Menu

راهنمای خرید گیم پد و دسته برای کامپیوتر

راهنمای خرید گیم پد برای پلتفرم PC

آخرین بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1398

"به قلم رضا دمیرچی"

راه‌­های گوناگونی برای کنترل کردن وسیله یا شخصیت بازی­‌ها وجود دارد و گیمر با توجه به سلیقه خود از آن­‌ها بهره می­برد. اغلب PC گیمرها استفاده از موس و کیبورد را در اولویت اول قرار می­دهند اما برخی دیگر استفاده از کنترلر (دسته بازی) را ترجیح می­دهند؛ برخی نیز با توجه به سبک بازی از هر دو استفاده می­کنند. اگر به هر دلیلی کنترلر را ترجیح می­دهید و به قصد خرید آن به بازار مراجعه کنید با سیل عظیمی از کنترلرهای گوناگون با رنگ­‌ها، مدل­‌ها و البته قیمت­‌های مختلف مواجه خواهید شد. طبیعتا انتخاب یک کنترلری که مناسب نیاز شما باشد و در عین حال کیفیت مناسبی را نیز ارائه دهد بسیار مشکل است. در این مقاله قصد داریم تا ابتدا راه‌­های شناخت یک کنترلر مناسب را بررسی کنیم و سپس به معرفی برخی از مدل‌­های مناسب بپردازیم.

مهم­ترین نکته در خرید یک کنترلر ارگونومیک بودن طراحی آن است. علم ارگونومیک در واقع علمی است که با توجه به داده‌­های انسانی (نظیر ساختار و سلامت افراد)، ابزارهای مورد استفاده او را طراحی می­کند. زمانی که یک ابزار از طراحی ارگونومیک بهره می­برد سلامت فرد در اولویت خواهد بود. ساختار دست به گونه­‌ای است که در صورت استفاده ناصحیح می­تواند در معرض انواع بیماری قرار گیرد. کنترلرهای ارگونومیک کمک خواهند کرد تا نحوه قرار گیری دست به گونه­‌ای باشد که در استفاده طولانی مدت هیچ فشار اضافی به مفاصل و ماهیچه­‌های دست وارد نشود. پس در هنگام خرید یک کنترلر مناسب باید توجه کنید که دست شما هیچ گونه ناراحتی و فشار اضافی به خصوص در انگشتان را متحمل نشود و در عین حال به طور کامل پوشش داشته باشد.

نکته بعدی که باید در هنگام خرید به آن توجه شود کیفیت ساخت است. منظور از کیفیت ساخت بررسی همه جانبه کنترلر است. از کیفیت مواد به کار رفته در بدنه تا کیفیت کابل (در کنترلرهای کابلی) و … . در نظر گرفتن این نکته را می­توان معادل ضرب المثل "رنگ رخساره خبر میدهد از سر درون" دانست. هر چه کیفیت ساخت بیشتر، عمر مفید بیشتر خواهد بود و بالعکس. پس در هنگام خرید حتما به کیفیت ساخت توجه داشته باشید و در صورت ممکن نقدها و نظرات کاربران بخوانید تا از تجربیات و کیفیت ساخت کنترلر بیشتر آگاه شوید. همچنین این نکته را به یاد داشته باشید که که اغلب اجناس ارزان قیمت و با برندهای نامطرح کیفیت چندان مناسبی را ندارند پس تا جای ممکن از آن­‌ها دوری کنید و به جای هزینه­ کردن­‌های مداوم، پول خود را پس­انداز کنید و یک بار برای همیشه یک دسته با کیفیت بالا تهیه کنید.

اگر کنترلر را برای پلتفرم PC تهیه می­کنید حتما دقت داشته باشید که با بازی­‌های سازگاری داشته باشد. اغلب گیم­پدهای ساخته شده توسط سازندگان معتبری چون لاجیتک و ریزر به طور کامل با پلتفرم PC سازگاری دارند اما بهترین و کامل­ترین سازگاری مربوط به گیم­پدهای ساخته شده توسط مایکروسافت است که در خانواده کنسول خود یعنی Xbox به کار گرفته است؛ به عنوان گیم­پد همتراز نیز می­توان به استیم کنترلر اشاره کرده کرد که توسط کمپانی والو طراحی و ساخته شده است. پس در صورتی که قصد خرید گیم­پد با برندی متفرقه دارید حتما از سازگاری کامل آن با بازی­‌های PC اطمینان حاصل نمایید و حتی در صورت امکان مهلت تست از فروشنده دریافت کنید تا درصورت عدم پشتیبانی از بازی‌­ها امکان مرجوع کردن وجود داشته باشد.

