Menu

نگاهی بر Fallout 76: Nuclear Winter |‌ قدمی رو به جلو و نوآورانه در سبک بتل رویال

نگاهی بر Fallout 76: Nuclear Winter |‌ قدمی رو به جلو و نوآورانه در سبک بتل رویال

"به قلم علیرضا رزمجویی"

شما نیز ممکن است مانند بسیاری از گیمرها، پس از عرضه‌ی بحث‌برانگیز عنوان Fallout 76، به راحتی آن را نادیده گرفته و به دنبال ماجراجویی‌های دیگر خود رفته باشید. اما عده‌ی زیادی هستند که پای خود را در میدان پر فراز و نشیب Fallout 76 گذاشته، خود را به تشعشعات رادیواکتیوی آن گرفتار کرده‌ و هنوز دلیلی برای خروج و رها کردن آن پیدا نکرده‌اند. در کنفرانس E3 شرکت Bethesda چندین دلیل دیگر برای ماندن در این دنیای آخرالزمانی فراهم کرد که حالا به یکی از مهمترین آنها و چیزی که موردعلاقه‌ی اکثر گیمرهای این نسل است یعنی Battle Royale می‌‌پردازیم.

پس از عرضه و تا به حال، افرادی که در منطقه‌ی وسیع ویرجینیایِ غربیِ Fallout 76 ساکن شده‌اند، در حال انجام ماموریت‌های داستانی، ساخت و ساز کمپ‌های خلاقانه خود، گشت و گذار با دوستان بصورت آنلاین و همینطور قرار گرفتن در معرض چالش‌های بخش Survival بوده‌اند؛ اما حالا زمانش رسیده است بالاخره تنش و درگیری به این Wasteland هجوم بیاورد و صلح و آرامشی که از عدم وجود یک مود PvP جذاب ایجاد شده بود را از بین ببرد.

Fallout 76: Nuclear Winter

Nuclear Winter یک مود جدید بتل رویال 52 نفره برای Fallout 76 است که حدود 2 هفته از در دسترس قرار گرفتن آن در حالت Pre-Beta و رایگان می‌گذرد و بازیکنان بسیاری را در این مدت به خود جذب کرده است. Nuclear Winter ضمن پایبندی به اصول اساسی سبک بتل رویال، عناصر و ویژگی‌های منحصربفرد و بسیار دلگرم‌کننده‌ای را به آن اضافه کرده است و همین نوآوری و البته روح تازه‌ای که به Fallout 76 دمیده شده است، باعث شد تا چنین مقاله‌ای برایتان آماده شود.

یکی از بهترین رویکردهایی که Nuclear Winter پیش گرفته است، استفاده از تقریبا تمام قابلیت‌ها و ویژگی‌های موجود در Fallout 76 در این مود جدید و ارائه‌ی تجربه‌ای پرمحتوا از همان بدو ورود است. در واقع شاید بتوان گفت این اولین بار است که در یک مود بتل ‌رویال سعی شده از همان ابتدا به وسیله‌ی دیالوگ‌ها و عناصر ماجراجویی، داستانی کنجکاو کننده روایت شود. در واقع Nuclear Winter به سرگذشت ساکنان Vault 51 می‌پردازد. سرگذشتی شوم و مرموز که باعث و بانی آن یک هوش مصنوعی فوق پیشرفته به نام ZAX است و در دنیای جهان بازِ Fallout 76 نیز قبلا اشاره‌های جالبی به آن را کشف کرده بودیم. ZAX کنترل Vault 51 را تماما به دست خود گرفته است و حالا این نبرد بتل رویال را طراحی و برنامه‌ریزی کرده است تا با کشت و کشتار، یک سرپرست جدید برای این Vault انتخاب کند. بازیکنان همان ساکنان Vault 51 هستند که باید طبق گفته ZAX عمل کرده و به جایگاه اول دست پیدا کنند تا به عنوان سرپرست یا همان Overseer دست پیدا کنند.

بازی Fallout 76: Nuclear Winter

سیستم پیشروی نیز با همین داستان گره خورده است. هر چقدر که در بین 52 نفر عملکرد بهتری از خود نشان دهید، رنک Overseer شما بالاتر می‌رود و می‌توانید به جزئیات داستانی و همینطور محیط‌های جدیدتر در داخل Vault 51 دست پیدا کنید. هر بار قبل از شروع راند بعدی، می‌توانید در Vault گشت و گذار کرده و ببینید که با رنک فعلی خودتان به چه بخشی‌هایی می‌توانید دسترسی پیدا کنید. در واقع Bethesda Game Studios در این راه از سیستم نقش‌آفرینی Fallout 76 نیز بهره برده است و دریافت XP و همینطور Skill Cardهایی که در بازی دریافت می‌کنید، حس پیشرفت مناسبی را به بازیکن منتقل می‌کنند.

