Menu

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11

"به قلم پرهام آقاخانی"

نقد این بازی براساس نسخه ارسالی سازندگان برای سایت پردیس‌گیم نوشته شده است.

نوشتن نقدی بر سری مورتال کامبت، کار سختی است. هر چه باشد، از زمانی که مورتال کامبت در سال 2011 احیا شد، تمام بازی‌های این سری همواره یکی از بهترین عناوین فایتینگ بوده‌اند و سازندگان آن با موفقیت کارشان را انجام داده‌اند. مورتال کامبت 11 هم از این قاعده مستثنی نیست. شما چیزهایی را در این نسخه خواهید دید که هیچ وقت قبلا در این سری ندیده بودید و با صحنه‌هایی مواجه خواهید شد که انتظارشان را نخواهید داشت. اما با این حال، تجربه‌ی کلی بازی همچنان و به خاطر مسائلی که کنترلش احتمالا از دست سازنده خارج بوده است، ایده آل نیست.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11

بخش داستانی این بازی بعد از وقایع مورتال کامبت 10 شروع می‌شود. دستکاری‌های مداوم Raiden در روند زمان و نتایج آن، باعث می‌شود که نگهبان زمان یعنی کرونیکا، شخصا وارد عمل شود و سعی کند که با برگرداندن زمان به نقطه‌ی مبدأ و بازسازی آن، روند زمانی را آن طور که می‌خواهد شکل دهد. در نتیجه، او گذشته و حال را با هم ترکیب می‌کند تا بتواند از کمک یک سری از آنتاگونیست‌های نسخه‌های قبلی برای تحقق این امر، کمک بگیرد. در کل می‌توان گفت که داستان بازی در سطح بسیار خوبی قرار داشته و روند فوق العاده جذاب و درگیر کننده‌ای را دنبال می‌کند. اگر چه ممکن است که شما را به یاد فیلم‌های یک سری سینمایی خاص هم بیاندازد. اما خب، این بخش داستانی بی نقص نیست و از یک سری مشکل خاص هم رنج می‌برد.

اولا، بازی در توضیح یک سری از اتفاقاتی که در آن رخ می‌دهد، ناموفق عمل می‌کند. دوما، بازی درست همانند مورتال کامبت 9 نمی‌تواند تا به خوبی از تمام کارکترها در بخش داستانی بهره ببرد و یک سری از آن‌ها بدون دلیل خاصی به بازی اضافه شده و بعدا هم به طور کامل محو می‌شوند. یکی از این کارکترها D'vorah است که فقط در سه یا چهار سکانس داستانی ظاهر می‌شود و نقش خاصی را هم در داستان ایفا نمی‌کند. از طرفی دیگر نیز با Frost سروکار داریم که علیرغم برخی شایعات جذاب، باز هم همان شخصیت نچسب قبلی است که فقط می‌خواهد به خاطر طرد شدن، از ساب زیرو و کل جهان انتقام بگیرد. سوما، به نظر می‌رسد که استفاده‌ی استودیوی سازنده از سلبریتی‌ها، نتیجه‌ی دلخواهشان را به همراه نداشته است؛ چون صداگذاری سونیا بلید اصلا خوب در نیامده و صدا و نحوه‌ی ادای دیالوگ‌های او، اصلا با شخصیتش جور در نمی‌آیند.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11

از سویی دیگر نیز، نمی‌توان یک موضوع را از ذهن بیرون کرد. حضور کارکترهایی مثل Cetrion در لیست مبارزان بازی خیلی جالب است. هر چه باشد، یکی از آن الدر گادهای بی عرضه‌ی سری که حتی جرئت مجازات کردن شائوکان را نداشتند، اکنون مستقیما وارد مبارزه شده است. اما بیایید منطقی باشیم: مورتال کامبت اکنون در یک بحران شخصیتی گرفتار شده است. ساخته شدن سری اینجاستیس در کنار مورتال کامبت، باعث پیشرفت هردوی آن‌ها شده است؛ ولی به نظر می‌رسد که اکنون NetherRealm نمی‌تواند به خوبی مورتال کامبت را از اینجاستیس متمایز کند. خیلی از ویژگی‌های دو بازی همانند سکانس‌های مکالمه‌ی پیش از مبارزه، استایل حملات ویژه‌ی سینماتیک و حتی سکانس‌های پیروزی، بسیار به یکدیگر شباهت دارند. هنگامی هم که Cetrion وارد میدان می‌شود و در Fatalityاش با شلیک اشعه از بیرون از جو زمین به سمت حریف، کار او را تمام می‌کند (عملی که در تضاد کامل با آن چیزی است که از این سری دیده‌ایم)، این شباهت‌ها به اوج خودشان می‌رسند. در نتیجه، امیدواریم که سازندگان بازی بتوانند در عناوین آینده‌شان، وجه تمایزی به غیر از تفاوت نحوه‌ی دفاع کردن و شدت خونریزی برای آن‌ها تدارک ببینند.

