Menu

پیش‌نمایشی بر بازی Vane؛ سفری اتمسفریک در یک دنیای فراموش‌شده

بازی جاه‌طلبانه‌ی Vane یک عنوان ماجراجویی و جهان‌باز است که در دنیایی مینیمالیستی و تاریک رخ می‌دهد. دنیایی که با وجود وسعت بالای آن، حس نابودی و فراموش‌شدگی از آن سرازیر می‌شود. با پیش‌نمایش پردیس‌گیم برای این عنوانِ PS4 همراه باشید.

پیش‌نمایشی بر Vane – سفری اتمسفریک در یک دنیای فراموش‌شده

"به قلم علیرضا رزمجویی"

مقدمه

شاید با گفتن عبارت جهان‌باز به سرعت به یاد عناوین پرخرج و AAA بیفتید اما در این دسته، عناوین مستقل منحصربفردی نیز وجود دارند که زاویه‌ی دیگری از یک دنیای جهان‌باز را به ما ارائه می‌کنند. عنوان VANE توسط استدیوی Friend & Foe ساخته شده است و می‌توان انتظار یک تجربه‌ی تازه را از آن داشت. تجربه‌ای که با وجود تازه به نظر رسیدن، پا در مسیر بزرگان گذاشته است. اگر نگاهی به ساختار آن بیندازید، به سرعت یاد عناوین موفقی مانند Journey، The Last Guardian یا حتی Rime می‌افتید. با این حال ماهیت جهان‌باز و همینطور سبک هنری چشم‌نواز آن باعث شده است حداقل در تریلرهایی که از آن مشاهده کرده‌ایم تجربه‌ای متفاوت نظرمان را به خود جلب کند. تجربه‌ای که مطمئنا می‌تواند بطور موفقیت‌آمیزی داستان تاثیرگذاری را برایمان روایت کند.

آشنایی با سازندگان

Vane اولین دستپخت استدیوی جوانِ Friend & Foe می‌باشد اما باید به یاد داشته باشید، با اینکه این استدیوی بشدت جوانی محسوب می‌شود اما اعضای آن را افرادی باتجربه و کارکشته تشکیل داده‌اند. این تیم که از 5 عضو اصلی تشکیل شده است، سابقه‌ی کار بر روی عناوین بزرگی مانند The Last Guardian، Killzone، Battlefield 3، Bionic Commando و بسیاری از عناوین دیگر را در کارنامه‌ی خود دارد. بنابراین با وجود تعداد نفرات محدود می‌توان خروجی مناسبی از آنها انتظار داشت.

داستان

Vane در یک دنیای نابودشده و می‌توان گفت فراموش شده رخ می‌دهد. دنیایی که در آن یک غبار طلایی عجیب و غریب، یک پرنده‌ی رها را به یک کودک گمشده تبدیل می‌کند. این باعث خواهد شد دنیای مورد نظر توسط رویدادهایی به طور مداوم دستخوش تغییر و تحولاتی شود که داستان بازی از طریق آن روایت می‌شود. در واقع اگر تریلرهای این عنوان را مشاهده کنید، خواهید دید که هیچ خبری از روایت مستقیم از طریق دیالوگ و نوشته نیست و مانند عناوینی مثل Journey تمام داستانسرایی بازی از طریق محیط به انجام خواهد رسید. اینکه چه بلایی بر سر این پسر بچه‌ای که کنترل او را بر عهده خواهیم گرفت، خواهد آمد، رازی نهفته باقی مانده است که تیم سازنده بشدت آن را مخفی نگه‌ داشته‌اند و مطمئنا آنها می‌خواهد Vane برای هر بازیکن، تجربه‌ی تازه‌ای باشد که هیچ کدام از لحظه‌های داستانی آن قبل از انتشار لو نرفته‌اند.

گیم‌پلی

Vane یک عنوان ماجراجویی مینیمالیستی است که به نظر می‌رسد خبری از مبارزه در آن نیست. مکانیک اصلی بازی به تبدیل پسربچه‌ای که کنترل آن را بر عهده گرفته‌ایم، به یک پرنده مربوط می‌شود. از این طریق می‌توان به طور کاملا آزادانه‌ای در دنیای وسیع بازی گشت و گذار کرد و به هر نقطه‌ای که می‌خواهید دسترسی پیدا کنید. از جهاتی می‌توان از Vane به عنوان یک بازی آخرالزمانی یاد کرد. یک دنیای نابود شده پر از کویرهای ساکت و موجوداتی بسیار نادر و عجیب و غریب که در آن می‌لولند. به نظر می‌رسد بازی سعی دارد تجربه‌ای را ارائه کند که در عین آزادانه بودن، ما را با نشانه‌هایی غیرمستقیم به مسیری که باعث پیشروی داستان خواهد شد، هدایت کند.

علاوه بر گشت و گذار، پلتفرمینگ‌هایی هم در بازی تعبیه شده است که به صورت محدود در تریلرها شاهد آن بوده‌ایم. با این حال این جست و خیزها به اندازه‌ی کافی دقیق و رضایت‌بخش به نظر نمی‌رسد و بازی باید خود را به عنوان یک پلتفرمر سه بعدی نیز به خوبی ثابت کند. چالشی که ابدا آسان نیست و به راحتی می‌تواند تجربه‌ را به یک سفر طاقت‌فرسا تا پایان بازی تبدیل کند. این بزرگترین تهدیدی است که Vane و بازیهای هم‌سبک را تهدید می‌کند و می‌توان گفت که اگر Vane بتواند حس و حال سرگرم‌کننده‌ای را در هنگام گشت و گذار در دنیای خود به مخاطب تلقین کند، پس مانعی بزرگ را پشت سر قرار داده است.

گالری


دانلود با کیفیت SD – دانلود با کیفیت HD – دانلود با کیفیت FULL HD

و در پایان

عنوان Vane زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید، در تاریخ سه‌شنبه 25 دی برای کنسول PS4 عرضه خواهد شد. عنوانی که پتانسیل این را دارد که به یکی از تجربه‌های مستقلِ جذاب 2019 تبدیل شود و نظر بسیاری از طرفداران عناوین داستان‌محور و مینیمالیستی را به خود جلب کند. با این حال Vane کاری سخت در پیش دارد و مطمئنا به طور مداوم با بهترین‌های سبک خود مقایسه خواهد شد.