Menu

از این پس سازمان جهانی بهداشت اعتیاد به بازی‌های ویدئویی را به عنوان یک بیماری خواهد شناخت

اخیرا سازمان جهانی بهداشت (WHO) به صورت رسمی اعلام کرده اعتیاد به بازی‌های ویدئویی یا اختلال گیمینگ را به عنوان یک بیماری خواهد شناخت. این تصمیم به صورت یک رای‌گیری به تصویب رسیده و این بدین معناست که اختلال گیمینگ وارد طبق‌بندی رسمی و بین‌المللی بیماری‌ها یا همان ICD شده و از ابتدای سال 2022 رسمی خواهد بود. در حالی که سازمان جهانی بهداشت سال پیش نیز اعتیاد به بازی‌های ویدئویی را به عنوان یک بیماری اعلام کرده بود، رای‌گیری اخیر و مجمع جهانی بهداشت این تصمیم را بررسی کرده و آن را به عنوان یک بیماری رسما تایید کردند.

به گزارش پردیس‌گیم و به نقل از GameRant، آخرین نسخه از ICD اختلال گیمینگ را به عنوان الگویی از بازی‌کردن به صورت پیوسته، پشت سر هم یا زیاد تعریف می‌کند که نشانه‌های زیر را دارد:

  • اختلال در کنترل بازی (مدت زمان، شدت، تناوب‌داشتن و یا مشکل در شروع یا اتمام بازی)
  • افزایش اولویت بازی‌کردن نسبت به دیگر فعالیت‌های روزمره و دیگر علاقه‌مندی‌های زندگی
  • بازی‌کردن به صورت مداوم حتی اگر عواقب و نتایجی بد و منفی داشته باشد
  • شدیدبودن این الگوری رفتاری به حدی که تاثیری مخرب رروی شخص، خانواده، روابط اجتماعی، تحصیل، شغل و یا دیگر جنبه‌های عملکرد فرد داشته باشد

اساسا این گفته اعتیاد به بازی‌های ویدئویی را این گونه تعریف می‌کند که فردی بازی‌کردن را جلوتر از دیگر فعالیت‌ها و نیازهایش قرار دهد و به نوعی تجربه بازی‌های ویدئویی را بیشتر از هر چیزی دوست داشته باشد. با اینکه ICD دقیقا قانون نیست، ولی معیاری معتبر و معروف است که افراد حرفه‌ایِ صنعت پزشکی به آن استناد می‌کنند. این یعنی اینکه اختلال گیمینگ تا مدتی دیگر می‌تواند به افرادی که ویژگی‌های ذکرشده را دارند اطلاق شده و آن افراد نیز می‌توانند به صورت رسمی تحت درمان قرار گیرند.

انجمن نرم‌افزاری سرگرمی که رده‌بندی سنی ESRB را نیز ابداع کرده سال گذشته در برابر تعریف اعلام‌شده از سازمان جهانی بهداشت ایستاد و اعلام کرد که بازی‌های ویدئویی اعتیادآور نیستند و به WHO گفت که باید در تصمیم و دسته‌بندی خود تجدید نظر کند.

پس از این خبر، جمعی از نمایندگان صنعت بازی از آمریکای‌شمالی، اروپا و شش کشور دیگر بیانیه‌ای مشترک منتشر کرده و از WHO خواستند تا در تصمیم خود تجدید نظر کند.

"امروز پیرامون تصمیم WHO بین جامعه پزشکی و افراد حرفه‌ایِ این صنعت بحث شکل گرفته است. ما نگرانیم که آن‌ها بدون رضایت و مشورت با جامعه دانشگاهی و تحصیل‌کرده چنین تصمیمی گرفته باشند. عواقب و نتایج این تصمیم در آینده خود را نشان خواهند داد و شاید به ضرر کسانی که واقعا به کمک احتیاج دارند، باشد. "

"ما دیگران را به بازی‌کردن به صورت سالم تشویق کرده و حتی با قراردادن ابزارهایی نظیر رده‌بندی سنی از آن حمایت می‌کنیم. همانند تمامی چیزهای خوب در زندگی، اعتدال کلید اصلی است و اینکه تعادل درست برای بازی‌کردن به صورت امن و لذت‌بخش را پیدا کنیم. "

یکی از مثال‌هایی که می‌توان در این مورد زد، بازی محبوب Fortnite است. همان‌طور که می‌دانید افراد نوجوان بسیاری این بازی را به صورت روزانه انجام می‌دهند و از همین رو Fortnite تبدیل به یکی از پولسازترین عناوین چند وقت اخیر شده است.

سال گذشته مطالعه‌ای منتشر شد که نشان می‌داد برای عده‌ای از افراد اعتیاد به بازی‌های ویدئویی می‌توانند همانند اعتیاد به مواد مخدر باشد که احتمالا به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت تصمیم به دسته‌بندی آن به عنوان یک بیماری گرفته است. با اینکه هم‌اکنون تعداد پرونده‌های اعتیاد بسیار کم است، ولی باید صبر کرد و دید تا سال 2022 که این تصمیم رسما تاثیرگذار می‌شود، چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

نظر شما چیست؟ لطفا دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.