حالا نوبتی هم که باشد، نوبت مبارزات است. سیستم مبارزه‌ی بازی با اجتناب از Variationهای مورتال کامبت 10، اکنون حالتی نزدیک به اینجاستیس 2 پیدا کرده است. درست همانند سایر بازی‌های NetherRealm، سیستم مبارزه‌ی بازی بر پایه‌ی استفاده از Combo Stringها و اتصال آن‌ها به حملات ویژه شکل گرفته است و از این نظر، تغییر شگرفی در آن صورت نگرفته است. اما یک سری از ویژگی‌های این سیستم با تغییراتی مواجه شده‌اند. به عنوان اولین مورد، X-Rayها با کمی تغییر ماهیت، اکنون با نام Fatal Blow معرفی شده‌اند که در هنگام رسیدن نوار جان به مقادیر بحرانی، قابل استفاده می‌شوند و فقط یک بار می‌توان از آن‌ها در طول یک مبارزه استفاده کرد. چنین موضوعی باعث شده تا این حمله بسیار پر ریسک و در صورت درست اجرا شدن، بسیار سود آور باشد و بتواند نتیجه‌ی یک مبارزه را تغییر دهد. هرچند که این حرکت، دیگر آن ذات غیر قابل پیش بینی بودنی که X-Rayها داشتند را ندارد.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11

نوار انرژی نیز در این نسخه تغییر کرده و اکنون به دو بخش متفاوت تدافعی و تهاجمی تقسیم شده است که به صورت اتوماتیک شارژ می‌شوند و هر کدام از آن‌ها را تنها می‌توان برای فعالیت‌های خاصشان استفاده کرد. این موضوع در ابتدا با انتقادات فراوانی روبرو شد؛ ولی اکنون که بازی در دسترسمان قرار گرفته است، می‌توان گفت که حتی باعث افزایش سرعت و هیجان در مبارزات نیز شده است. مخصوصا اگر این موضوع را در نظر بگیریم که از این طریق می‌توان خیلی بهتر و بیشتر از Meter Burnها و یا تکنیک‌های جدیدی مثل ریکاوری کردن و ایجاد تاخیر در بلند شدن در زمین، استفاده کرد. اما با این حال، این مسئله ممکن است باب میل آن عده‌ای که همواره تهاجمی بازی می‌کنند، نبوده و موجبات آزار آن‌ها را فراهم آورد؛ چون با این سیستم جدید، آن‌ها عملا به دو بخش دیگر نوار انرژی که هیچ استفاده‌ای از آن‌ها نمی کنند، دسترسی ندارند.

در این نسخه همچنین شاهد اضافه شدن یک مکانیک جدید با نام Krushing Blow هستیم. با انجام بعضی از حرکات داخل بازی در یک شرایط خاص (مثلا استفاده از آپرکات به عنوان ضد حمله)، آن حمله به صورتی سینماتیک و X-Ray وار پخش می‌شود که در ابتدا خیلی جذاب و جالب به نظر می‌رسند، اما در نهایت باعث شده‌اند که مبارزات آنقدرها هم روان نباشند. از یک سو، این حملات صرفا جنبه تزئینی ندارند و میزان Damage بیشتری وارد می‌کنند. در نتیجه، عده‌ی بسیاری از کاربران مسلما از چنین موردی خرسند نخواهند بود. از سویی دیگر نیز، این ضربات سینماتیک همانند Fatal Blowها با نرخ فریم 30 پخش می‌شوند که از نرخ فریم مبارزات (60 فریم) کمتر است و مسلما تکرار پی در پی آن‌ها در طول یک مبارزه که به تغییر پی در پی نرخ فریم نیز می‌انجامد، عده‌ی بسیاری را ناراضی خواهد کرد.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11

