Menu

نقد و بررسی بازی Tetris Effect

نقد و بررسی بازی Tetris Effect

"به قلم علیرضا رزمجویی"

روحی در کالبد Tetris

نام Tetris Effect از یک پدیده‌ی واقعی به همین نام برگرفته شده است. پدیده‌ یا می‌توان گفت عارضه‌ای که بسیاری از بازیکنان حرفه‌ای و قدیمی به خوبی با آن آشنا هستند. اگر برای مدتی قابل ملاحظه به طور مداوم به تجربه‌ی Tetris بپردازید، دیگر نمی‌توانید از آن فرار کنید. هر چیزی که در دنیای واقعی می‌بینید شبیه به شکل‌های تترومینو‌ (5 شکل اصلیِ بازی Tetris که هر کدام از 4 مربع تشکیل شده‌اند) به نظر خواهد رسید. شکل‌هایی که تمایل دارید به هر طریقی شده آنها را کنار هم چیده، یک خطِ صاف ساخته و نابود کنید! وقتی چشم‌هایتان را ببندید، تترومینو‌ها از افتادن دست برنمی‌دارند و حتی وقتی خواب هستید در رویاهایتان آنها را در کنار هم قرار می‌دهید. Tetris Effect نسخه‌ای برنامه‌ریزی شده از این حالتِ خوشایند است. شاید اولین تصورِ ناخودآگاهی که به یک بازی ویدیویی تبدیل شده است.

منشا این پدیده و به وجود آمدن Tetris Effect، همان Tetris ِ کلاسیک و اصیل است که 35 سال قبل برای اولین بار عرضه شد و ناخواسته به ذهن بسیاری از افراد نفوذ کرد. یکی از معدود بازیهایی که به جرئت می‌توان به آن لقب بی‌نقص یا کامل را داد. هیچ تغییری نمی‌توان در آن ایجاد کرد که باعث شود هسته‌ی گیم‌پلی آن بهتر از چیزی شود که چندین دهه در حال تجربه‌ی آن بوده‌ایم. بله، می‌توان به آن شاخ و برگ داد اما اگر ایده‌ای برای بهبود هسته‌ی گیم‌پلی آن دارید، پس مطمئنا اولین نفر هستید! عنوان Tetris Effect نیز ابدا سعی نکرده است در هسته‌ی گیم‌پلیِ بی‌نقصِ Tetris تغییری ایجاد کند. مانند بسیاری از عناوینی که پس از Tetris ِ کلاسیک منتشر شدند، به آن شاخ و برگ داده و مودهای جدیدی به آن اضافه کرده است اما در کنار این موارد، از طریق بُعد دیگری آن را به تکامل رسانده است. بُعدی که مطمئنا قبل از تجربه ممکن است به آن بی‌تفاوت باشید و تصور کنید که برای Tetris به آن نیازی ندارید اما چنان درگیر آن خواهید شد که لایه‌ای دیگر به تصورات ناخودآگاه‌تان اضافه شود. لایه‌ای از جنس صدا و افکت.

این لایه‌ی صدا و افکت در ابتدا ممکن است تجملاتی بیش برایتان به نظر نرسند اما پس از مدتی به روحِ Tetris تبدیل خواهند شد. به لطف حضور پررنگ آقای Tetsuya Mizuguchi در توسعه‌ی Tetris Effect؛ عنوانی که تماما ایده‌ی او بوده است، شاهد یک اتصال جادویی بین گیم‌پلی بی‌نقص Tetris و زیبایی‌شناسی‌های خیره‌کننده‌ و مشهورِ او هستیم. او که با عناوین Rez و Lumines شناخته می‌شود، همیشه تاکید بسیار بالایی بر صداگذاری و جلوه‌های بصریِ تعاملی داشته است و حالا در این راستا محصولی تولید شده است که به راحتی می‌توان به آن لقبِ "ترکیبِ بهترین عناصر گیم‌پلی با بهترین عناصر سمعی بصری" داد.