اگر قصد خرید گیم­پد بی­سیم دارید حتما از نحوه شارژ، مدت زمان قابل استفاده، نحوه اتصال و حداکثر شعاع قابل استفاده آگاه شوید. برد معمول یک کنترلر بی­سیم 4 الی 5 متر متر بوده و حداقل 4 الی 8 ساعت امکان استفاده از شارژ را باید داشته باشد.

برخی پارامترهای دیگری نیز وجود دارد که اغلب به صورت آپشن هستند و نبود آن‌­ها لطم‌ه­ای به تجربه شما نخواهد زد (مانند پشتیبانی یا عدم پشتیبانی از جک 3.5 میلی­متری) و ما برای جلوگیری از طولانی شدن مقاله از معرفی آن‌­ها صرف نظر کردیم. پیش از معرفی مدل­‌های پیشنهادی باید دو نکته را ذکر کنیم. نکته اول اینکه طبیعتاً تنها موارد ذکر شده مدل‌­های مناسب نیستند و شما در بازار می­توانید مدل­‌های مناسب دیگری را نیز پیدا کنید. پس نبود یک مدل خاص دلیل بر نامناسب بودن آن محصول نیست. نکته دوم اینکه در حال حاضر موجودی کنترلرها در بازار بسیار محدود است و تنوع همیشگی در برندهای معتبر نیست که دلیل اصلی آن آشفتگی بازار ارز و تصمیمات جلوگیری از واردات برخی کالاها است. به همین دلیل رده قیمتی­‌های محصولات معرفی شده کمی نامنظم و نامناسب است و ما از شما همراهان گرامی عذر خواهی می­کنیم. حالا به سراغ به معرفی مدل‌های پیشنهادی برویم:

نکات ذکر شده در بالا جزو مهم ترین نکات برای خرید یک گیم پد مناسب است. حال به معرفی چند نمونه گیم پد مناسب در رده بندی قیمتی مختلف می پردازیم.

TSCO TG 115 با قیمت حدودی 98.000 تومان

در این رنج قیمتی شاهد گیم‌پد های زیادی نیستیم که البته بسیاری از آنها از برندهای نه‌چندان معتبر هستند اما این گیم‌پد علاوه بر اینکه ساخته یک برند نسبتاُ معتبر است، از کیفیت مناسبی هم برخوردار است. رنگ قرمز و مشکی این دسته که هر گیمری را به خود جذب می‌کند و روکش مات که موجب عدم لغزش دسته می‌شود همگی موجب می‌شود تا با یک گیم‌پد راضی‌کننده روبه رو باشیم. نکته جالب در مورد TSCO TG 115 این است که علاوه بر سازگاری کامل با پلتفرم PC با کنسول PS3 نیز سازگاری دارد و می‌توان با آن به تجربه بازی پرداخت. اتصال این گیم‌پد با یک سیم به طول 1.8 متر انجام می‌گیرد. خرید این محصول با گارانتی یکساله و با پشتیبانی خوب شرکت TSCO را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

Logitech F310 با قیمت حدودی 150.000 تومان

برند لاجیتک برای گیمران نیازی به معرفی ندارد و کیفیت ساخت محصولات آن نیز اثبات شده است. کنترلرهای ارائه شده توسط این برند در حال حاضر به 2 مدل محدود می­شود. F310 مدل ارزان­تر و البته با امکانات کمتری است. این کنترلر از طراحی ارگونومیک مناسبی بهره می­برد؛ طراحی کلی آن ترکیبی است اما بیشتر به کنترلرهای DualShock شبیه است، با این حال نام­ گذاری دکمه­های سمت راست مانند کنترلر Xbox به صورت X,Y,A,B صورت گرفته است. یکی از مزیت­های مهم این گیم­پد پشتیبانی از دو حالت XInput و DirectInput است که باعث می­شود تمامی بازی­ها را به خوبی پشتیبانی نماید. نوع اتصال آن نیز به صورت کابلی به طول 1.8 متر و درگاه USB است. تنها نقطه ضعف موجود در این کنترلر عدم وجود موتور لرزاننده است که این امر منجر شده تا کنترلر به شدت ساده به نظر بیاید.

Farassoo FGP-656 با قیمت حدودی 300.000 تومان

بدون شک شما هم تاکنون نام برند ایرانی فراسو را شنیده‌اید. این برند از سال 1368 مشغول به تولید قطعات و لوازم جانبی کامپیوتر است. این گیم‌پد ساخت همین شرکت است و مانند سایر لوازم جانبی تولید فراسو، از کیفیت قابل قبولی برخوردار است. وزن کم و طراحی ارگونومیک این گیم‌پد در هنگام تجربه طولانی مدت بازی‌ها به کمک گیمرها خواهد آمد. این گیم‌پد از اتصال بی‌سیم بهره می‌برد و یک باتری، یک کابل USB و یک دانگل این محصول را همراهی می‌کنند. پشتیبانی از آخرین سیستم عامل مایکروسافت یعنی ویندوز 10 نیز از ویژگی‌های دیگر این گیم‌پد است. TSCO TG 134 می‌تواند رقیب جدی این گیم‌پد باشد. اینکه کدامین را انتخاب می‌کنید کاملا بسته به سلیقه شما خواهد بود.