از این جا به بعد، اوضاع بازی کمی عجیب می‌شود و باید برای درک کامل آن، ابتدا از Krypt شروع کنیم. در این نسخه، Krypt به صورت یک بازی سوم شخص جداگانه طراحی شده است. شما در نقش یک شخصیت با هویت نامعلوم قرار می‌گیرید و وظیفه پیدا می‌کنید که در جزیره‌ی Shang Tsung به جست و جو و حل معما پرداخته و صندوق‌های مختلف را برای یافتن جوایزی اعم از Augmentها، Skinها و حتی نشان‌های مختلف برای Kombat Kard خود، باز کنید. اگر بخواهیم صادق باشیم، این ایده فوق العاده است؛ اما آیا واقعا آن کارایی لازم را دارد؟ تمام این گشت و گذارها و حل معماها خیلی جالب و نوآورانه هستند و محیط کریپت نیز واقعا خوب و زیبا طراحی شده است؛ ولی با این حال، آن‌ها نهایتا فقط باعث تلف شدن وقتتان می‌شوند. در نتیجه حتی اگر از این فرمت جدید خوشتان بیاید، ممکن است بعد از مدتی دیگر هیچ رغبتی برای وارد شدن به کریپت و جست و جو برای یافتن صندوق‌ها نداشته باشید. این موضوع حتی با در نظر گرفتن یکی دیگر از مشکلات کریپت یعنی نیاز به Grindهای طاقت فرسا برای پیشروی کردن در آن، حتی بدتر می‌شود.

در اقدامی عجیب، شما در کریپت به سه واحد پولی مختلف برای باز کردن صندوق‌ها نیاز دارید: سکه‌ها، Soul Fragmentها و قلب‌ها. با انجام مودهای مختلف بازی، می‌توان خیلی راحت به جمع آوری سکه‌ها پرداخت. ولی وقتی نوبت به Soul Fragmentها و قلب‌ها می‌رسد، بازی حسابی خسیس می‌شود. شما در طول هر مبارزه، تنها می‌توانید 10 عدد Soul Fragment دریافت کنید و برای دریافت قلب‌ها نیز حتما نیاز به اتمام با فتالیتی و یا بروتالیتی دارید که به ترتیب 1 و 2 قلب را به شما می‌دهند؛ ولی برای باز کردن صندوق‌های خاص آن‌ها و یا پیشروی در کریپت، نیاز به چیزی در حد 250 قلب و 2000 عدد Soul Fragment دارید! اوضاع هم وقتی بدتر می‌شود که پای تابع تصادفی به میان می‌آید.

تمام صندوق‌ها و اشیای داخل Krypt که نیاز به قلب‌ها برای باز شدن ندارند، جوایزشان را به صورتی کاملا تصادفی به شما ارائه می‌کنند. در نتیجه، فرقی ندارد که چقدر بابت باز کردن یک صندوق پرداخت کرده باشید، چون این تابع تصادفی است که جوایز شما را تعیین می‌کند. می‌توانید 5000 سکه خرج کنید و بر حسب اتفاق یک Augment دریافت کنید یا 10000 سکه برای باز کردن یک صندوق دیگر بپردازید و چیزی جز یک مشت Icon و Concept Art تحویل نگیرید. اگر هم می‌خواهید صندوق‌های کریپت را باری دیگر پر کنید، مجبورید مقدار زیادی از سکه‌هایتان را خرج کرده و از قدرت‌های مخزن زمان کرونیکا کمک بگیرید. در نتیجه، این حس به شما القا می‌شود که بازی در حال عذاب دادن شماست تا مجبورتان کند که برای دریافت آیتم دلخواهتان، یا وقت بسیاری را صرف انجام آن کنید و یا به خرید Time Krystalها (واحد پولی پریمیوم بازی که با پول واقعی قابل خرید است) بپردازید تا نیازی به اتلاف وقت نباشد.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11

