Menu

نقد و بررسی بازی Yakuza Kiwami

داستان این نسخه دقیقا همان روند Yakuza 1 را دنبال می‌کند که به خاطر پرداختن به موضوعاتی مثل وفاداری، برادری، شجاعت، ناامیدی و خیانت، یکی از پیچیده‌ترین، جدی‌ترین و پرتنش‌ترین داستان‌ها در این فرنچایز به شمار می‌رود. با پردیس گیم همراه باشید تا به نقد Yakuza Kiwami بپردازیم.

نقد و بررسی نسخه کامپیوتر بازی Yakuza Kiwami

"به قلم پرهام آقاخانی"

نقد این بازی براساس نسخه ارسالی سازندگان برای سایت پردیس‌گیم نوشته شده است.

سری یاکوزا از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین فرنچایزهای کمپانی سگا محسوب می‌شود که طرفداران بی شماری در سراسر جهان دارد. اما بعد از ورود به نسل‌های جدید و گسترش صنعت گیمینگ، نسخه‌های قدیمی این سری که از اهمیت بالایی در خط داستانی این سری برخوردار بودند، منسوخ شدند و دسترسی به آن‌ها نیز به خاطر توقف تولید آن‌ها، بسیار مشکل شد. بنابراین و با توجه به استقبال روز افزون از بازآفرینی‌های بازی‌های قدیمی، کمپانی سگا نیز تصمیم به بازسازی عناوین مختلف این سری گرفت و اولین قدم نیز با Yakuza Kiwami برداشته شد که بازسازی‌ای بر اولین نسخه‌ی سری محسوب می‌شود. حالا این بازسازی بعد از دو سال از زمان انتشارش بر روی کنسول پلی استیشن 4، برای پلتفرم PC نیز عرضه شده است و نه تنها می‌خواهیم ارزش آن را بسنجیم، بلکه همچنین می‌خواهیم ببینیم که در قیاس با نسخه‌ی اصلی عرضه شده روی پلی استیشن 2، چه تغییرات و پیشرفت‌هایی داشته است و آیا می‌تواند در عین جذب مخاطب جدید، طرفداران نسخه‌ی اصلی را هم راضی نگه دارد یا نه.

نقد و بررسی بازی Yakuza Kiwami

روایت داستانی و شخصیت پردازی‌ها در سری یاکوزا، همواره یکی از بهترین نمونه‌ها در تمام تاریخ گیمینگ محسوب می‌شود. در نتیجه، کاملا طبیعی است که Yakuza Kiwami نیز در این زمینه‌ها کاملا موفق عمل کرده و حتی پایش را فراتر از آنچه که از آن انتظار می‌رفت، بگذارد. و هرچقدر به انتهای آن نزدیک‌تر می‌شوید، وقایع هیجان انگیزتر و دراماتیک‌تر می‌شوند. اما چیزی که باعث اوج گرفتن این خط داستانی شده است، وجود یک سری کات سین جدید برای روایت داستان است. این بار در کیوامی و به لطف پیشرفت‌های حاصل شده در تکنولوژی، از کات سین‌های کاملا جدیدی در جهت روایت وقایع داستانی استفاده شده که بیشتر از قبل، داستان یاکوزا 1 را گسترش می‌دهند و احساسات درونی کارکترها و زوایای پیشتر پنهان داستان را به صورت مستقیم به مخاطب نشان می‌دهند. در نتیجه خیلی راحت‌تر می‌توانید تغییرات شخصیتی Nishiki و عذاب‌هایی که در نبود کازوما مجبور به تحملشان شده است را درک کنید یا تحت تاثیر لحظات دراماتیک داستان قرار بگیرید.

