Menu

پناهگاه‌های سری Fallout، از کسل کننده‌ترین تا به یاد ماندنی‌ترین- قسمت اول

"ترجمه شده از وبسایت PC Gamer"

در سری Fallout پناهگاه‌ها (Vault) برای حفاظت از جان انسان‌ها در مقابل بمب‌های اتمی و جنگ‌های هسته‌ای ساخته شدند. هدف از ساخت این پناهگاه‌ها که در زیر زمین بودند این بود که تا زمانی که سطح زمین دوباره برای زندگی مناسب شود از انسان ها مراقبت کرده و به آن‌ها پناه بدهند. حداقل این چیزی است که شرکت Vault-Tec (شرکتی که مسئول ساخت این Vaultها بود) به همه گفت. اما در واقع اکثر این پناهگاه‌ها برای انجام آزمایش‌هایی شیطانی، ظالمانه و بعضا خنده‌دار بر روی ساکنین از همه جا بی‌خبرشان ساخته‌ شده بودند.

در سری Fallout تعداد زیادی از این پناهگاه‌ها وجود دارد. در این مقاله ما فقط به پناهگاه‌هایی می‌پردازیم که در نسخه‌های PC بازی وجود دارند، قابل دسترسی هستند و بازیکنان می‌توانند به آن‌ها سر بزنند و از آن‌ها بازدید کنند و پناهگاه‌هایی که فقط در داستان به آن‌ها اشاره شده و یا Bethesda اعلام کرده که non-canon هستند یا به بیانی دیگر جزیی از دنیای رسمی Fallout نیستند (مانند Fallout: Tactics) را در این لیست نیاورده‌ایم.

با توجه به میزان زیاد اتفاقات بدی که در پناهگاه‌های Vault-Tec رخ داد و زجر زیادی که ساکنان این پناهگاه‌ها تحمل کردند به سختی می‌توان گفت که کدام یک از این پناهگاه‌ها از دیگری بهتر است. در تهیه این لیست بیشتر به این توجه شده است که بازدید از پناهگاه جالب باشد، گشت و گذار در آن‌ها خاطره انگیز باشد و داستانی که مربوط به آن‌هاست جذاب باشد. در ادامه کسل کننده ترین تا به یاد ماندنی ترین پناهگاه‌های سری Fallout به ترتیب لیست شده‌اند:

(Vault 88 (Fallout 4: Vault-Tec Workshop

Vault 88

ساخت Vault 88 هیچوقت تکمیل نشد و این شما هستید که برای تکمیل این پناهگاه دست به کار می‌شوید. یکی از DLC های Fallout 4 به نام Vault-Tec Workshop این پناهگاه را به بازی اضافه می‌کند و ظاهرا به شما این شانس را می‌دهد تا به عنوان Overseer ( شخصی که در سری Fallout مسئولیت نظارت بر پناهگاه‌ها را دارد) به انجام آزمایش‌های مختلفی که دوست دارید بپردازید.

این DLC به ما اجازه ساخت بنا‌هایی با تم پناهگاه‌ها و تعداد زیادی اتاق را به ما می‌دهد، با این حال متاسفانه این پناهگاه چیزی بیشتر از یکی دیگر از settlement های بازی نمی‌تواند باشد. همچنین آزمایش‌هایی که می‌توانید بر روی ساکنان انجام دهید (مانند مجبور کردن ساکنین به استفاده از دوچرخه ثابت برای تولید برق، و یا خوراندن نوشابه‌های فاسد به آن‌ها) می‌توانند ظالمانه به نظر برسند اما آن‌طوری که باید شیطانی و بد نیستند. در نهایت می‌توان گفت که این DLC آن‌ تجربه‌ی Overseer بودنی که همیشه‌ در آرزویش بودیم را برآورده نمی‌کند.

