Menu

مصاحبه‌ای خواندنی با رئیس استودیوهای Xbox در مورد موضوعاتی نظیر Project Scarlett، بازی Halo Infinite و عدم حضور Fable در E3

Microsoft چند روز پیش اولین کنفرانس E3 2019 را برگزار کرد و با حضور "کیانو ریوز" و اتوموبیلی پوشیده‌ شده از Lego توانست مراسمی به یاد ماندنی در تاریخ E3 ثبت کند. و خب البته در کنار این موضوع اطلاعاتی نسبی از Xbox بعدی که با اسم رمز Project Scarlett شناخته می‌شود، با صنعت بازی به اشتراک گذاشته شد.

ولی خب تقریبا هیچ چیزی به صورت درست و علنی از کنسول نسل بعدی Microsoft فاش نشد. ما می‌دانیم که این کنسول در زمان تعطیلات 2020 همراه با Halo Infinite عرضه خواهد شد ولی هم‌چنین می‌دانیم که Halo Infinite قرار است به عنوان یک بازی میان‌نسلی برروی Xbox One هم منتشر شود. اما لیست دیگر محتویات نرم‌افزاری و بازی‌های Scarlett نظیر سری مورد انتظار Fable چه می‌شود؟ و اینکه "Scarlett 4 برابر Xbox One قدرت دارد" دقیقا به چه معناست؟

به تازگی وبسایت Eurogamer با رئیس استودیو‌های Xbox یعنی "مت بوتی" مصاحبه کرده تا اطلاعاتی بیشتر از برنامه‌های و روند کاری Microsoft و بخش Xbox به دست آورد.

شما سرانجام به نوعی یک نام برروی Project Scarlett گذاشته و درباره آن صحبت کردید. برای من آن نام همانند Project Scorpio به نظر می‌رسد. "یک" کنسول جدید و قدرت‌مند. ولی سال گذشته "فیل اسپنسر" درباره "2" کنسول صحبت کرد. در کل سال آینده باید منتظر چه چیزی باشیم؟

"مت بوتی": هر چیزی که قرار به صحبت درباره آن بوده امروز گفته شده است. ما بیش از چیزهایی که "فیل" گفته و در ویدئو نشان دادیم، در این مورد صحبت نخواهیم کرد. Project Scarlett برنامه کنسولیِ ما است و در سال 2020 عرضه خواهد شد.

شما در بالاتر گفتید برنامه‌های "کنسولی" نه کنسول‌ها.

"مت بوتی": Scarlett برنامه مرتبط با کنسول ما برای سال 2020 است. چیزی که من دوست دارم در رابطه با بخش مرتبط با خودم یعنی استودیو‌‌های بازی‌سازی Xbox به اشتراک بگذاریم این است که Scarlett در زمینه طراحی بازی‌ها چه چیزهایی را پیش‌ِروی توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. در ابتدای سال‌های 2000 موتور Unreal Engine به گونه‌ای طراحی شده بود که فقط اجازه انجام کارهایی خاص را بدهد؛ برای مثال از یک راهروی کوچک وارد یک اتاق شوید. که برای بارگذاری و پردازش همین نیز زمان بسیاری صرف می‌شد.

اما اکنون با SSD موضوع متفاوت است و رویکردی جدید در طراحی بازی‌ها ایجاد شده است. به نظرم می‌توان گفت که حالا در نقطه‌ی محوری طراحی بازی قرار داریم؛ جایی که سرعت و عملکرد کنسول‌ها افزایش داشته‌اند، استریم می‌تواند چندین بازی چندنفره با به صورت هم‌زمان و به خوبی اجرا کند، معنای اجرا و پردازش بازی‌ها در یک مرکز داده مشخص است… ترکیب تمامیِ این‌ها با چندین مورد سخت‌افزاری می‌تواند همانند تغییری به بزرگی رفتن از 2بعدی به 3بعدی باشد.

به زمانی که اولین کنسول 3بعدی وارد بازار شد فکر کنید. بسیاری از بازی‌ها 2.5بعدی بودند؛ مدت زمانی طول کشید تا توسعه‌دهندگان متوجه شوند چگونه می‌توان یک بازی 3بعدی در سبک فایتینگ ساخت و یا عناوین پلتفرمر روند کاری‌شان چگونه است! از دید من ما به همان اندازه در نقطه‌ای محوری و مهم از اینکه سخت‌افزار می‌تواند سبب به وجود آمدن چه چیزهای جدیدی شود هستیم.