اگر بخواهیم به سراغ اعداد برویم، Tetris Effect شامل بیش از 30 مرحله و استیجِ متفاوت که کاملا از نظر قابلیت‌های بصری و افکت‌ها، حس و حال و همینطور موسیقی و صداگذاری نسبت به هم متفاوت هستند. در طول کمپینِ اصلیِ بازی با نام Journey Mode با این استیج‌ها آشنا خواهید شد و همینطور با چالش‌های بسیار جذابی که روبه‌رویتان قرار خواهد گرفت، دست و پنجه نرم خواهید کرد. تجربه‌ای شگفت‌انگیز که به راحتی می‌تواند هر احساسی که می‌خواهد را به شما تزریق کند. از تترومینوهایی از جنس شن در یک کویر سوزان گرفته تا ساختن تتریس در اعماق اقیانوس‌ها، سکوت کهکشان‌ها، میان جشنواره‌ای از بالون‌ها و حین آتش‌بازی‌هایی خیره‌کننده.

می‌توان گفت بزرگترین مکانیکِ منحصربفردی که به فرمول Tetris در این نسخه اضافه شده است، حالتِ Zone می‌باشد. این حالت تاثیری بر روی هسته‌ی گیم‌پلی ندارد اما اجازه می‌دهد آرزوی بسیاری از بازیکنان Tetris برآورد شود! حالا بیشترین تعداد خط‌هایی که همزمان در یک لحظه می‌توانید در Tetris از بین ببرید به 4 محدود نشده است، در این نسخه‌ به لطف حالتِ Zone می‌توانید تا 20 خط را بطور همزمان نابود کنید! نابودی 20 خط از آن با نام Ultimatris یاد می‌شود. حالت Zone نواری مخصوص به خود دارد که وقتی پر شود می‌توانید آن را فعال کنید. زمان متوقف می‌شود و هر خطی که می‌سازید به جای نابود شدن به انتهایِ ستون منتقل می‌شود. به این روش می‌توانید بسیار بیشتر از 4 خط را آماده کنید و در نهایت با تمام شدن نوار Zone، آنها همزمان نابود شده و امتیازی بشدت بالا را دریافت خواهید کرد. Ultimatris به نظر می‌رسد سخت‌ترین عملی است که می‌توان در Tetris Effect انجام داد و شخصا با رکوردِ از بین بردن 16 خط بطور همزمان (دکاهگزاتریس!)، هنوز نتوانسته‌ام به آن نزدیک شوم!

برای هر حس و حالی که در آن لحظه داشته باشید، مرهمی در Tetris Effect وجود دارد. اگر پس از یک روز سخت به دنبال آرامش و یک تجربه‌ی گیرا و غرق‌کننده باشید، در Effect Mode به سراغ بخش‌هایی با لقب Relax بروید. در این حالت می‌توانید بدون اینکه نگران زمان و حتی پر شدن صفحه‌ باشید،‌ با خیال راحت تا هر مقداری که می‌خواهید و در هر استیجی که دوست دارید به تجربه‌ بپردازید. اگر به دنبال چالش هستید بخش‌هایی مخصوص آن وجود دارد که حتی بهترین و با تجربه‌ترین بازیکنان Tetris نیز نمی‌توانند به راحتی از پس آن برآمده و در حالتی سخت‌تر رتبه‌ی SS را دریافت کنند. اگر به دنبال تجربه‌ای متفاوت و سوپرایزکننده هستید، حتما باید به سراغ بخش‌های Adventurous بروید. در این بخش‌های می‌توانید ترکیبی از ویژگی‌های متفاوتی که در Tetris Effect گنجانده شده است را تجربه کنید. شاهد تغییر زاویه‌، تغییر شکل تترومینو‌ها، دگرگونی استیج‌ها و حتی عناصر جدیدی مانند تترومینوهای چندبرابر بزرگتر و همینطور تکه‌های انفجاری و بسیاری از عناصر جذاب دیگر خواهید بود.

در نهایت اگر همان تجربه‌ی آشنا و اصیل Tetris را می‌خواهید می‌توانید در بخش‌های Classic به آنها دست پیدا کنید. تجربه‌ای خالص از Tetris که می‌توانید به هر نحوی که می‌خواهید آن را شخصی سازی کنید و اگر بطور حرفه‌ای Tetris را دنبال می‌کنید،‌ در این نسخه‌ی درگیرکننده‌تر که به لطف موسیقی و اتمسفر جذابش بهتر می‌توانید در آن غرق شوید، مهارت‌های خود را تقویت کرده و رکوردهایی دست‌نیافتنی از خود به جای بگذارید.

