Menu

رئیس Epic Games از استراتژی انحصار طلبی دفاع می‌کند

یکی از موضوعات حساس، مهم و تنش‌زا میان بازیکنان در صنعت بازی‌های ویدیویی در یک سال گذشته فعالیت فروشگاه Epic و شیوه رقابت مبتنی بر انحصار طلبی آن با پلتفرم Steam بوده است. حال بنیان‌گذار Epic، "تیم سویینی"، دلیل انتخاب این روش رقابتی و سختکوشی آن‌ها در این جهت را توضیح می‌دهد.

سویینی در یک بحث و گفت و گوی توییتری توضیح داد که سیاست فشار از طریق انحصاری‌ها "تنها استراتژی‌ای" است که می‌توان از طریق آن سنت نسبت سود تقسیمی 70/30 میان ناشران بازی‌ها و فروشگاه‌های بزرگ را تغییر داد. مدل 70/30 به عنوان یک استاندارد برای این صنعت در نظر گرفته شده است که بنا بر آن، 70 درصد از سود فروش بازی‌های ویدیویی در فروشگاه‌های مختلف به سازندگان/ناشران تعلق می‌‎گیرد و 30 درصد بقیه آن در جیب فروشگاه می‌رود.

اگرچه فروشگاه Epic Game تنها 12 درصد از سود فروش بازی‌ها را بر می‌دارد و 88 درصد بقیه را به ناشران/سازندگان می‌دهد. چنین سیاستی از نظر تئوری جذابیت بالایی دارد و البته آخرین سیاست جدید Epic Games نیست چرا که پس از اتخاذ این خط مشیء شاهد انتشار بازی‌های مختلف به صورت انحصاری زمانی بودیم.

به گزارش پردیس‌گیم و به نقل از GameSpot، سویینی در این باره گفت:

"ما باور داریم انحصاری‌ها تنها استراتژی‌ای هستند که قانون 70/30 را در مقیاس گسترده تغییر می‌دهند و تاثیر دائمی بر روی تمام صنعت بازی‌های ویدیویی خواهد داشت."
سویینی محور سخن‌های خود را به سمت این موضوع برد که خرده‌فروشی‌های بازی‌های مستقل "کاری عالی" در سال‌های اخیر انجام داده‌اند اما هیچکدام از آن‌ها حتی نتوانستند به 5 درصد مقیاس Steam دست پیدا کنند. اگرچه ممکن است شیوه رقابلی انحصار طلبی شرکت را در میان کاربران دائمی Steam بد و منفور نشان دهد، چنین استراتژی‌ای کارایی دارد.

سپس سویینی در این مورد صحبت کرد که "مالیات فروشگاهی" 30 درصدی می‌تواند بخش بزرگی از سود یک سازنده را ازبین ببرد که چنین اتفاقی یک "موقعیت فاجعه‌بار" است. اگر فروشگاه Epic Games بتواند بعد از Steam به دومین فروشگاه بزرگ دیجیتالی فروش بازی تبدیل شود و یا این که تغییر دلخواه در مورد تقسیم سود را بر Steam تحمیل کند، نتیجه آن یک "موج جدید از سرمایه‌گذاری مجدد بر روی توسعه بازی‌ها با هزینه‌های پایین‌تر" خواهد بود.

بر اساس صحبت‌های سویینی، نهایتا در یک دوره طولانی مدت، سیاست فشار از طریق انحصاری‌ها تنها برای بازیکنان منفعت خواهد داشت. اگرچه رسیدن به یک جایگاه بهتر در این صنعت آسان نیست و آقای سویینی به این موضوع اعتراف کرد که با چالش‌های بسیار زیادی رو به رو هستند.

نظر شما در این باره چیست؟