بازی بزرگ Microsoft برای سال آینده Halo Infinite است. این بازی برروی Xbox Scarlett عرضه می‌شود – چه Scarlett به یک یا چندین کنسول اشاره کند – ولی در همین حال به عنوان یک بازی میان‌نسلی برای کنسول‌های Xbox One نیز عرضه می‌شود. پس کسانی که سال آینده این بازی را برروی Scarlett تجربه می‌کنند باید منتظر چه چیز جدید و خاصی نسبت به دیگر پلتفرم‌ها باشند؟

"مت بوتی": ما امروز قرار نیست درباره ویژگی‌های Halo Infinite چیزی بگوییم ولی می‌توانم بگویم که تیم‌های فرست‌پارتی ما با تیم توسعه‌دهنده Project Scarlett در ارتباط مستقیم هستند؛ و تیم Halo نیز اولین افرادی بودند که با سخت‌افزار جدید آشنا شدند. پس به نوعی می‌توان گفت که آن‌ها نخستین گروهی هستند که از قدرت Scarlett استفاده کرده‌اند ولی همان‌طور که شما اشاره کردید ما می‌خواهیم مطمئن شویم Infinite برای افرادی که Xbox One دارند نیز به همان اندازه عملکردی خوب داشته باشد. هدف این است که بازی برروی تمامی کنسول‌های خانواده Xbox به بهترین نحو ممکن اجرا شود؛ ولی خب مطمئنا Scarlett بهترین تجربه از Halo Infinite را ارائه خواهد داد.

مصاحبه‌ای داغ با رئیس استودیوهای Xbox در مورد موضوعاتی نظیر Project Scarlett، بازی Halo Infinite و عدم حضور Fable در E3

پس آیا هیچ کدام از چیزهایی که قبلا به آن‌ها اشاره کردید – استفاده از استریم و یا کم‌تر شدن زمان بارگذاری – برروی Scarlett و Halo Infinite اجرایی خواهند شد؟

"مت بوتی": من نمی‌خواهم هیچ چیزی از توجه‌های لازم و گفته‌های مربوط به "بانی راس" در مورد Halo Infinite را از او بدزدم ولی به نظرم امروز در ویدئویی که منتشر کردیم شاهد بخشی از آن بودید. ما می‌دانیم Halo چگونه عنوانیست و چه جزئیاتی در آن وجود دارد. به این فکر کنید که می‌توان تراکم بیشتری به نورپردازی بازی داد و یا اینکه نیازی نیست چیزهایی مصنوعی طراحی کرد تا برخی از ضعف‌های سخت‌افزار را پنهان کرد. اکنون به کمک SSD می‌توان هر چیزی که لازم است را در سریع‌ترین زمان ممکن به نمایش گذاشت.

بگذارید کمی کلی‌تر صحبت کنیم؛ برای Halo Infinite که برروی هر 2 نسل عرضه می‌شود، آیا شاهد تفاوت ویژگی‌ها و امکانات بازی نیر خواهیم بود یا تفاوت‌ها فقط از لحاظ بصری خواهند بود؟

"مت بوتی": خب ما هم‌اکنون در جای دیگری نیز باید این موضوع را روشن کنیم و آن بخش بازی‌های PC است. شما می‌توانید با 2 کارت 1080 شرکت Nvidia و 64 گیگابایت RAM یک PC داشته باشید در حالی که من یک لپ‌تاپ خیلی معمولی دارم. بازی باید به قدری هوشمند باشد تا از مزیت و ویژگی‌های چیزی که وجود دارد در بهترین حالت ممکن استفاده کند ولی در همین حال برروی سخت‌افزارهایی که قابلیت‌های خیلی خوبی ندارند نیز اجرا شود. ما به تیم Windows، سازندگان DirectX و تمامی ویژگی‌های گیمینگ دسترسی مستقیم داشته و این بدین معناست که در جهت‌دادن و کنترل بالا و پایین‌های قدرت سخت‌افزارها تجربه داریم. و کمی از آن قرار است در دنیای کنسولی ما نیز استفاده شود ولی خب باز هم باید از دید بازیکنان به این موضوع نگاه کرد. چگونه مطمئن شویم بازی ما تا جایی که امکان دارد به خوبی در دسترس بازیکنان قرار می‌گیرد و برروی کنسول عملکردی عالی دارد؟