(Vault 111 (Fallout 4

Vault 111

سرمازیستی (به انگلیسی: Cryonics، دانشی نوبنیاد است که در آن، با پایین‌آوردن دمای بدن انسان یا جانوران، سعی در سالم نگه‌داشتن بدن برای آینده می‌کنند.) در زیر زمین برای زنده ماندن در مقابل یک جنگ هسته‌ای ایده‌ی بدی به نظر نمی‌رسد؛ البته به شرطی که از قبل به ساکنین پناهگاه در این مورد اخطار داده شود. طبیعتا شرکت Vault-Tec به ساکنین هیچ اخطاری نداد. بلکه قبل از اینکه ساکنین را تبدیل قالب یخ بکنند به دروغ به آن‌ها گفتند که محفظه‌هایی که واردش می‌شوند مخصوص ضد عفونی کردن می‌باشند.

به دلیل کمبود آذوقه و مواد اساسی در این پناهگاه، افراد و کارکنانی که منجمد نشده بودند طغیان و شورش می‌کنند. حدود 200 سال پس از حمله اتمی یکی از ساکنین این پناهگاه ، یعنی شخصیت شما در بازی، به مدت کوتاهی از خواب بیدار می‌شود و به قتل رسیدن همسرش و دزدیده شدن فرزند نوزادش را قبل از دوباره یخ زدن می‌بیند. 60 سال می‌گذرد و شخصیت شما در بازی دوباره بیدار می‌شود و متوجه می‌شود تنها بازمانده‌ی آزمایش سرما ‌زیستی می‌باشد. به غیر از شروع Quest اصلی بازی،‌ هیچ دلیل دیگری برای گشت و گذار در Vault 111 که نسبتا کسل کننده هم است وجود ندارد. مخصوصا وقتی که Sanctuary Hills درست در همان نزدیکی قرار دارد.

(Vault 95 (Fallout 4

Vault 95

شرکت Vault-Tec در واقع Vault 95 را به عنوان یک مرکز توان بخشی معتادان تاسیس کرد و واقعا هم کار بسیار عالی، فوق‌العاده‌ و با دقتی در درمان اعتیاد ساکنینش به انجام رساند.آفرین Vault-Tec! اما پنج سال بعد این شرکت یک دریچه‌ی مخفی که پر از مواد مخدر بود را باز کرد تا فقط ببینند چه اتفاقی خواهد افتاد. تشویقمان را پس می‌گیریم!

خیلی از معتاد‌ها به حالت قبل برگشتند و با یکدیگر مبارزه کردند و همدیگر را کشتند ( لااقل آن کارمند Vault-Tec که دریچه را باز کرد هم کشته شد و به سزای عملش رسید) . در نهایت این Vault به یک مخفیگاه برای گروه Gunner ها تبدیل شد. شما با رفتن به این پناهگاه علاوه بر اینکه می‌توانید Gunner هایی که در آن مستقر شده‌اند را ازبین ببرید، همچنین می‌توانید اعتیادی که یکی از همراهانتان به نام Cait به مخدر Psycho دارد را نیز درمان کنید.

(Vault 3 (Fallout: New Vegas

Vault 3

Vault 3 یک Control vault بود و قرار بود طبق برنامه 20 سال بعد از حمله‌ی اتمی باز شود. (Control vault ها با دیگر Vault ها متفاوت بودند و در آن‌ها هیچ آزمایشی انجام نمی‌شد. و تنها‌ Vaultهایی بودند همان‌گونه که تبلیغ شدند کار می‌کردند و دقیقا سر زمان معین باز می‌شدند.) اما ساکنین این پناهگاه زیاد مشتاق نبودند که خود را در معرض خطراتی که در بیرون از پناهگاه انتظارشان را می‌کشد قرار دهند. پس تصمیم گرفتند تا در‌های پناهگاه را برای مدت بیشتری بسته نگه دارند. این ساکنین حتی موفق شدند در طول زمانی که در پناهگاه بودند دست به کشتار یکدیگر نزنند. عجیب نیست!؟‌