چیزی هم که وضعیت داستانی را به والاترین درجه‌ی ممکن می‌رساند، شخصیت پردازی بی نظیر کارکترهایی است که در طول خط داستانی با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنید. از شخصیت‌های اصلی همانند کازوما و Nishiki و ماجیما و کاراگاه داته گرفته تا بعضی مردم عادی، هرکدام از آن‌ها از ویژگی‌های شخصیتی خاص خودشان بهره می‌برند و داستان‌ها و مشکلات خودشان را دارند. در نتیجه، همزاد پنداری با آن‌ها و درک کردنشان فوق العاده ساده است و خیلی راحت می‌توانند خودشان را به عنوان یکی از محبوب‌ترین کارکترها، در ذهنتان ماندگار سازند. مکمل این شخصیت پردازی نیز صداگذاری بی نقص بازی است . با این که خبری از دوبله‌ی انگلیسی نیست، اما صداگذاری تمام کارکترهای بازی، از کارکترهای اصلی همانند کازوما و ماجیما گرفته تا حتی یک رهگذر عادی در طول کات سین‌ها، به بهترین شکل ممکن انجام شده است و تک تک صداگذاران به خوبی در نقش‌هایشان فرو رفته‌اند. چنین مواردی باعث شده‌اند که خط داستانی بازی به حدی درگیر کننده و جذاب شود که گاهی اوقات تاسف می‌خورید که چرا یک سری از بازی‌های دیگر (و مخصوصا مافیا 3!) از آن الگو نگرفتند تا شاهد عنوانی خارق العاده باشیم.

نقد و بررسی بازی یاکوزا کیوامی

از همه بهتر هم این که این موارد حتی به ماموریت‌های تصادفی بازی که دست کمی از موارد مشابه در The Witcher 3 ندارند نیز سرایت کرده‌اند! بله، درست خواندید! اگر فکر می‌کردید که ماموریت‌های تصادفی ویچر 3 در نوع خودشان بی همتا هستند، سخت در اشتباه بوده‌اید؛ چون سری یاکوزا از 12 سال پیش به ارائه‌ی ماموریت‌هایی مشابه آن‌ها پرداخته بود. کاموروچو (مکانی که بازی در آن اتفاق می‌افتد) مثل یک شهر زنده است و در نتیجه، هر لحظه ممکن است در حین رفت وآمد در آن، به یک ماجرای مختلف بر بخورید تا ماموریت جانبی جدیدی برایتان آزاد شود؛ ماموریت‌هایی که از جو جدی خط داستانی اصلی به دور و معمولی‌تر هستند و به همین خاطر، باعث شده‌اند که روند بازی خسته کننده و تکراری به نظر نرسد. مثلا ممکن است با کلاهبرداران حرفه‌ای مواجه شوید، برای باز پس گیری پول دزدیده شده‌تان به تعقیب جیب برها بپردازید، به مردی مسن بر بخورید که شما را با پسرش اشتباه می‌گیرد یا به یک بنده‌ی خدا که در توالت عمومی گیر کرده، دستمال کاغذی برسانید! اما گل سرسبد تمام این ماموریت‌ها، آن‌هایی هستند که مربوط به یکی از شخصیت‌های محبوب سری یعنی Goro Majima می‌شوند.

تمام کسانی که با سری یاکوزا آشنایی داشته باشند، قطعا Goro Majima را می‌شناسند. او در طول داستان و درست همانند نسخه‌ی اصلی، مداوما و به دلایل مختلف سعی می‌کند که با کازوما درگیر شود. ولی حالا و به لطف سیستم Majima Everywhere، این مبارزه طلبی او وارد سطح جدیدی شده است. به خاطر اضافه شدن این سیستم به Yakuza Kiwami، دیگر در حین گشت و گذار در کاموروچو از امنیت کافی برخوردار نباشید و علاوه بر دشمنان عادی، هر لحظه امکان دارد که با ماجیما روبرو شوید. به عنوان مثال، ممکن است ناگهان جناب سروان ماجیما به جرم حمل اسلحه به شما حمله ور شود، موقع خرید کردن از فروشگاه‌های بازی درست پشت سرتان ظاهر شود یا این که در حین یک مبارزه در سطح شهر، شاهد وارد شدن ناگهانی او به روند مبارزه باشید! علاوه بر این موارد، یک سری ماموریت‌ها و سکانس‌های ویژه هم برای این سیستم در نظر گرفته شده‌اند که بدون هیچ اغراقی، بهترین ماموریت‌های Yakuza Kiwami محسوب می‌شوند و مطمئن باشید حجم دیوانگی و غافلگیر کنندگی آن‌ها را در هیچ ماموریت و یا احتمالا بازی دیگری نخواهید یافت.

