Menu

پرونده: بررسی کنفرانس مایکروسافت در E3 2019

کنفرانس‌های E3 2019 نیز به اتمام رسیدند و امسال هم یک هفته‌ی پرهیجان و جذاب را در صنعت بازی‌های ویدیویی سپری کردیم! حال وقت آن رسیده که کنفرانس هر کدام یک از کمپانی‌های شرکت کننده را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم و ببینیم که دیدگاه نویسندگان پردیس گیم درمورد رویداد E3 امسال چه بوده است!

امسال تصمیم گرفتیم که کنفرانس هر شرکت را در پرونده‌ای متفاوت مورد بررسی قرار دهیم و در انتها، در یک پرونده‌ی جامع، این کنفرانس‌ها را مورد مقایسه قرار داده و بهترین را انتخاب کنیم. ابتدا با کنفرانس شرکت مایکروسافت شروع می‌کنیم که امسال، بدون حضور رقیب بزرگ خود، میزبان E3 بود! پس تا ادامه‌ی مطلب، با ما همراه باشید.

«دیدگاه سینا ربیعی»

آیا مایکروسافت کنفرانس خوب و جذابی را برگزار کرد؟ قطعا بله؛ اما آیا مایکروسافت توانست از فقدان سونی در نمایشگاه امسال استفاده کند؟ قطعا خیر! نکته اصلی کنفرانس مایکروسافت دقیقا در پاسخ همین دو سوال خلاصه می‌شود؛ به طور کلی ما شاهد کنفرانس مهیج و بازی‌های کوچک و بزرگ جذابی بودیم، اما این کنفرانس چیزی فراتر از کنفرانس‌های قبلی مایکروسافت نداشت و نکته ضعف دیگر آن این بود که شاید بسیاری از گیمرهای طرفدار سونی نیز از تماشای آن لذت بردند، نه بدلیل محتوای جذاب انحصاری مایکروسافت، بلکه بدلیل اینکه اکثریت بازی‌های نمایش داده شده در این کنفرانس را آن‌ها نیز تجربه خواهند کرد! با این حال باید به یک حقیقت اعتراف کرد که فیل اسپنسر به دنبال تغییر قائده بازی در نبرد با سونی و نینتندو است؛ اسپنسر بدنبال اکوسیستمی سرویس محور است که در آن یکپارچگی و تعامل بین گیمرها از تمامی پلتفرم‌ها، جایگزین اکوسیستم جزیره‌مانند امروزی می‌شود که در آن هر جزیره، مربوط به یک پلتفرم است و مزایای خاص خود را دارد؛ به همین شاید نقد کنفرانس مایکروسافت از دید محتوای انحصاری، نقد صحیح و کاملی نباشد اما اینکه این سیاست مایکروسافت در بلندمدت باعث موفقیت برند اکس باکس خواهد شد یا خیر را تنها زمان به ما نشان خواهد داد.

امتیاز سینا به کنفرانس مایکروسافت : 3.5 از 5

«دیدگاه پرهام آقاخانی»

بیایید منطقی باشیم؛ کنفرانس امسال مایکروسافت به خودی خود، حتی در سطح متوسط هم نبود. تقریبا همه‌ی استودیوهای مختلف مایکروسافت با دستانی خالی و بدون هیچ گونه گیم پلی‌ای به نمایش عناوینشان پرداختند و از طرفی دیگر نیز، باری دیگر شاهد سر داده شدن شعارهای بی معنی قدیمی در مورد نرخ فریم و رزولوشن، و همچنین نمایش‌های عجیبی مثل آوردن مجدد یک ماشین روی صحنه برای معرفی محتوای جدید فورزا بودیم. از بین عناوینی هم که به نمایش گیم پلی پرداختند، این Battletoads جدید بود که با طراحی افتضاح کارکترها و گرافیکی که بیشتر به یک کارتون ویژه‌ی خردسالان شباهت داشت، حتی سرسخت‌ترین طرفداران این سری را هم به شدت ناامید و سرخورده کرد. تنها باعث و بانی نجات کنفرانس مایکروسافت از این وضعیت اسف بار، استودیوها و کمپانی‌های ترد پارتی‌ای مثل CD Projekt و SEGA بودند که با سورپرایزهایی مثل حضور کیانو ریوز در Cyberpunk 2077 و عرضه شدن Phantasy Star Online 2 در خارج از ژاپن پس از 7 سال، باعث شدند که بینندگان کنفرانس حسابی ذوق زده شوند.