تا جایی که ما می‌دانیم هیچ آزمایش شیطانی نیز در این پناهگاه اتفاق نیوفتاد که این مسئله باعث می‌شود این Vault یکی از موفق ترین و در عین حال خسته کننده‌ترین پناهگاه‌ها در کل سری Fallout محسوب شود. اگرچه بعد از مشکلی که در سیستم آب ‌رسانی این پناهگاه ایجاد شد، ساکنین Vault 3 مجبور به باز کردن در های این Vault شدند. به محض اینکه در ها باز شدند، گروهی مهاجم که به علت مصرف بیش از حد مواد مخدر دیگر وضعیت ذهنی و روانی مناسبی نداشتند و خود را Fiends می‌نامیدند به ساکنین بخت برگشته این Vault حمله و همه را قتل عام کردند. وقتی که شما در بازی به این پناهگاه سر می‌زنید، از Fiend ها انتقام می‌گیرید و همه‌ی آن‌ها را نابود کرده و همچنین افرادی را که زندانی کردند آزاد می‌کنید.

(Vault 34 (Fallout: New Vegas

Vault 34

در Vault 34 جای کافی برای زندگی وجود نداشت و به دلیل ازدحام بیش‌ از حد جمعیت، این کمبود جا کم کم تبدیل به مشکلی اساسی شد. همچنین شرکت Vault-Tec این پناهگاه را پر از اسلحه‌های مختلف کرد و همه‌ی آن اسلحه‌ها را در اسلحه خانه‌ای قرار داد که درش قفل نمی‌شد! حدس می‌توانید بزنید چه اتفاقی افتاد؟‌ ساکنین با هدف غارت اسلحه خانه شورش کردند و در نتیجه‌ی این شورش کامپیوتر‌های پناهگاه صدمه دیدند، تشعشعات هسته‌ای به درون پناهگاه نشت کردند و تعداد زیادی از ساکنین تبدیل به Ghoul شدند…اوووپس!

بازدید از این پناهگاه قطعا با ارزش است چون علاوه بر فهمیدن داستان این Vault، مقدار زیادی اسلحه و مهمات در این پناهگاه وجود دارد که می‌توانید بدست آورید.

(Vault 19 (Fallout: New Vegas

Vault 19

قرمز در مقابل آبی، جنگی به قدمت تاریخ. Vault 19 به دو قسمت آبی و قرمز تقسیم شده بود و ساکنین برای دسترسی به هر بخش باید کارت با رنگ مخصوص آن بخش را به همراه می‌داشتند. به احتمال زیاد این یک آزمایش بود تا بفهمند افراد دو گروه مختلف قرمز و آبی چه گونه با یکدیگر تعامل می‌کنند و یا چگونه در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند.

متاسفانه نشت گوگرد از غار‌های زیر پناهگاه به درون باعث شد که ساکنین قبل از اینکه کاملا به خشونت روی آورند و یکدیگر را به قتل برسانند (که به نظر می‌رسد نتیجه‌ی دلخواه اکثر آزمایش‌های Vault-Tec همین باشد.) این Vault را ترک کنند. بعد‌ها گروه Powder Gangers این پناهگاه را اشغال می‌کنند. اگر شما با این گروه خوب رفتار کنید، آن‌ها بسیار دوستانه با شما برخورد می‌کنند. اگر هم دوست نداشتید، می‌توانید با C-4 پناهگاه آن‌ها را به هوا بفرستید! مثل خیلی از چیز‌های دیگر در Fallout: New Vegas ، انتخاب سرنوشت این Vault نیز بر عهده‌ی شماست.

(Vault 92 (Fallout 3

Vault 92

Vault-Tec گروهی از با استعداد ترین موسیقی‌‌دان‌های جهان را به Vault 92 دعوت کرد تا علاوه بر حفظ و نجات نسل بشر، فرهنگ و تاریخ موسیقیایی انسان‌ها را نیز حفظ کند. …هاهاها ! نه،‌ قصد آن‌ها این نبود. قصد Vault-Tec استفاده از این موسیقی‌دانان بی‌خبر به عنوان نمونه‌ی آزمایش نویز سفید به منظور تولید لشگری از ابر سرباز‌های مطیع بود.