نقد و بررسی بازی Yakuza Kiwami

اما خب، تمامی این ماموریت‌ها نتایج مصالحه آمیز ندارند و اغلب مجبور می‌شوید به بعضی‌ها نشان دهید که درگیر شدن با اژدهای دوجیما چه عاقبتی دارد. مبارزات در Yakuza Kiwami، جزو بهترین بخش‌های آن به حساب می‌آیند و شاید بهتر باشد بگوییم سیستم مبارزاتی به این خوبی و هیجان انگیزی را احتمالا در هیچ عنوان دیگری به جز سایر نسخه‌های سری یاکوزا نخواهید یافت! درست همانند Yakuza 0، سیستم مبارزات بازی از 4 روش مبارزه‌ی مختلف تشکیل شده است که می‌توانید در هر لحظه بین آن‌ها سوییچ کنید و هر کدام از آن‌ها، مخصوص شرایطی خاص هستند. حالت Brawler یک حالت مبارزه‌ی عادی است که اجازه‌ی گرفتن دشمنان و اشیاء محیطی را به شما می‌دهد، حالت Rush اجازه‌ی استفاده از حرکات فوق العاده سریع را به شما داده و در عوض شما را از گرفتن دشمنان و اشیاء محروم می‌کند، حالت Beast یک روش مبارزه‌ی کند ولی قدرتمند را به همراه امکان برداشتن اشیاء سنگین‌تر (مثل موتورسیکلت‌ها) در اختیارتان قرار می‌دهد و حالت Dragon نیز روش مبارزه‌ی خاص کازوما است که می‌بایست با پیشروی در بازی به باز کردن توانایی‌های آن بپردازید.

این حالات مختلف مبارزه، همچنین در اختیار بعضی از دشمنان بازی نیز قرار دارند. در نتیجه، استفاده‌ی درست از این حالت‌ها با توجه به شرایط و تعویض آن‌ها در زمان مناسب، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اما مشکلی که در این بین وجود دارد، این است که حالات مبارزه‌ی Beast و Dragon تا مدت‌ها پس از شروع بازی، کاملا بی استفاده هستند. از یک طرف، توانایی‌های مرتبط به حالت مبارزه‌ی Dragon از همان ابتدای بازی قفل هستند و باید آن‌ها را به تدریج آزاد کنید و از طرفی دیگر، در طول مبارزات آن قدر با سیل دشمنان و حرکات سریع آن‌ها مواجه می‌شوید که سرعت کم حالت Beast، بیشتر برایتان دردسرساز می‌شود تا این که به شما کمکی بکند.