چنین رویکردی باعث شده است بتل رویالِ Fallout 76 صرفا یک رقابت خام بین رقبا نباشد و سیستم پاداشی بسیار قابل‌توجه‌تری مخصوصا برای افرادی که عاشق پیش زمینه‌ی داستانی سری Fallout و پرده‌برداری از رازهای دنیای آن هستند، داشته باشد. پاداش‌های داستانی که شامل هولوگرام‌های صوتی، دسترسی به ترمینال‌ها، دیالوگ‌های مربوط به خودِ ZAX در طول بازی و دسترسی به مناطق جدید در داخل Vault می‌شود، از رنک 10 تا 100 را شامل می‌شوند و شما را بیشتر و بیشتر به تجربه و عملکرد بهتر تشویق می‌کنند. البته دریافت رنک‌ها می‌تواند بسیار زمان‌بر باشد و اگر Bethesda مانند گذشته به حمایت و آپدیت خود از بازی ادامه دهد، جای پیشرفت بالایی داشته و می‌تواند شامل محتوایِ بیشتر و حتی مکان‌های جدیدی در داخل Vault باشد. برای مثال، اگر اکثر بازیکنانِ حرفه‌ای پس از چند هفته یا ماه به رنک 100 رسیدند، چه چیزی انتظارشان را می‌کشد؟ آیا شاهد محتوای بیشتر و داستانی که به رنک‌های بالاتر از 100 سرایت می‌کند، خواهیم بود؟

نقد و بررسی بازی Fallout 76: Nuclear Winter

مسائل قابل توجه و مرموز بسیاری در مورد Vault 51 وجود دارد اما بیایید سراغ میدان نبرد اصلی برویم. پس از آماده‌سازی در Vault 51 و ملحق شدن 52 بازیکن به سرور، هر فرد مکان موردنظر خود در نقشه را انتخاب می‌کنند و در شروع هر رقابت، در آنجا ظاهر می‌شود. نکته‌ی هوشمندانه و مفید در ابتدای رقابت، نامرئی بودن بازیکنان برای مدتی محدود به منظور پیدا کردن اسلحه و مهمات است که از مرگ زودهنگام که صرفا بر اساس شانس و زودتر پیدا کردن اسلحه رخ می‌دهد، جلوگیری می‌کند. در ادامه بازی در گروه‌های 4 نفره پیش می‌رود و این نکته‌ای کلیدی در Nuclear Winter است. شما به راحتی می‌توانید از گروه جدا شده و روند خود را پیش بگیرید اما مزایایی که همکاری و پیشروی گروهی دارد بسیار بهتر از چیزی است که فکر می‌کنید.

نه تنها قابلیت Revive کردن و پشتیبانی در هنگام درگیری‌ها بصورت تیمی وجود دارد، بلکه یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های بازی یعنی منفجر کردن بمب اتمی در یک بخش بزرگ از نقشه، بستگی بسیاری به پیشروی تیمی دارد. برای دستیابی به قابلیت شلیک بمب اتمی، شما باید 4 کد و یک چمدان حامل بمب را از طریق لوت کردن محیط بدست بیاورید. دستیابی به این 5 آیتم بصورت تک نفره کاری سخت است و بستگی بسیاری به شانس دارد اما اگر 4 نفره به دنبال این آیتم‌ها باشید و در نهایت آنها را به اشتراک بگذارید، شانس بسیار بیشتری برای جمع‌آوری آنها در زمان مشخص شده خواهید داشت. بمب اتمی آیتمی بسیار قدرتمند و منحصربفرد است که به راحتی می‌تواند در یک چشم به هم زدن تا ده‌ها نفر را نابود کند؛ سلاحی کشنده که در هیچ بتل رویال دیگری نمی‌توان به آن دست یافت و هدفی ارزشمند برای تجربه‌ی بیشتر و بیشترِ Nuclear Winter محسوب می‌شود.

بررسی Fallout 76: Nuclear Winter

ادامه‌ی روند بازی مانند یک بتل رویال استاندارد پیش می‌روند و در پایان رقابت و در صورت بالا رفتن رنک‌تان، به کارت‌های مهارت دسترسی پیدا می‌کنید که با آنها می‌تواند سبک بازی خودتان را شخصی‌سازی کنید. برای مثال می‌توانید کارت جذاب مربوط به قابلیتِ پرشِ سه برابری را انتخاب کنید و مزیتی فوق‌العاده نسبت به رقبا پیدا کنید یا کارت‌های مربوط به اسلحه‌ی شات‌گان و نبرد از نزدیک را برگزیده و در اینگونه مبارزات احتمال پیروزی خود را افزایش دهید.