امیدوارم که خیلی سوپرایز نشوید! ولی این آزمایش به طور وحشتناکی شکست خورد. نویز سفید باعث شد که نمونه‌های آزمایش به افرادی به شدت خشمیگین تبدیل شوند. البته اگر قصد ساخت ابرسرباز را داشته باشید، خشمگین بودن آنقدر‌ها هم یک اثر جانبی بد محسوب نمی‌شود. مشکل از آن‌جا شروع شد که این افراد غیر قابل کنترل بودند. در نهایت یک قتل‌عام کامل در این Vault رخ داد که باعث ریختن بخشی از دیوار پناهگاه شد. در نتیجه‌ی ریختن این دیوار گروه عظیمی از Mirelurk ها (نوعی موجودات دریایی در بازی که تحت تاثیر تشعشعات هسته‌ای به شکل دیگری تکامل‌ یافته‌اند) به پناهگاه هجوم آوردند.

Mirelurk ها موجودات منزجر کننده و چندش آوری هستند و صدای تق تق و به هم زدن چنگال‌هایشان اصلا مانند موسیقی خوش‌آیند نیست.

(Vault 75 (Fallout 4

Vault 75

کاری که شرکت Vault-Tec در Vault 75 انجام داد، حتی از آزمایشات معمول این شرکت نیز شیطانی‌تر بود. این Vault به اصطلاح به عنوان پناهگاهی برای کودکان مدرسه‌ای ساخته شده بود اما به محض ورود کودکان به این Vault، آن‌ها را از پدر و مادرشان جدا نمودند و والدینشان را اعدام کرده و سوزاندند. در این پناهگاه کودکان شکنجه می‌شدند و مورد آزمایش قرار می‌گرفتند تا مشخص شود که کدام یک از آ‌ن‌ها از ژن‌های بهتری بهره می‌برند. وقتی این کودکان به سن 18 سالگی می‌رسیدند ژن‌ آن‌ها را برای ساخت نژاد برتر برداشت می‌کردند. اما اگر آن کودکان در سطح قابل قبول قرار نداشتند مانند پدر و مادرشان کشته می‌شدند.

در نهایت نمونه‌های این آزمایش متوجه شدند که چه اتفاقاتی در Vault 75 در حال رخ دادن است پس شورش کردند، دانشمندان را کشتند و از آن‌ پناهگاه فرار کردند. قطعا بعد از این اتفاقات، هرجایی که این کودکان رفته باشند،‌ برایشان بهتر از Vault 75 خواهد بود. اکنون در بازی گروه Gunner ها ساکن این پناهگاه هستند. البته ممکن است سرو کله‌ی Brotherhood و یا The Institute نیز در این پناهگاه پیدا شود. با اینکه شما در بازی برای نجات کودکان Vault 75 دیر‌ می‌رسید اما می‌توانید با نابود کردن مدارک و نتایج تحقیقات انجام شده در این پناهگاه از دستیابی افراد سودجو به آن‌ها جلوگیری کنید.

(Vault 22 (Fallout: New Vegas

Vault 22

این Vault به نظر هدفی قابل تحسین داشت و ساکنینش دانشمندانی بودند که تحقیقات و مطالعات مربوط به علم کشاورزی را انجام می‌دادند و از طریق گیاهانی که درفضای بسته پرورش میافتند زندگی را می‌گذراندند. متاسفانه مانند اکثر دانشمندان در بازی‌های ویدیویی مرتکب اشتباهی شدند و قارچی که به منظور کنترل آفات طراحی شده بود خود تبدیل به یک آفت شد. اسپور آن قارچ (اسپور در زیست‌شناسی و باکتریولوژی ساختاری تولیدمثلی است که برای پراکنش نسل آن موجود و بقا در شرایط سخت برای مدت‌های مدید سازگار شده‌است.) بر ساکنین این پناهگاه تاثیر گذاشت و آن‌ها را به هیولاهایی گیاهی و وحشتناک تبدیل کرد. مبارزه شما در این پناهگاه بسیار سخت و وحشتناک است. شما در این Vault با موجوداتی که بسیار سریع هستند، ونوس‌های مگس‌خوار بسیار بزرگ و منتیس‌ها ( حشراتی که با نام آخوندک نیز شناخته می‌شوند) به مبارزه می‌پردازید. شما می‌توانید کل این آزمایشگاه را منفجر کنید تا مطمئن شوید که هیچ یک از این موجودات از آن زنده خارج نشده و سطح زمین نرسند.