Logitech F710 با قیمت حدودی 469.000 تومان

F710 نیز یکی دیگر از کنترلر­های خوش ساخت و پرطرفدار ساخته لاجیتک است. با توجه به نزدیکی طراحی این کنترلر به کنترلرهای پلی­استیشن می­توان با اطمینان گفت که از طراحی ارگونومیک بهره می­برد و کیفیت ساخت قابل توجهی نیز ارائه داده است. چیدمان کلی دکمه­های این کنترلر به صورت چیدمان دکمه­های کنترلر پلی­استیشن است اما 4 کلید کاربردی سمت راست به صورت کلید­های Xbox یعنی کلید­های X,Y,A,B نام­گذاری شده­اند. از دیگر ویژگی­های آن نیز می­توان به وجود در مجموع 19 کلید، قابلیت ایجاد پروفایل، بهره گیری از پدهای ضد لغزش، پشتیبانی از دو حالت XInput و DirectInput و بهره گیری از دو موتور لرزاننده اشاره کرد. نوع اتصال F710 به صورت بی­سیم و از طریق یک دانگل با فرکانس 2.4GHz است؛ تأمین انرژی کنترلر به عهده 2 عدد باتری قلمی بوده و برد مفید نیز حدود 10 متر می­باشد؛ متأسفانه اطلاعات دقیقی از مدت زمان شارژدهی کنترلر در دست نیست اما احتمالاً با توجه به نوع استفاده مدت زمان متفاوت خواهد بود بود. سازگاری این کنترلر نیز تنها به PC و تلویزیونهای اندرویدی محدود است و شما نمی­توانید از آن بر روی کنسول خود استفاده کنید.

Xbox One Wireless Controller با قیمت حدودی 550.000 تومان

همانطور که پیش­تر اشاره شد کنترلرهای استاندارد خانواده Xbox (به خصوص خانواده Xbox one برای پلتفرم ویندوز 10) را می­توان بهترین کنترلرهای مخصوص PC دانست. Xbox One Controller دارای کیفیت ساخت بسیار بالا و ارگونومی عالی است به طوری که تمام موارد مهم نظیر طراحی ضد لغزش نیز در آن رعایت شده است. مهم­ترین ویژگی این کنترلر سازگاری تمام و کمال آن با پلتفرم ویندوز است و می­توان گفت تمامی بازی­هایی که قابلیت استفاده از کنترلر را دارا می­باشند از آن پشتیبانی کامل می­کنند. وجود جک 3.5 میلی­متری بر روی کنترلر و قابلیت Impulse Trigger از ویژگی­های جذاب دیگری است که Xbox One Controller از آن پشتیبانی می­کند. این کنترلر را می­توان در دو نسخه تهیه کرد. یک نسخه به صورت کابلی است که از طریق درگاه USB به سیستم متصل خواهد شد و طول کابل آن نیز در حدود 2.7 متر است؛ مهم­ترین مزیت آن عدم نیاز به باتری و دغدغه شارژ و برد است. نسخه دیگر نیز به صورت بی­سیم است. برای استفاده از آن در ویندوز شما نیاز به یک دانگل مخصوص و البته گران قیمت خواهید داشت؛ این دانگل تا حدود 20 کنترلر بی­سیم را پشتیبانی خواهد کرد. اگر خواهان استفاده از این نسخه هستید باید در حدود 400 هزار تومان برای خرید این دانگل هزینه کنید که البته چندان به صرفه نخواهد بود و دلیل آن را می­توانید در پیشنهاد بعدی مشاهده کنید.

Sony DualShock 4 با قیمت حدودی 600.000 تومان

یکی از ویژگی­های جذاب PC انعطاف در پشتیبانی از آن است. تا پیش از کنسول پلی استیشن 4 این امکان وجود نداشت که از کنترلر DualShock برای کامپیوتر خود استفاده کنید اما این امکان در نسل فعلی فراهم شد و باعث شد تا افرادی که علاقه­مند به استفاده از کنترلرهای DualShock هستند نیز بتوانند از آن در سیستم شخصی خود استفاده کنند. ارگونومیک و امکانات مناسب (نظیر قابلیت لرزاننده، وجود جک 3.5 میلی­متری و …) آن باعث شد تا ما آن را به عنوان یک کنترلر مناسب معرفی کنیم. البته برای این که شما بتوانید از آن به عنوان یک کنترلر PC بهره بگیرید باید از یک نرم­افزار واسطه به نام DS4Windows استفاده کنید که به صورت رسمی نیست. نحوه اتصال نیز به هر دو صورت کابلی و بی­سیم امکان پذیر است. تأمین انرژی کنترلر از طریق باتری داخلی لیتیوم یون 1000 میلی­آمپر است که چیزی در حدود 12 تا 16 ساعت شارژدهی دارد. به طور کلی DualShock 4 برای افرادی که به صورت مشترک از کنسول PS4 و PC استفاده می­کنند و یا افرادی که به کنترلرهای DualShock عادت دارند مناسب است اما با توجه نیاز به یک نرم­افزار رابط غیر رسمی قطعا بهترین گزینه نخواهد بود.