نقد و بررسی بازی Yakuza Kiwami

ولی هیجان اصلی وقتی به مبارزات تزریق می‌شود که نوار Heat پر شود. در این حالت، هاله‌ای نورانی روی کازوما پدیدار می‌شود و می‌توانید از یک سری حملات و ویژگی‌های اختصاصی این حالت استفاده کنید. اگر هم مقدار Heat از مقادیر معمولی‌اش فراتر رود و به قسمت قرمز نوار مخصوصش برسد، وارد حالت Critical Heat می‌شوید که آن هم یک سری حملات و ویژگی‌های دیگر را برای شما قابل دسترسی می‌کند. اولین استفاده‌ی این نوار، فعال شدن یک سری فینیشرهای اختصاصی برای ناکار کردن دشمنان است. بعد از فعال سازی حالت Heat، می‌توانید با قرار دادن دشمنان در یک وضعیت مناسب (مثلا پرت کردن آن‌ها روی زمین یا کشیدن آن‌ها به سمت یک دیوار) آن‌ها را با حملاتی سینمایی به باد مشت و لگد بگیرید و یا این که از اشیای دور و برتان برای ضربه زدن به آن‌ها استفاده کنید. مثلا می‌توانید دوچرخه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی را با تمام قدرت بر سرشان بکوبید، آن‌ها را با پرچم‌ها همانند توپ بیس بال به سمتی دیگر شلیک کنید یا حتی یک کتری پر از آب جوش را روی صورتشان خالی کنید! وجود چنین حرکات قدرتمندی در کنار یک سری حملات غیرمنتظره (مثل امکان از بین بردن همزمان دو حریف با زمان بندی مناسب) و بعضا دردناک، باعث شده که برای شروع مبارزات و خراب کردن در و دیوار بر سر دشمنان، لحظه شماری کنید.

خوشبختانه، این موارد تنها ویژگی‌های اضافه شده به سیستم مبارزات نیستند و سازندگان، موارد واقعا مورد نیازی را نیز به بازی اضافه کرده‌اند که تجربه‌ی آن را به شدت بهتر کرده‌اند. به عنوان مثال، اکنون می‌توانید با فشردن دکمه‌های حمله پس از ضربه خوردن از دشمنان، مقداری از نوار Heat را مصرف کرده و یک ضد حمله را روی آن‌ها اجرا کنید یا پس از مدتی پیشروی در بازی، فینیشر خلع سلاح دشمنان را بدست آورید که خلاء آن در نسخه‌ی اصلی، کاملا احساس می‌شد. چنین مواردی باعث شده‌اند که مبارزات بازی برخلاف نسخه‌ی اصلی، خیلی زود خسته کننده نشوند و کشش بیشتری داشته باشند.

البته این موضوع تنها در شرایطی صادق است که جلوی یک باس قرار نگرفته باشید. متاسفانه Yakuza Kiwami در زمینه‌ی تعادل درجه سختی باس‌ها، ناموفق عمل می‌کند و باس فایت‌های بازی از همان اول کار و اکثر اوقات به طور ناجوانمردانه‌ای، بسیار سخت و چالش برانگیز هستند. باس‌های متعدد Yakuza Kiwami نه تنها میزان جان بالایی دارند، بلکه همچنین از ضرباتی قدرتمند با برد بالا و توانایی تدافعی بسیار زیادی بهره می‌برند. چیزی هم که وضعیت را حتی بدتر می‌کند، مواجه شدن با دو باس/مینی باس مختلف و نوچه‌های بی شمار آن‌ها در طول یک مبارزه است که باعث می‌شود در حین حمله‌هایتان مداوما از اطراف ضربه بخورید و حتی ضدحمله زدن هم جوابگوی آن‌ها نباشد. در نتیجه اگر توانایی‌های مناسب و اسلحه‌های کافی‌ای برای کنترل جمعیت نداشته باشید و میزان آیتم‌های درمانی‌تان هم کافی نباشد، باید لحظات سختی را پشت سر بگذرانید. هرچند که این موضوع در مورد مبارزات مربوط به Majima Everywhere صدق نمی‌کند و در هنگام نبرد با ماجیما، شاهد درجه‌ی سختی معقول‌تری خواهید بود.