متاسفانه کریپت تنها جایی نیست که دارای Grind است و حتی سیستم شخصی سازی بازی نیز تحت تاثیر این قضیه قرار گرفته است. بخش شخصی سازی مورتال کامبت 11 موارد زیادی را برای تغییر دادن در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید لباس‌ها و تجهیزات هر شخصیت را تغییر دهید، Augmentهای خاصی را بر روی Gearها قرار دهید تا ویژگی‌های خاصی به آن‌ها اضافه کنید و یا ست‌های مختلفی از این تجهیزات را ذخیره کنید تا هر زمان که خواستید، به راحتی بین آن‌ها جابجا شوید. علاوه بر تمام این‌ها، می‌توانید وضعیت هوش مصنوعی هر ست لباس را هم در بخش AI Behavior برای استفاده در مود AI Battle تغییر دهید. این بخش واقعا عمیق است و حجم تغییراتی که در آن می‌توانید لحاظ کنید، واقعا شایسته‌ی تحسین است. ولی حیف که همان مشکل Grind، همه چیز را به هم ریخته است.

درست است که بازی به شما اجازه می‌دهد تا Augmentها مختلف را برای افزایش قدرت کارکترها بر روی تجهیزاتشان قرار دهید، اما برای انجام این کار، ابتدا باید تجهیزاتی که در اختیار دارید را Level Up کنید و به ازای هر بار Level Up شدن، یک اسلات اضافه دریافت کنید. از آنجایی هم که این کار ممکن است خیلی طول بکشد، شما مجبور می‌شوید تا برای مدتی طولانی به بازی کردن بپردازید و مداوما به سراغ مودهای مختلف بازی بروید تا این که تمام اسلات‌های Augment آن‌ها را باز کنید.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11

درست همانند نسخه‌ی پیشین، شاهد مودهایی همچون Towerها، بخش داستانی و مبارزات آنلاین و آفلاین در بازی هستیم که همانند قبل طراحی شده‌اند و محتویات مختلفی را در اختیار شما می‌گذارند. اما این بار شاهد اضافه شدن یک مود خاص با نام Towers of Time در کنار آن‌ها نیز هستیم که چیزی شبیه به Multiverse از بازی اینجاستیس 2 است و متاسفانه به دو دلیل، بسیار بد و غیرمنصفانه طراحی شده است. اول این که تمام دشمنان در این بخش، بسیار قدرتمند هستند و حتی بعضی اوقات از یک سری Modifier غیر قابل بلاک کردن هم بهره می‌برند که همین موضوع باعث شده تا برای پیشروی در آن‌ها حسابی زجر بکشید.

البته بازی برای رفع این مشکل، دو راه را به شما پیشنهاد می‌دهد: با پیشروی در کریپت به یافتن یا ساخت یک سری Konsumable (که آیتم‌هایی کمکی هستند) بپردازید و یا این که از نسخه‌ی هوش مصنوعی کارکترها که در بخش Kustomize شخصی سازی کرده‌اید، استفاده کنید. اما هر دوی این راه حل‌ها اصلا قابل قبول نیستند؛ چون ویژگی‌های "کمکی" باید در حد همان کمک کردن بمانند و نه این که حیاتی باشند. دومین مشکل هم این است که برای وارد شدن به برخی از این Towerها، نیاز دارید تا یک سری اعمال خاص و وقت گیر مثل انجام 75 فتالیتی و 75 بروتالیتی را انجام دهید. در نتیجه، باری دیگر این مشکلات Grind هستند که خودشان را نشان می‌دهند.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11

در نهایت نمی‌توان به پورت نسخه‌ی PC اشاره‌ای نکرد. متاسفانه حماسه‌ی نسخه‌های PC مورتال کامبت، دوباره تکرار شده است و این نسخه از بایکی از ناامید کننده‌ترین پورت‌ها بر روی این پلتفرم به شمار می‌رود. این نسخه، آکنده از مشکلات فنی متعددی است که یک سری از آن‌ها احتمالا در زمان انتشار این نقد، رفع شده‌اند و بقیه خیر؛ از همزمان نبودن صدا و تصویر در بخش داستانی و کرش کردن بازی در بخش Kustomize گرفته تا Stutterهای متعدد در هنگام مبارزات، تار شدن تصویر در هنگام استفاده از Anti-Aliasing و حتی کم بودن صدای بازی!

