Menu

گزارش؛ اظهار نظر Steam و THQ Nordic درمورد انحصاری کردن Metro Exodus در Epic Games Store

به گزارش پردیس گیم و به نقل از dualshockers، دو شرکت Deep Silver و Epic Games چندی پیش اعلام کردند که جدیدترین بازی ساخت 4A Games یعنی Metro Exodus برای PC به شکل انحصاری روی the Epic Games Store در دسترس قرار خواهد گرفت این تصمیمی است که به نظر بسیاری از ناشرین اخیراً درباره‌ی آن نگرانی‌هایی داشته‌اند. این فرایند سایر پلتفرم‌های توضیع دیجیتالی بازی‌ها به ویژه استیم Valve را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد… و به نظر Steam ابداً از این قضیه خوشحال نیست.

به دنبال بیانیه‌ی Metro Exodus، استیم صفحه‌ی فروش بازی را به روز رسانی کرده و بیانیه‌ای را نیز همراه با آن ارسال نموده. این بیانیه علاوه‌بر اینکه به افرادی که قبلاً بازی را از اسیتم پیش خرید کرده‌اند اطمینان می‌دهد که محصول خود را دریافت خواهند کرد درباره‌ی این حرکت نیز نظراتی داده.

پیغام استیم به نظر از روی درماندگی است، اگرچه به این حرف اشاره دارد که بعد از این همه مدت حضور در صفحه فروشگاه، تصمیم انحصاری کردن آن "برای مشتریان استیم منصفانه نیست". علاوه بر این، استیم به خاطر دیر منتقل کردن این خبر معذرت‌خواهی کرده، چرا که Deep Silver نیز اخیراً آن‌ها را از تصمیم خود مطلع نموده.

پیغام کامل استیم درمورد نقل مکان Metro Exodus به the Epic Games Store را در ادامه مشاهده می‌کنید؛

"به نظر ما تصمیم حذف کردن این بازی برای مشتریان استیم غیرمنصفانه است، به خصوص بعد از این همه مدت که در وضعیت پیش‌فروش قرار داشته. از کاربران استیمی که انتظار داشتند بازی در 26 بهمن منتشر شود عذرخواهی می‌کنیم ولی به تازگی از این تصمیم مطلع شدیم و زمان محدودی داشتیم که همه را از آن با خبر کنیم."

ماجراهای رقابت در جذب عناوین انحصاری فقط چند ماه است که شروع شده، به نظر Steam و Valve واقعاً نگران ماهیت انحصارطلبی Epic هستند. با اینکه دو عنوان The Division 2 و Metro Exodus در قیاس با اقیانوسی که در اختیار استیم قرار دارد تنها قطره‌ی کوچکی به نظر می‌آیند، این حرکات Epic Games Store به نظر در نهایت موجی را در صنعت بازی‌های ویدئویی ایجاد کند.

در همین رابطه، حساب توئیتر THQ Nordic نیز درست به کار شده و اعلام کرده؛ "تصمیم عرضه به صورت انحصاری زمانی روی Epic Store کاملاً از جانب Koch Media بوده، چرا که Metro جزو دارایی‌های آن‌ها محسوب می‌شود. آن‌ها کمپانی خواهر THQ Nordic (که در وین واقع است) محسوب می‌شوند و به همین علت نمی‌خواهیم و نمی‌توانیم در این باره نظری بدهیم. به هیچ وجه نمی‌خواهیم اعلام کنیم که هیچکدام از بازی‌های آینده‌مان انحصاری نخواهند بود ولی این را می‌گوئیم که صد در صد دوست داریم محصولاتمان را در تمام فروشگاه‌های موجود عرضه کنیم و به بازیکنان حق انتخاب دهیم که دلشان می‌خواهد روی چه پلتفرمی بازی را خریداری کنند."

چیزی که واقعاً جلب توجه می‌کند این است که THQ Nordic احتمال انحصاری زمانی شدن عناوین مختلف در آینده را رد نمی‌کند. البته، مطمئن هستیم که تمام بازی‌هایی که از THQ Nordic می‌آیند برای هیچ فروشگاهی انحصاری زمانی نخواهند بود، با اینحال این اتفاق ممکن است برای هر عنوانی که توسط Deep Silver/Koch Media منتشر می‌شود روی دهد.

پیغام استیم نیز در نوع خود جالب توجه است چرا که برای اولین بار حرفی از Epic Games Store در پلتفرم Valve زده شده. رقابت بین این دو فروشگاه به نظر یکی از بزرگ‌ترین جنجال‌هایی باشد که در 2019 با آن رو به رو خواهیم بود و جالب است بدانیم عاقبت آن به کجا می‌کشد.

در نهایت، Metro Exodus در اواخر همین ماه، 26 بهمن برای کامپیوترهای شخصی و کنسول‌ها منتشر خواهد شد.