روند بازاریابی برای Infinite و لاین‌آپ بازی‌های Scarlett به نظرم یکسان باشد؛ اینکه بازی‌ها طراحی شده‌اند تا سبب فروش Xbox جدید شوند و با اینکه برخی میان‌نسلی بوده و برروی کنسول‌هایی که مردم هم‌اکنون نیز در خانه خود دارند منتشر می‌شوند، برروی Scarlett بهترین تجربه ممکن را خواهند داشت!؟

"مت بوتی": به نظرم دقیقا همین‌طور که شما گفتید کار کنیم –

فکر نمی‌کنم که شما باید مرا استخدام کنید!

"مت بوتی": هم‌اکنون نزدیک به 2 میلیارد نفر بازی می‌کنند؛ دایره مخاطبان بسیار وسیع است و جاه‌طلبی ما در متصل‌کردن و آشنا‌کردن آن بازیکنان با هزاران بازی موجود برروی Xbox، 60 میلیون نفر سرویس Xbox Live و اکنون استریمینگ است؛ قابلیت اینکه در هر جایی به آن بازی‌ها دسترسی داشته باشید. ما نمی‌خواهیم هیچ‌کس از تجربه بازی‌ها منع شود.

تیم‌های فرست‌پارتی ما کاملا اختیار دارند تا بازی‌هایی که دوست دارند را توسعه دهند ولی در همین حال باید پلتفرم‌های درست را هدف بگیرند. درست هفته گذشته ما دیدیم که Microsoft در رویداد Apple WWDC حضور داشت و اکنون iPhone پلتفرمی عالی برای استفاده از واقعیت افزوده است (اشاره به عرضه نسخه واقعیت‌افزوده Minecraft برروی iOS). برای همین با خود فکر کردیم که این دستگاه‌ها جایی عالی برای نشان‌دادن کارهایی که با Minecraft می‌کنیم هستند. اکنون Minecraft برروی 21 پلتفرم در دسترس است؛ این اتفاق به خاطر اینکه دستور داشته‌ایم رخ نداده بلکه به خاطر جامعه بازیکنان شکل گرفته است. بازی در هرجایی که بازیکنان باشند، حاضر است.

استودیوهایی که بازی‌هایی نظیر Halo، Gears of War و یا Forza در دست توسعه دارند، با خوبی با افراد توسعه‌دهنده Scarlett در ارتباط هستند. و همان‌طور که شما گفتید، بازی برروی تمامی پلتفرم‌های ما و برای همه در دسترس خواهد بود ولی برروی Scarlett بهترین تجربه ممکن را ارائه خواهد داد.

شما امروز بازی‌های زیادی را نشان دادید؛ ولی در زمینه عناوین انحصاری احساس کردم چیزهایی را نشان نداده و برای سال‌ آینده نگه داشتید. شاید بازی‌های برخی از استودیوهایی که اخیرا به شما پیوسته‌اند؟! آیا در آینده شاهد محصولات آن‌ها خواهیم بود؟

"مت بوتی": ما در کنفرانس خود با 60 بازی که 14 تای آن‌ها مربوط به استودیو‌های فرست‌پارتی Xbox بودند، برروی صحنه حاضر شدیم. ما باید کمی صبر کرده و به استودیوهایی که در یک سال گذشته به ما ملحق شده‌اند فرصت دهیم. اما خب من برای عناوینی که فعلا در حالت انتظارند بسیار هیجان‌زده هستم. با چیزهای زیادی داریم که آن‌ها را تاکنون نشان نداده‌ایم؛ چیزهایی که به گفته خودِ شما در آینده و با گذشت زمان با صنعت بازی به اشتراک خواهیم گذاشت.

مطرح‌شدن این موضوع جالب است چرا که در طول تمرین‌‌های مان نیز در این مورد بحث کردیم. ما در اینجا 14 بازی داریم که مربوط به Xbox Game Studios هستند ولی خب منبع را خالی نمی‌کنیم و شروع نمی‌کنیم هر چه که داریم را برروی استیج نشان دهیم!