(Vault 15 (Fallout, Fallout 2

Vault 15

این Vault از معدود Vault های سری می‌باشد که در دو بازی مختلف می‌توانید به آن سر بزنید. Vault 15 نوعی آزمایش بود تا مشخص شود هنگامی که افراد با فرهنگ‌ها و سابقه‌های مختلف در یک فضای کوچک و بسته برای چند دهه مجبور شوند با یکدیگر زندگی کنند چه اتفاقی می‌افتد و چگونه با یکدیگر می‌توانند کنار بیایند. اگر به طور خلاصه بخواهیم بگوییم، این افراد با یکدیگر کنار نیامدند و 50 سال بعد زمانی که در‌های این پناهگاه باز شد علاوه بر گروهی که در نهایت NCR را تشکیل داد (NCR یا New California Republic، گروهی در بازی هستند که به ارزش‌های قبل از بمباران اتمی معتقدند. ارزش‌های همچون دموکراسی،‌ آزادی و قانون. این گروه همچنین در پی ایجاد نظم، صلح و بهبود و توسعه می‌باشند)،‌ بقیه به چندین گروه و جناح متخاصم از غارت‌گرها (Raider) تقسیم شدند.

با اینکه این Vault کاملا غارت و خالی شده، هنوز هم چند گروه مختلف برای بدست آوردنش در حال مبارزه و نزاع هستند و برخی غارت گران نیز افرادی را که در ورودی این پناهگاه زندگی‌ می‌کنند را به گروگان می‌گیرند. شما می‌توانید با دست و پنجه نرم کردن با این گروه غارتگر و همچنین واسطه شدن بین مردم محلی و گروه NCR،‌ آرامش را به این Vault برگردانید.

(Vault 81 (Fallout 4

Vault 81

وارد شدن به این پناهگاه یک سوپرایز واقعی است…چون مملو از افرادی معمولی و سالم است که به زندگیشان می‌پردازند.

قصد از ساخت Vault 81 پیدا کردن درمان مناسب برای همه‌ی بیماری‌ها به وسیله‌ی انجام ازمایشات مخفیانه بر روی ساکنین به طریق آلوده کردن آن‌ها به انواع بیماری‌ها بود. اما برخلاف انتظار به طور غافل‌گیر کننده‌ای، Overseer مسئول این پناهگاه یک عوضی شیطان صفت نبود و از ورود اکثر دانشمندان پزشکی به درون پناهگاه جلوگیری کرد. وی همچنین بقیه‌ی دانشمندان را از سایر ساکنین این پناهگاه برای همیشه جدا کرد. البته دانشمندان نیز اعتراضی نداشتند و بقیه‌ی عمر خود را به مطالعه و تحقیق راجع به بیماری‌ها پرداختند و بدون رضایت افراد روی آن‌ها آزمایش انجام ندادند. بهترین قسمت ماجرا این است که آن‌ها Curie را ساختند، یک روبات خیلی خوب با لحجه‌ی فرانسوی که شما را در سفر‌هایتان همراهی خواهد کرد.

به پایان قسمت اول مقاله رسیدیم. امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید. به نظر شما چه Vault‌هایی در قسمت دوم این مقاله معرفی خواهند شد؟‌ کدام یک از Vaultهای سری Fallout برای شما جذابیت بیشتری داشت؟ کدام یک از آزمایشات Vault-tec شیطانی تر بودند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مترجم: فردین درویش