با اینکه Nuclear Winter و به طور کلی Fallout 76 از محتوای بسیاری بهره‌مند شده است اما هنوز با حالت ایده‌آل خود فاصله دارد و می‌توان مشکلات همیشگی مانند افت فریم و باگ‌های گرافیکی را در آن مشاهده نمود. اسلحه‌ها متنوع و بسیار هستند، نقشه‌ی بازی بزرگ و پر از نقاط عطف است و حضورِ دشمنانِ دارای هوش مصنوعی (مانند اژدهایِ آغشته به رادیواکتیوی که در پایان هر رقابت سر می‌رسد) در کنارِ بازیکنان واقعی، پویایی مناسبی را در مبارزات ایجاد می‌کند و عنصر غافل‌گیری را به خوبی در یک مود بتل رویال پیاده‌سازی می‌کند. اما با اینکه دوربین بازی از هر دو حالت اول شخص و سوم شخص بهره‌مند است و روند مبارزات به طور کلی کند و استراتژیک طراحی شده است؛ گان‌پلی هنوز برای یک مودِ مبتنی بر تیراندازی مناسب نیست و به طوری واضح بیشتر مناسب یک عنوان نقش‌آفرینی است و این باعث می‌شود در هنگام مبارزات با مشکلاتی مواجه شوید که در عناوین برتر سبک بتل‌رویال دیده نمی‌شود. چیزی که باید امیدوار باشیم در فازهای پس از Pre-Beta بهبود پیدا کند.

بررسی حالت بتل رویال بازی Fallout 76

در نهایت یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار کارساز و نوآورانه‌ای که در بازی وجود دارد، احداث کمپ و سازه‌های از پیش طراحی شده در نقشه‌ است! این ویژگی هنوز به اندازه کافی بین بازیکنان شناخته شده نیست اما اگر از آن اطلاع داشته باشید و یکمی خلاقیت به خرج دهید، مطمئنا می‌توانید بصورتی عمده عملکردتان را بهبود ببخشید. ساخت و ساز بصورت پایه‌ای در برخی نقاط نقشه قابل انجام است اما چیزی که آنرا منحصربفرد کرده است، قابلیت طراحی Blueprint در حالتِ Adventure بازی، ذخیره‌سازی آن و در نهایت احداث آن در مود بتل رویال است! در واقع می‌توان به صورتی استراتژیک و هوشمندانه سازه‌ای را خلق نمود و آن را در هنگام تجربه‌ی Nuclear Winter به سرعت در چند ثانیه در مقابل دشمنان احداث کرد و آنها را به روشی که خودتان از قبل فکرش را کرده‌اید، غافل‌گیر کرد.

نگاهی بر Fallout 76: Nuclear Winter

با افزایش رنک Overseer خود می‌توانید به مناطق جدیدی از Vault 51 دسترسی پیدا کرده و کم کم پرده از راز آن بردارید

کمپی که قبلا در حالت Adventure ساخته‌اید را می‌توانید در مود بتل رویال احداث کنید تا با استراتژی خودتان با دشمنان مقابله نمایید

آرامش قبل از طوفان!

با استفاده از کارت‌های مهارت می‌توانید سبک بازی خود را بصورتی آزادانه در بازی پیاده سازی کنید و به مزایای خاصی دست پیدا کنید

برای تازه‌واردان راهنما‌های بصری جذاب و خوانایی تدارک دیده شده است تا سریعتر با سیستم بازی آشنا شوند

اسلحه‌های قدرتمندی را می‌توانید با هک کردن ترمینال‌ها بدست آورید

استفاده از Armor با وجود مزیت‌هایی که دارد، ریسکی قابل توجه است و باید با کندی و جثه‌ی بزرگتری که برای دشمنان به راحتی قابل تشخیص است،‌ کنار بیایید.

بمب اتم به راحتی می‌تواند تا 10‌ها نفر را در کسری از ثانیه نابود کند و از آن می‌توان به عنوان کشنده‌ترین سلاح در سبک بتل‌رویال یاد کرد

سخن آخر…

تنها چند هفته از عرضه‌ی Fallout 76: Nuclear Winter می‌گذرد و اگر مانند چند ماه گذشته طبق قولی که داده شده است، Bethesda به حمایت چندین و چند ساله از بازی ادامه دهد، می‌توانیم آینده‌ای روشن‌تر برای Fallout 76 و مودِ بتل رویال آن متصور شویم. در حال حاضر چیزی که مطمئنا می‌توان در مورد Nuclear Winter گفت، منحصربفرد بودن آن نسبت به دیگر عناوین بتل رویال و دارا بودن آن حس و حال آخرالزمانی مشهور سری Fallout و همینطور داستانی مرموز به همراه عناصر مجذوب‌کننده مانند بمب‌های اتمی و پیاده‌سازی ساخت و سازِ استراتژیک در بتل رویال است.

در نهایت باید در مورد تجربه‌ی Nuclear Winter در ایران اشاره کنم که سرورهای اختصاصیِ بازی کمک بسیاری به تجربه‌ی بتل رویال آن کرده است و با توجه به اینکه تعداد زیادی از بازیکنان در حال حاضر به تجربه‌ی Nuclear Winter وارد شده‌اند، به راحتی و بدون نیاز به انتظار بسیار و قطعی‌های مداوم، می‌توان به تجربه‌ی آن پرداخت.‌