امتیاز پرهام به کنفرانس مایکروسافت : 3 از 5

«دیدگاه علیرضا محزون»

کنفرانس مایکروسافت شروع فاجعه‌آمیزی داشت. از طرفی نمایش عنوان The Outer Worlds با انیمیشن‌های بسیار بد به هیچ وجه نمی‌توانست یک انتخاب هوشمندانه برای شروع یکی از بزرگ‌ترین کنفرانس‌های گیمینگ امسال باشد و از طرف دیگر بازی آنلاین استودیوی نینجا تئوری مانند آب سردی بر آتش اشتیاق گیمرهایی بود که منتظر معرفی عنوانی همانند Hellblade: Senua's Sacrifice بودند. علاوه بر این تعریف و تمجید‌های همیشگی اسپنسر از کنفرانس مایکروسافت و قدرت کنسول‌های Xbox در نسل حاضر و آینده بیشتر از آن که امیدوارکننده باشند، آزاردهنده بودند. اما جدا از این شروع بد، نمایشی که طراحان کنفرانس مایکروسافت برای دوتا از مهم‌ترین بازی‌های First Party این شرکت در نظر گرفتند هم چنگی به دل نمی‌زد. وقتی همه بی‌صبرانه منتظر تریلری از گیم‌پلی Gears of War 5 بودند، مایکروسافت به یک نمایش عجیب و غریب از تحول شخصیت اصلی بسنده کرد. در مورد Halo: Infinite نیز اوضاع بهتر از این نبود و انتظار گیمرها برای دیدن اولین گیم‌پلی از بازی بی‌نتیجه ماند؛ در عوض سازندگان بازی به نمایش یک تریلر سینمایی جذاب و البته ناکافی بسنده کردند.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های کنفرانس، ارائه‌ی جزئیات بیشتر از کنسول نسل بعد مایکروسافت با نام رمز Scarlett بود که البته با دو ادعای بزرگ نیز همراه شد: کاهش چشم‌گیر زمان لودینگ و افزایش فریم‌ریت تا 120fps! هرچند این ادعاها جذاب به نظر می‌رسند اما با توجه به اطلاعاتی که از کنسول نسل بعد سونی منتشر شده، نمی‌توان از آن‌ها به عنوان یک شوک بزرگ یاد کرد.

هر چند شاید در مجموع باید کنفرانس مایکروسافت را ناامیدکننده نامید اما قطعا نمی‌توان آن را خالی از نکات مثبت دانست. آمدن سرویس Game Pass به PC و اضافه شدن چندین بازی جدید به آن، نمایش یک تریلر سینمایی دیوانه‌وار از Cyberpunk 2077 با حضور کیانو ریوز و در نهایت نمایش چند بازی کوچک اما با پتانسیل بالا مانند 12 Minutes از جمله معدود نکات برجسته در کنفرانس کم‌فروغ مایکروسافت بودند.

