Menu

گزارش مالی جدید Microsoft نشان از رشد سهام و درآمد این شرکت دارد

Microsoft نتایج مالی 3 ماه پایانی سال 2018 را اعلام کرده و به‌نظر می‌رسد این نیمه از سال، برای این شرکت به خوبی سپری شده است. Microsoft سود سهام 32.5 میلیارد دلاری و درآمد خالص 10.3 میلیارد دلار در نیمه دوم سال داشته که به ترتیب افزایش 12 و 18 درصدی در هر دو بخش به‌وجود آمده است. سود هر سهم 1.10 دلار بوده که بیشتر از پیش‌بینی تحلیل‌گران یعنی 1.09 محسوب می‌شود. در کل Microsoft طی این نیمه از سال بسیار خوب عمل کرده و در نتیجه سهام آن 3 درصد افزایش یافته است.

Microsoft

به گزارش پردیس گیم و به نقل از WCCFTECH، مانند گذشته، بخش Intelligent Cloud شرکت Microsoft یکی از بخش‌های برجسته بزرگ بود. Intelligent Cloud حدود 9.4 میلیارد دلار درآمد داشت که تحت تاثیر افزایش 76 درصدی کسب‌وکار Azure است و در نیمه قبلی سال هم دقیقا به همین اندازه شاهد رشد Azure بودیم.

همچنین فروش محصولات Surface هم یکی از نکات برجسته دیگر محسوب می‌شود که Microsoft مدتی است از آن صحبتی نکرده بود. فروش محصولات Surface به‌طور سالانه 39 درصد رشد داشته که بیشتر به دلیل انتشار Surface Pro 6 ،Surface Laptop2 و هدفون‌های Surface در ماه اکتبر است. باید ببینیم آیا Surface به رشد خود ادامه می‌دهد یا این فقط یک افزایش کوتاه مدت به‌خاطر فصل تعطیلات بود.

علاوه بر این، بخش گیمینگ Xbox شرکت Microsoft هم به عملکرد خوب خود ادامه می‌دهد. درآمد گیمینگ رشد سالانه 8 درصدی داشته اما این تمام ماجرا نیست زیرا Microsoft با انتشار Xbox One X در نیمه دوم سال 2018، رشد کوتاه مدت دیگری را هم تجربه کرده است. درآمد بازی‌های ویدیویی و سرویس‌های این شرکت هم آمار بهتری دارند که طی این نیمه از سال، 31 درصد رشد داشته است. با توجه به Microsoft، این افزایش درآمد بیشتر به لطف Xbox Game Pass و موفقیت ادامه‌دار Minecraft و Fortnite صورت گرفته که به‌طور کلی، این بهترین نیمه سال تاریخ Microsoft در زمینه درآمد گیمینگ بود. آن‌ها انتظار دارند سرویس‌هایی مثل Xbox Game Pass و Xbox Live در کنار سرویس استریم xCloud که در سال 2019 وارد مرحله آزمایشی می‌شود، باعث ادامه این رشد شوند.

Microsoft

تنها خسارت وارد شده به برنامه‌های گسترده Microsoft، مربوط به بخش قدیمی Windows بود. درآمد OEM Pro با افت 5 درصدی و درآمد نسخه‌های غیر Pro کاهش نگران کننده 11 درصدی داشته‌اند. Microsoft این وضعیت را به دلیل افت عمومی و کلی فروش دستگاه‌های PC و رقابت بین کامپیوترهای مختلف دانست. در واقع مردم بیشتر به فکر خرید کروم‌بوک‌ها (Chromebook) هستند تا رایانه‌های سنتی بر مبنای Windows. امی هود، مدیر مالی Microsoft، گفت زمان انتشار برخی چیپ‌ها نیز در این وضعیت نقش داشته‌اند.

باید دید آیا این رشد در سال 2019 هم ادامه می‌یابد یا خیر اما Microsoft از شرایط خود مطمئن است. فعلا پیش‌بینی آن‌ها از سال 2019 محافظه‌کارانه بوده و انتظار درآمدی بین 29.4 میلیارد و 30.1 میلیارد دلار را در نیمه سوم سال دارد.