Menu

اساتید دانشگاه سیدنی شناخته شدن اعتیاد به بازی‌های ویدئویی به عنوان یک بیماری را زیر سوال برده‌اند

همان‌طور که اخیرا در پردیس‌گیم خواندید، سازمان جهانی بهداشت (WHO) از‌این‌به‌بعد اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای را به عنوان یک بیماری خواهد شناخت. این خبر به دنبال انتشار، بازخورد‌های متفاوت بسیاری را دریافت کرد که هنوز هم ادامه دارند. به طوری که حتی عده‌ای از روانشناس‌ها و متخصصین نیز مخالفت خود با این موضوع را اعلام کرد‌ه‌اند.

به گزارش پردیس‌گیم و به نقل از WCCFTech به تازگی سه نفر از اساتید دانشگاه سیدنی استرالیا مخالفت خود با شناخته شدن بازی‌های ویدئویی به عنوان یک بیماری را در بیانیه‌های رسمی اعلام کرده‌اند. پروفسور "الکس بلشینزکی"، مدیر بخش درمان اختلال‌های مربوط به شرط‌بندی دانشگاه سیدنی، یکی از این سه نفر است که مخالفت خود با این موضوع را این‌گونه شرح داده:

"با این‌که بازی کردن بیش از حد می‌تواند بر روی فعالیت‌های عادی زندگی همچون تحصیل، کار و روابط عمومی تاثیر بگذارد، اما این دلیل خوبی برای شناخت این ویژگی به عنوان یک بیماری نیست. از طرف دیگر می‌بایست نقشی که برخی بازی‌های ویدئویی در چند سال اخیر پیدا کرده‌اند، یعنی تبدیل شدن به یک پاتوق مجازی برای تفریحات مردم که آن‌ها را مجاب به تجربه هر چه بیشتر بازی می‌کند را نیز در نظر گرفت. چرا که در این صورت بازی کردن از فرم یک تفریح سرگرم‌کننده به چیز دیگری تبدیل می‌شود که می‌تواند تاثیر به‌سزایی در روابط اجتماعی مردم داشته باشد.

در حال حاضر برنامه‌های درمانی‌ای که برای اعتیاد به بازی‌ کردن در کشور‌هایی همچون چین و کره آغاز شده‌اند اکثرا در مرحله ابتدایی هستند و نیاز هست که با بررسی دقیق این برنامه‌ها، روند اجرایی آن‌ها را به بهترین نحوه ممکن پیش برد، همچنین والدین نیز در خانواده‌ها باید اطلاعات بیشتری راجع به این موضوع به دست آورده و در آخر نیز نحوه تعاملی که بین گیمر و بازی ایجاد می‌شود باید کنترل بشود."

دکتر "مارکوس کارتر" یکی دیگر از این متخصصین پس از بررسی ساختار عنوان Fortnite مخالفت خود را بدین‌گونه اعلام کرده: "یکی از بزرگ‌ترین خرده‌هایی که می‌توان به این تصمیم جدید WHO گرفت این است که آن‌ها درکی از نحوه تعامل گیمر‌های کم‌ سن‌وسال با بازی‌ها ندارند، برای این کودکان، بازی کردن یک عادت جذاب، لذت‌بخش و عمیق به حساب می‌آید."

در پایان نیز، پروفسور "ولدن استارچِویچ" سرپرست بخش روانشناسی این دانشگاه، مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کرده و شرح داد: "اختلال اعتیاد به بازی‌های اینترنتی نباید به عنوان یک بیماری روانی شناخته شود."

این موضوع هم‌اکنون سوژه یکی از داغ‌ترین مباحث اینترتنی است که مخالفان و موافقان بسیاری دارد. شما به عنوان یک گیمر، عادت بازی کردن خود را چگونه شناسایی می‌کنید؟ آیا در عمر گیمری خود زمانی بوده که خود را مستقیما "معتاد" یک بازی بدانید و آیا این سرگرمی در فعالیت‌های عادی روزانه شما تاثیر داشته است؟