نقد و بررسی بازی Yakuza Kiwami

درست بر طبق رسم همیشگی سری یاکوزا، این نسخه نیز پر از فعالیت‌های جانبی اختیاری است تا بتوانید پولی که در طول بازی بدست می‌آورید را خیلی راحت برای انجام آن‌ها خرج کنید. در بین انجام ماموریت‌های داستانی، می‌توانید به انجام ورزش‌هایی مثل دارت و بیلیارد و بولینگ بپردازید، شوگی یا همان شطرنج ژاپنی را امتحان کنید، با ماشین‌های کوچک و قابل شخصی سازی مسابقه دهید، توانایی خودتان در انجام Mahjong را محک بزنید یا به یک Karaoke Club بروید و آواز بخوانید که هر کدامشان می‌توانند ساعت‌ها از وقتتان را به خودشان اختصاص دهند. چنین فعالیت‌هایی در خیلی از عناوین دیگر نیز وجود دارند، اما جادوی سری یاکوزا در این است که حتی ساده‌ترین کارها در آن، به ناگهان جذاب و سرگرم کننده می‌شوند. در نتیجه ممکن است یک مسابقه‌ی ساده، به یکی از پرتنش‌ترین فعالیت‌های بازی تبدیل شود یا فقط به صرف تست کردن یکی از این فعالیت‌ها به سراغشان بروید و ناگهان ببینید که دیگر نمی‌توانید از آن‌ها دل بکنید.

کسانی هم که به تجربه‌ی Yakuza 0 پرداخته باشند، شاید خوشحال شوند که بدانند مسابقات Pocket Circuit نیز از آن عنوان به کیوامی راه پیدا کرده‌اند و یکی از بهترین و پرتنش‌ترین فعالیت‌های موجود در کل بازی به شمار می‌روند. با مراجعه به ساختمان جدید Pocket Circuit در کیوامی، می‌توانید درست همانند Yakuza 0 به شخصی سازی ماشین کوچک خودتان و مسابقه دادن با آن در پیست‌های مختلف بپردازید. اما نکته جالب اینجاست که هر کدام از این مسیرها، از ویژگی‌های منحصر به فردی بهره می‌برند که می‌بایست به آن‌ها توجه شود. مثلا زمانی که تعداد پیچ‌ها بسیار زیاد است، داشتن توانایی دور زدن پایین می‌تواند باعث پرت شدن ماشین به خارج از محیط شود یا اگر مسیر با دست اندازهای متعددی همراه باشد، داشتن ثبات پایین می‌تواند بازگشت ماشین به داخل آن را غیرممکن کند. در نتیجه می‌بایست مدت‌ها به انتخاب و تعویض قطعات مختلف بپردازید تا نتایج مختلفی را کسب کنید؛ فعالیتی که خیلی راحت می‌تواند تا مدتی نسبتا طولانی به سرگرم کردن شما بپردازد.

نقد و بررسی بازی Yakuza Kiwami

یاکوزا کیوامی برخلاف نسخه‌ی ششم سری و کیوامی 2، با موتور Dragon Engine توسعه نیافته است؛ اما با این حال، همچنان یک عنوان قدرتمند از نظر بصری محسوب می‌شود. نه تنها مدل سازی شخصیت‌ها و انیمیشن‌های آن‌ها در سطح خارق العاده‌ای قرار دارد، بلکه از جلوه‌های بصری نیز به طرز مناسبی استفاده شده است. به همین خاطر، شاید کاموروچو در زمان روز چیز خاصی به نظر نرسد و کاملا معمولی به نظر بیاید، اما در شب‌ها به طرز خیره کننده‌ای زیبا می‌شود. کوچه‌ها و خیابان‌ها همواره پر از رهگذرهای مختلف هستند و ازدیاد چراغ‌های نئون در خیابان‌ها به همراه بازتاب محیط بر روی زمین خیس در هنگام بارش باران، جلوه‌ی خاصی به این شهر مجازی بخشیده‌اند.