امتیاز علیرضا به کنفرانس مایکروسافت : 3 از 5

«دیدگاه ابوالفضل مولایی»

كنفرانس مايكروسافت يك نكته عجيب و چندين نكته جالب داشت. نكته عجيبش اين بود كه برخلاف تصورات شخص بنده هيچ بازي AAA جذاب و سورپرايز كننده، چه انحصاري و چه غيرانحصاري كه قبلا لو نرفته باشند، معرفي نشدند! این يكي از نكات منفي محسوس كنفرانس محسوس ميشد اما در عين حال نكات جالب بسیار داشت؛ از حضور كينو ريوز بازيگر محبوب سگانه ماتريكس گرفته تا معرفي بازي مشترك ميازاكي و جرج آر آر مارتين! اما در كل و مختصر اگر نظرم را بگويم، حتي فرم كنفرانس هم چنگي به دل نميزد و حرف‌های هميشگي فيل اسپنسر، اين بار بيشتر از پيش اذيت كننده بودند و ريتم تند سال گذشته را هم نداشت. به شخصه انتظارات بيشتري از كنفرانس مايكروسافت بخاطر عدم حضور سوني و وعده‌هاي سران ايكس باكس داشتم، اما دركل نسبت به كنفرانس هاي فاجعه‌ی بقيه شركت ها، كنفرانس قابل قبول تري ارايه شد.

امتیاز ابوالفضل به کنفرانس مایکروسافت : 4 از 5

«دیدگاه متین نصیری»

کنفرانس مایکروسافت یک مجموعه‌ی کامل و متعادل از عناوین بزرگ و کوچک، سرویس‌ها و سخت افزار بود! بازی‌های فرست پارتی بزرگی همچون Halo Infinite و Gears of War 5 ، عناوین انحصاری خلاقانه‌ای مثل Ori and the Will of the Wisps ، آثار بزرگ ترد پارتی همانند Cyberpunk 2077 ، برنامه‌های جدید مایکروسافت برای سرویس Xbox Game Pass ، شبکه ابری استریم xCloud و البته پروژه‌ی اسکارلت با قدرت سخت افزاری فک برانداز همگی دست به دست هم دادند تا امسال شاهد کنفرانسی خوب و جذاب باشیم! به خصوص سرویس گیم پس که با تمرکز ویژه‌ی مایکروسافت، به یکی از بزرگ‌ترین مزایا برای مصرف کنندگان این شرکت تبدیل شده است.

امسال حتی با غیاب سونی، شرکت مایکروسافت ریسک نکرد و نمایش برگ برنده‌های خود را به مقطعی مناسب‌تر، زمانی که بحث رقابت برای نسل نهم داغ تر باشد، موکول کند. بنابراین آن‌ها تمرکز خود را صرفا برروی محتویاتی که تا پایان نسل کنونی تجربه خواهیم کرد، قرار دادند. اما انتقاد بزرگی که به عملکرد آن‌ها وارد است، نحوه‌ی نمایش‌های آنهاست! به شخصه اصلا نمی‌توانم متوجه شوم که چرا امسال نتوانستیم تقریبا از هیچ کدام از عناوین بزرگ موجود در کنفرانس، نمایش گیم پلی تماشا کنیم! از زمان معرفی Halo Infinite یک سال میگذرد و همچنان طرفداران آن خواهان تماشای یک تریلر گیم پلی هستند…

امتیاز متین به کنفرانس مایکروسافت : 4 از 5

خب از همراهی شما عزیزان تا پایان مقاله و مطالعه‌ی دیدگاه نویسندگان پردیس گیم در رابطه با کنفرانس شرکت مایکروسافت در E3 2019 متشکریم. درکل می‌توان نتیجه گرفت که مایکروسافت نسبتا کنفرانس قابل قبولی را ارائه داد که در عین داشتن نکات مثبت، انتقاداتی نیز به آن وارد هستند. در روزهای آینده، با بررسی سایر کنفرانس‌های رویداد امسال در خدمت شما عزیزان خواهیم بود.

امتیاز نهایی پردیس گیم به کنفرانس مایکروسافت در E3 2019 برابر است با 3.5 از 5

نظر شما چیست؟ آیا از E3 امسال راضی بودید؟ آیا از تماشای نمایش عناوین امسال لذت بردید؟ در پایان، شما نیز دیدگاه خود درمورد کنفرانس مایکروسافت را به اشتراک بگذارید.