مصاحبه‌ای داغ با رئیس استودیوهای Xbox در مورد موضوعاتی نظیر Project Scarlett، بازی Halo Infinite و عدم حضور Fable در E3

منظورتان را متوجه شدم؛ شما سال آینده یک کنسول بزرگ برای بازاریابی و عرضه دارید و باید تا آن زمان روند نوسانی و هیجان‌انگیز خود را حفظ کنید. اما خب با این وجود مطمئنم بسیاری از طرفداران سری Fable امروز منتظر دیدن چیزی جدید از این سری بودند…

"مت بوتی": همان‌طور که گفتم … چیزهای عالی بسیاری برای سال آینده در انتظار بازیکنان هستند. امیدواریم سال آینده نیز شاهد شما و حضور بازیکنان و طرفداران باشیم.

اگر اجازه دهید دوباره کمی به عقب بازگردم. به Scarlett… شما اشاره کردید که این کنسول 4 برابر Xbox One X قدرت دارد که مطمئنا خیلی خوب به نظر می‌رسد. ولی این حرف دقیقا به چه معناست؟

"مت بوتی": مظنور چندین چیر مختلف و کوچک است؛ منظور ترکیب سرعت، آن هم نه فقط SSD بلکه SSD و پردازنده و هم‌چنین عملکرد GPU و RAM است؛ ولی هم‌‌چنین ما در دنیایی هستیم که دیگر سرعت به اندازه قبل مهم و حیاتی نیست. شما می‌توانید عملکرد RAM را با سرعت دادن به راه دسترسی به آن و یا قرار دادن نقاط دسترسی بیشتر، بهتر کنید. فقط فکر کنید، چه چیزهایی وجود دارد که باعث توقف بازی شما می‌شوند؟ در حال بازی‌کردن هستند و ناگهان با صدایی خاص یک صفحه بارگذاری بالا آمده و گیم‌پلی و تجربه شما را متوقف می‌سازد. هدف ما این است که چنین چیزهایی را حذف کنیم؛ ما به دنبال چنین چیزی هستیم.

نظر شما در مورد شرایط کنونیِ صنعت بازی چیست؟ وقتی به اطراف‌تان نگاه می‌کنید، چه چیزی مهم است و چه چیزی نیست؟ چه بحث‌هایی مهم و جنجالی هستند؟

خب اگر بتوانم این را به یک سوال برای شما تبدیل کنم… در زمینه اینکه صنعت بازی اکنون در چه جایگاهی قرار دارد، ما در نقطه عطف شروع یک نسل جدید هستیم و خب مطمئنا سال آینده چندین کنسول مختلف وارد بازار خواهد شد. هر دوی این کنسول‌ها ادعاهای یکسانی نظیر "استفاده از SSD" و "و قرار است فلان‌ قدر قدرت‌مندتر باشد" را مطرح کرده‌اند. به چه دلیلی Scarlett قرار است به آن کنسول برگزیده و برتر تبدیل شود؟

"مت بوتی": شما باید به تمامی محتویات و ویژگی‌ها به عنوان یک بسته واحد نگاه کنید. بازی‌ها و بازی‌هایی که واقعا می‌خواهید تجربه کنید. جامعه و افرادی که واقعا می‌خواهید با آن‌ها بازی کنید؛ و در آخر روشی که دوست دارید به بازی‌کردن بپردازید. Scarlett ترکیبی کلی از این چیزها است. شما می‌توانید بازی را در خانه خود تجربه کرده و یا بازی را از هر جایی که هستید، با دسترسی به مجموعه‌ای از 4 نسل عناوین Xbox استریم کنید؛ جایی که می‌توانید در میان عناوین Xbox Game Pass انتخاب کرده و بازی‌ها را از هرجایی از طریق xCloud تجربه کنید.

از دید من 2 سال آینده در صنعت بازی، با آنلاین شدن تکنولوژ‌ی‌ها، با تغییر در عادت‌های بازی‌کردن، افزایش مخاطبان بازی‌ها و هم‌چنین اینکه همانند موسیقی و فیلم در هر جا که دوست دارید می‌توانید بازی کنید، یکی از پویاترین و حیاتی‌ترین دوره‌های 20 سال اخیر صنعت بازی خواهد بود. من واقعا برای دیدن اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد هیجان زده‌ام و به خاطر رویکرد ما، جامعه بازیکنان و پردازش ابری، به نظرم می‌توانیم کارهای خوب و مفیدی در این زمینه انجام دهیم.

