استفاده می‌کند. متاسفانه جزئیات بیشتری در این مورد ارائه داده نشده اما می‌توان حدس زد که مقدار آن بین 16 تا 24 گیگابایت خواهد بود؛ که نسبت به 12 گیگابایت حافظه GDDR5 در کنسول Xbox One X ارتقاء قابل توجهی است! از جمله ویژگی‌های GDDR6 می‌توان به مصرف انرژی کمتر، پهنای باند بیشتر، و سرعت انتقال فوق‌العاده اشاره کرد.

مزیت‌ها و توانایی‌های سخت افزاری

چهار برابر سریع‌تر از Xbox One X : یکی از نکات کلیدی‌ای که مایکروسافت در E3 2019 به آن اشاره داشت، سرعت چهاربرابر بیشتری پروژه اسکارلت نسبت به کنسول Xbox One X بود. به نظر می‌رسد که چنین دستاوردی به لطف ترکیب پردازنده قدرتمندتر، حافظه GDDR6 و استفاده از درایو SSD به عنوان RAM مجازی حاصل شده باشد.

رزولوشن 8K و نرخ فریم 120 : پروژه اسکارلت قادر به ارائه‌ی رزولوشن 8K و نرخ فریم 120 می‌باشد. مایکروسافت در این مورد سخن چندان زیادی به زبان نیاورد اما اگر قرار باشد که از HDMI 2.1 استفاده کنند، نباید انتظار داشته باشیم که پروژه اسکارلت محتوایی را به صورت همزمان برروی رزولوشن 8K با 120 فریم بر ثانیه اجرا کند؛ چرا که HDMI 2.1 تنها قادر است از رزولوشن 8K در 60 فریم و یا 4K با نرخ فریم 120 پشتیبانی کند.

ارائه Ray Tracing : یکی از مباحث داغ روز در زمینه‌ی سخت افزار، تکنولوژی Ray Tracing است که عناوینی همچون Metro Exodus تنها برروی رایانه‌های شخصی قادر به ارائه بودند. حال به نظر می‌رسد که در نسل آینده، برروی پروژه اسکارلت شاهد Ray Tracing به صورت Real Time در بازی‌های مختلف باشیم! *

چهار نسل در یک کنسول!

مایکروسافت تایید کرد که پروژه‌ی اسکارلت می‌تواند بازی‌های چهار نسل از کنسول‌های Xbox را اجرا کند! در حال حاضر، سری کنسول‌های Xbox One علاوه بر بازی‌های نسل هشت، از عناوین کلاسیک Xbox و Xbox 360 نیز پشتیبانی می‌کنند. بنابراین طبیعی است که کنسول نسل نهمی مایکروسافت، با پشتیبانی از عناوین نسل هشت و استفاده از Backward Compatibility بتواند یک قلم جلوتر رفته و قادر به اجرای چهارنسل از بازی‌های ویدیویی باشد.

محتوای فرست پارتی

در حال حاضر، مایکروسافت صاحب حدود 15 استودیوی فرست پارتی در زیر مجموعه‌ی Xbox Game Studios می‌باشد و احتمال می‌رود که این تعداد در آینده‌ی نزدیک بیشتر هم شود. هدف مایکروسافت، ارائه‌ی بازی‌های باکیفیت در بازه‌های زمانی 3 ماهه در طول یک سال است تا بتوانند به صورت مداوم از وضعیت کیفی محتوای اشتراک Xbox Game Pass پشتیبانی کنند. تمامی این موارد، نوید بازی‌های بزرگ و لذت‌بخشی را برروی پروژه‌ی اسکارلت می‌دهند!

سرویس‌ها و اشتراک‌ها

اشتراک Xbox Game Pass در حال حاضر با قیمت منصفانه‌ی 10 دلار در ماه و ارائه‌ی بیش از صد بازی جدید و متنوع، یکی از مزیت‌های بزرگ محصولات مایکروسافت است. بدیهی است که با ورود به نسل نهم و عرضه‌ی پروژه اسکارلت با عناوین فرست پارتی قوی‌تر، این سرویس نقش پررنگ‌تری هم خواهد داشت؛ همانطور که همین حالا هم مایکروسافت با معرفی اشتراک Xbox Game Pass Ultimate یک گام جلوتر در پیشرفت این سرویس برداشته است. فقط کافیست که تصور کنید با پرداخت تنها 10 دلار، قادر خواهید بود که عنوان Halo Infinite و یا Fable IV را در روز انتشار تجربه کنید!

شبکه استریم xCloud

شبکه استریم xCloud که پاییز امسال در دسترس قرار می‌گیرد، در نسل آینده، حکم یک گزینه‌ی تکمیلی را برای پروژه اسکارلت خواهد داشت. می‌توان پیش بینی کرد که نوعی کراس پلی بین Project Scarlett و شبکه xCloud وجود داشته باشد؛ بدون گونه که مثلا شما بازی Gears of War 4 را تا Act 2 برروی کنسولتان بازی کرده و سپس ادامه‌ی آن را از طریق xCloud برروی موبایل خود استریم کنید!

زمان انتشار و لاین آپ

پروژه اسکارلت در تعطیلات سال 2020 (احتمالا ماه نوامبر) وارد بازار خواهد شد و بازی Halo Infinite ، جدیدترین نسخه‌ی بزرگ‌ترین و اصیل‌ترین فرنچایز تاریخ Xbox نیز به همراه آن منتشر می‌شود. نکته‌ی قابل توجه این است که اولین کنسول Xbox هم همراه با بازی Halo عرضه شده بود!

نظر شما چیست؟ آیا اولین جزئیات و اطلاعات Xbox Scarlett مورد پسند شما واقع شده است؟ چه مقدار احتمال دارد که در نسل بعد، کنسول اکس باکس را برای تجربه بازی‌های ویدیویی انتخاب کنید؟