Xbox One Elite با قیمت حدودی 1،850.000 تومان

این گیم‌پد هم‌زمان با کنسول Xbox One Elite معرفی شد. هدف از طراحی و عرضه این گیم‌پد رفع نیاز گیمرهای حرفه‌ای بوده است و همانطور که به‌نظر می‌رسد در این کار موفق بوده است. وجود چهار پدال فلزی با قابلیت جدا شدن، D-Pad جدید با امکان حرکت در جهت‌های بیشتر، وجود جک هدفون، سه جفت استیک مختلف به همراه دو عدد کلید D-Pad با ظاهر متفاوت در یک کیف قابل حمل، این محصول را همراهی می‌کنند. پدال‌های فلزی در زیر گیم‌پد نصب می‌شوند و کاربر می‌تواند بنابر نیاز خود و با استفاده از نرم‌افزار رسمی گیم‌پد، آنها را شخصی‌سازی کند. استیک‌ها با سه حالت مختلف برای راحتی بیشتر گیمرها همراه با این کنترلر ارایه می‌شوند. بازیکن می‌تواند مطابق نیاز و سلیقه خود، یک جفت از استیک‌های بلند، کوتاه و یا گنبدی را بروی گیم‌پد خود نصب کند. نرم‌افزار رسمی این گیم‌پد قابلیت های متنوعی نظیر تنظیم قدرت موتورهای ویبره را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. دو سوییچ که با نام Hair trigger locks شناخته می‌شوند، در زیر گیم‌پد قرار دارند و امکان شلیک سریع‌تر را در بازی‌های شوتر فراهم می‌کنند. این کنترلر از کنسول Xbox One و پلتفرم PC با سیستم عامل ویندوز 7 و بالاتر پشتیبانی می‌کند اما برای نصب نرم‌افزار رسمی این گیم‌پد به ویندوز 10 نیاز خواهید داشت. اتصال این گیم‌پد از طریق بی‌سیم برای کنسول و PC انجام می‌گیرد اما برای اتصال بی‌سیم آن به PC نیاز به یک دانگل هست که باید جداگانه خریداری شود. راه دیگر اتصال به PC، استفاده از کابل USB است که در جعبه این گیم‌پد قرار دارد.

Razer Wolverine Tournament Edition با قیمت حدودی 2.200.000 تومان

زمانی که صحبت از لوازم جانبی گیمینگ به میان می­آید، برند ریزر قطعاً بخشی از آن خواهد بود. کنترلر Wolverine یک کنترلر مشترک میان کنسول Xbox One و PC است که از طراحی ارگونومیک مناسبی بهره می­برد. نورپردازی RGB قابل شخصی سازی و ظاهر گیمینگ زیبایی آن را دوچندان کرده است. در کنار این ظاهر حرفه­ای و زیبا، باطن این کنترلر نیز گیمینگ و حرفه­ای است. مکانیزم کلی Wolverine از کنترلر Xbox One بهره گرفته شده اما علاوه بر کلیدهای معمول در کنترلر Xbox one در این کنترلر 4 کلید اضافی قابل جدا شدن نیز وجود دارد؛ چهارد کلید اصلی X,Y,A,B نیز از نوع مکانیکی می­باشد. تمامی کلیدها نیز از طریق نرم­افزار مخصوص قابل برنامه ریزی و شخصی سازی می­باشد. با توجه به این موضوع که Wolverine یک کنترلر Xbox محسوب می­شود؛ پشتیبانی کامل از تمامی بازی­های PC دور از ذهن نیست. نحوه اتصال نیز از دو طریق بی­سیم و باسیم است. کابل ماژولار این کنترلر 3 متر بوده و از طریق درگاه USB به سیستم شما متصل خواهد شد؛ همچنین روکش بافته شده این کابل آن را در برابر صدمات احتمالی مصون خواهد کرد. ارتباط بی­سیم نیز از طریق یک دانگل ممکن خواهد بود. به طور کلی Wolverine یک کنترلر جذاب، حرفه­ای و لوکس خواهد بود که هیچ گیمری را ناامید نخواهد کرد.

در نهایت شما کاربران و همراهان عزیز ما در پردیس گیم، می‌توانید تمامی سوالات خود در رابطه با خرید دسته را در بخش کامنت‌ها مطرح کنید.