شما یک سیاست و کسب‌وکار نرم‌افزاری دارید که بازی‌ها را برای دیگر پلتفرم‌ها و حتی پلتفرم‌های رقیب نیز عرضه می‌کنید. این موضوع چگونه تغییر خواهد کرد؟

"مت بوتی": این تصمیم به اینکه "انتظار بازیکنان چیست" بستگی دارد. چگونه ما چیزی که طرفداران و بازیکنان انتظار دارند را عرضه کنیم؟ ما نمی‌خواهیم یک بازی و پلتفرم آن را به کسی دیکته کنیم. اینجا جاییست که می‌توانیم بازیکنان را پیدا کنیم. پس از همین رو در جران کنفرانس شاهد بازی Microsoft Flight Simulator بودیم؛ روند اینکه تصمیم بگیریم چه چیزهایی را به نمایش بگذاریم بسیار طولانی و بزرگ است و می‌توانید تصور کنید که با چیزهای بیشتری شروع می‌کنیم و در آخر به چیزهایی کم‌تر…

یعنی شما Fable را برای نمایش آماده داشتید ولی آن را از برنامه زمانی کنفرانس خارج کردید؟

"مت بوتی": (با خنده) ما تصمیم گرفتیم نمایش Flight Simulator تصمیم خوبی خواهد بود چرا که این بازی با ریشه‌های Microsoft پیوند و اتصال عمیقی دارد – اولین عنوانی که در تاریخ خود عرضه کردیم – و این خود به نوعی یک بیانیه بود. ولی می‌توانید بگویید که این بازی بیشتر به PC مرتبط است چرا که معمولا افرادی که چندین صفحه‌نمایش، دسته‌های خاص و سیستم‌هایی قدرت‌مند دارند به سراغ چنین چیزهایی می‌روند. ولی خب با این وجود بازی برروی کنسول‌ها نیز منتشر می‌شود. چرا؟ چون که مردم دوست دارند آن را برروی Xbox نیز بازی کنند و این وظیفه ماست که راهی برای این کار پیدا کنیم. پس انتخاب پلتفرم‌ها، حتی آن‌هایی که رقیب ما هستند، به این که بازیکنان چه محتویاتی را برروی آن‌ها بخواهند بستگی دارد.

پس منظورتان این است که اگر تعدادی کافی از طرفداران خواهان Halo برروی PlayStation باشند…

"مت بوتی": خب من نمی‌توانم از طرف Sony صحبت کنم ولی می‌توانم به کاری که با Minecraft انجام داده‌ایم اشاره کنم. ما آن را آرام نگه داشتیم تا Minecraft چه برروی Xbox و چه برروی PlayStation به حیات خود ادامه دهد. رابطه ما با Sony در زمینه Minecraft بسیار سالم و فوق‌العاده است. Nintendo نیز به گونه‌ای است که انگار آن سمت خیابان در ردموند قرار دارد و خب همان‌طور که می‌دانید Minecraft برروی Switch نیز عملکرد خیلی خوبی داشته است.

وقت من رو به اتمام است ولی حرف آخر در مورد Scarlett. طرفداران عاشق انتخاب بین اینکه بازی‌ها را به صورت دیجیتالی یا فیزیکی تجربه کنند هستند – آیا Scarlett چنین چیزی را ارائه می‌دهد؟

"مت بوتی": بله؛ من هنوز در خانه فیلم‌هایی را برروی دیسک دارم؛ زیاد نیستند ولی باز هم قابل ارزشند. ما می‌دانیم که مردم به خرید بازی‌ها برروی دیسک و به صورت فیزیکی علاقه‌ای خاص دارند؛ تا بتوانند مجموعه و کالکشنی از عناوین مورد علاقه‌شان داشته باشند. پس بله؛ Scarlett دارای دیسک درایو نوری نیز خواهد بود.

با تشکر. من نمی‌توانم برای خرید Fable جدید به صورت فیزیکی صبر کنم.

نظر شما در رابطه با گفته‌های آقای "مت بوتی" چیست؟ لطفا دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.