از همه بدتر هم این است که مورتال کامبت 11 برای ارائه دادن یک تجربه‌ی کامل، به یک ارتباط اینترنتی مداوم نیاز دارد. متاسفانه این بازی با وجود داشتن یک حالت آفلاین برای برخی مودها، بیش از حد بر آنلاین بودن بازیکن تاکید دارد و مداوما نیاز به ذخیره اطلاعات شما بر روی سرورها و دریافت آن‌ها دارد. در نتیجه، اگر به هر دلیلی و حتی یک لحظه ارتباط خودتان با سرورهای بازی را از دست بدهید، چه در حین انجام یک Tower باشید و چه در حال مشاهده‌ی یک صحنه‌ی سینمایی، بازی شما را به منوی اصلی هدایت کرده و بعد از نمایش یک پیغام اخطار، به صورت اتوماتیک بسته می‌شود. اگر هم این اتفاق قبل از ذخیره شدن بازی و انتقال اطلاعات به سرور بیفتد، تمامی Gearهایی که بدست آورده‌اید را از دست خواهید داد و مجبورید باری دیگر برای بدست آوردن آن‌ها تلاش کنید. در صورتی هم که بخواهید بازی را به صورت تماما آفلاین بازی کنید، امکان دسترسی به حجم عظیمی از آیتم‌ها و حتی Krypt را هم از دست خواهید داد.

بازبینی تصویری:

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11

اگر خوب دقت کنید، اشارات زیادی را در دیالوگ‌های هنگام رویایی کارکترها خواهید یافت.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11

Most people think time is like a river that flows swift and sure in one direction. But I have seen the face of time, and I can tell you: they are wrong. Time is an ocean in a storm. -The Prince

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11

تقریبا به هر منویی که وارد می‌شوید شاهد یکی از این پیام‌ها خواهید بود.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11

سایرکس و سکتور تنها برای مدتی نسبتا کوتاه و به عنوان دشمنان بخش داستانی در این بازی حضور دارند.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11

اگر می‌خواهید آیتم‌های مختلف را بدون نیاز به Grind کردن دریافت کنید، باید آن‌ها را قبل از اتمام مدت زمان قابل دسترسی بودنشان، با Time Krystalها و از بخش Premium Shop خریداری کنید.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11

بخش آموزشی بازی واقعا عالی است و اطلاعات بسیاری را در اختیارتان می‌گذارد.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11

بخش AI Battle ایده‌ی جالبی دارد، ولی اصلا در حد و اندازه‌ی موارد مشابهی مثل Shadow Lab بازی Killer Instinct نیست.

نکات مثبت:

بخش داستانی جالب

گیم پلی خوش ساخت و سرگرم کننده

گرافیک، موسیقی و صداگذاری بسیار خوب

طراحی بهتر اکثر کارکترها نسبت به نسخه‌های پیشین

بخش آموزشی به شدت غنی و کارآمد

عمق زیاد بخش شخصی سازی

نکات منفی:

پورت PC ناامید کننده با مشکلات فنی بسیار

نیاز به داشتن ارتباط اینترنتی دائم برای دریافت جوایز و تغییر تجهیزات

مشکلات بی پایان بازی در ارتباط با سرورها

مانع سازی بر سر راه بازیکنان توسط Grindهای پی در پی

سختی بیش از اندازه‌ی دریافت برخی واحدهای پولی

درجه سختی و پیش نیازهای غیر منصفانه‌ی بخش Towers of Time

سخن آخر: مورتال کامبت 11 یک بازی فایتینگ خارق العاده است که به خاطر مقادیر بیش از اندازه‌ی Grind و همچنین کیفیت بد پورت PC، آن چیزی که می‌توانست باشد، نیست. خود بازی استادانه ساخته شده و بسیار سرگرم کننده است، اما میزان Grind و نیاز به یک ارتباط اینترنتی دائم، به تجربه‌ی کلی آن در حدی ضربه زده است که از ارزش کلی‌اش کاسته است.

Verdict

Mortal Kombat 11 is a great fighting game ruined by excessive amounts of grinding and also the bad quality of the PC port. The game itself is masterfully made & very fun to play, but the grind & the always-online requirement have dragged down the overall experience so much that they have drastically decreased its value

Final Score: 6 out of 10 – PC Version

Final Score: 6.5 out of 10 – Console Version