خوشبختانه کیفیت پورت PC بازی نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارد. در چند وقت اخیر، سازندگان ژاپنی به خاطر عرضه کردن پورت‌های ناقص و پشتیبانی نکردن از آن‌ها (منظورمان دقیقا امثال NieR Automata است!)، حسابی بد نام شده‌اند. ولی این موضوع در مورد Yakuza Kiwami صدق نمی‌کند و نه تنها پورت PC بازی واقعا خوب است، بلکه یکی از بهترین‌ها در بین تمام پورت‌های عرضه شده توسط کمپانی‌های ژاپنی محسوب می‌شود. بازی پشتیبانی کاملی از ماوس و کیبورد دارد و بلافاصله بین کنترلر و کیبورد سوییچ می‌کند، قابلیت تنظیم حداکثر سرعت فریم و Rendering Scale کاملا از طریق فایل تنظیماتی امکان پذیر است و لودینگ‌های آن نیز فوق العاده سریع بوده و تنها زیر 3 ثانیه طول می‌کشند. هرچند که برخی مشکلات مثل وجود Stutterهای همیشگی در هنگام ذخیره سازی اتوماتیک و نبود تنظیمات برای تغییر دادن یا خاموش کردن برخی افکت‌های گرافیکی همانند بازتاب‌های محیطی، کیفیت کار را تا حدی پایین آورده‌اند.

بازبینی تصویری:

نقد و بررسی بازی Yakuza Kiwami

هشدار بازی مبنی بر استفاده از کنترلر را جدی بگیرید. البته به جز مرحله‌ی تیراندازی که استفاده از ماوس پیشنهاد می‌شود.

نقد و بررسی بازی Yakuza Kiwami

سعی کنید که برای هر شرایطی آماده باشید…

نقد و بررسی بازی Yakuza Kiwami

Assassin's Creed: Majima Chronicles

نقد و بررسی بازی Yakuza Kiwami

یکی از اشاره‌های مخفیانه و خاطره انگیز بازی. عقربه‌های دور دشمنان شباهت زیادی به موارد مشابه در سری Virtua Cop دارند.

نقد و بررسی بازی Yakuza Kiwami

شخصی سازی ماشین‌ها برای مسابقات Pocket Circuit، یکی از سرگرم کننده‌ترین فعالیت‌های بازی است.

نقد و بررسی بازی Yakuza Kiwami

همچنان در حسرت عرضه شدن Virtua Fighter برای پلتفرم PC…

نکات مثبت:

پورت بسیار خوب نسخه‌ی PC

داستان و روایت عالی

شخصیت پردازی فوق العاده

گرافیک و صداگذاری بسیار خوب

وجود حجم زیادی از فعالیت‌های جانبی

سیستم مبارزه‌ی بسیار سرگرم کننده

سیستم Majima Everywhere و ماموریت‌های ویژه‌ی آن

وجود مود New Game Plus

امکان ذخیره سازی بازی در هر زمان

نکات منفی:

بی استفاده بودن نصف روش‌های مبارزه تا نیمه‌ی دوم بازی

اکثر باس فایت‌ها زیاد از حد چالش برانگیز هستند

نبود تنظیمات برای تغییر دادن یا خاموش کردن برخی افکت‌های گرافیکی

نبود راهنمایی برای انجام برخی ماموریت‌ها

سخن آخر: Yakuza Kiwami یک بازسازی فوق العاده از نسخه‌ی پلی استیشن 2 است. این بازی، یاکوزا 1 را ارتقا و گسترش می‌دهد تا تجربه‌ای را به وجود آورد که برای کاربران تازه وارد، تازه و جدید باشد و در عین حال برای طرفداران قدیمی، آشنا و نوستالژیک جلوه کند. کیوامی به خاطر یک بازسازی وفادارانه بودن، به اندازه‌ی عناوین جدیدتر سری یاکوزا خوب نیست و در برخی جاها کمی قدیمی به نظر می‌رسد، ولی درست همانند سایر بازی‌های فرنچایز، از ابتدا تا انتها جذاب است.

Verdict:

Yakuza Kiwami is a fantastic remake of the original PS2 game. It improves & expands Yakuza 1 to create an experience that is new & fresh for new audiences, while being familiar & nostalgic for the old fans at the same time. Being a faithful remake, Kiwami is not as good as the newer Yakuza titles and seems a bit outdated in some spots; but just like all the games in the franchise, is a blast from start to finish.

Final Score: 9 out of 10 – PC Version