یکی از ویژگی‌های جذاب این نسخه که حتی اگر رابطه‌‌ای قوی با Tetris نداشته باشید نیز باعث می‌شود به طور مداوم به سراغ Tetris Effect بیایید، ماهیتِ رقابتی و آنلاین آن است. بازی به خوبی به درجه‌بندی‌های آسان، متوسط و سخت تقسیم شده است و در هر استیجی که می‌خواهید و در هر حالتی (کلاسیک، Journey Mode و …) می‌توانید رکورد خود را ثبت کرده و به رقابت بپردازید. Effect Mode از حالتی بهره‌مند است که می‌توانید بازیکنان اطراف خود را با قالبی زیبا مشاهده کنید. قالبی که هر بازیکن را با آواتاری که می‌توانید در طول بازی آن را بدست بیاورید، بصورت معلق بر فراز کره‌ی زمین نشان می‌دهد. سطح Level شما و همینطور رکوردهایتان به راحتی قابل مشاهده است و حتی می‌توانید در رویدادهایی شرکت کنید که افراد مختلفی از سرتاسر جهان با هم برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند. امتیازهایی که در پایان جمع شده و اگر در مدت زمانی خاص به هدف تعیین شده برسد، می‌توانید آواتارهای مخصوصی را دریافت کنید که بشدت نادر است.

شاید تنها چیزی که باعث می‌شود Tetris Effect پکیجی 100 درصد کامل نباشد، حالت دو نفره است که می‌توانست بصورت آنلاین رقابت‌های جذابی را شکل دهد. حالت رقابتی که سالهاست به عنوان بخشی جدانشدنی از Tetris بوده است، حالا رها شده است تا تجربه‌ای بر اساس level up شدن شکل بگیرد و پیشروی بصورت آنلاین از جنس همکاری و کسب امتیازهای بیشتر باشد. اما این رویکردِ جدید در تجربه‌ی آنلاین تضادی با رقابت‌های قدیمی ندارد و رقابت‌های دو نفره‌ هنوز هم می‌توانست بخشی جذاب از Tetris Effect باشد که امیدواریم در آینده در قالب یک آپدیت، شاهد اضافه شدن آن باشیم.

با اینکه به تاثیر خیره‌کننده‌ی صداگذاری، موسیقی و جلوه‌های بصری در این نسخه اشاره کردیم اما باز هم ارزش تاکید دوباره را دارد. در ابتدای نقد از Tetris Effect به عنوان پدیده‌ای طبیعی که می‌تواند بازیکنان را دنیای واقعی نیز در بر بگیرد، گفتیم. پس از تجربه‌ی Tetris Effect مطمئنا بعد جدیدی به این تجربه‌ی خوشایند اضافه خواهد شد. به جای اینکه صرفا در مورد پایین آمدن تترومینوها و لذت خوشایندِ کنار هم قرار گفتن آنها، رویاپردازی کنید، صداهای تعاملی بازی را نیز خواهید شنید و افکت‌های آن را نیز تصور خواهید کرد. هدفی که مطمئنا Tetris Effect به دنبال آن بوده است و بدون شک به آن دست پیدا کرده است. Tetris Effect را حتما در حالت واقعیت مجازی نیز امتحان کنید. با اینکه شخصا تنها برای مدت کوتاهی و صرفا برای امتحان کردن، حالت VR را تجربه کردم اما باید بگویم که جلوه‌های بصری بازی در این حالت بسیار بیشتر می‌تواند معنویات خود را به شما نشان داده و شما را غرق در این تجربه‌ی گیرا کند. با این حال با توجه به ماهیت واقعیت مجازی، استفاده‌ی طولانی مدت از آن مخصوصا در Tetris Effect که بعضا نیازمند ساعاتی طولانی از تمرین و تکرار برای رسیدن به رکوردهای قابل توجه است، ممکن است خسته‌کننده شود و حالت عادی در اکثر اوقات گزینه‌ای مناسب‌تر به نظر می‌رسد و VR به عنوان قابلیتی جانبی، صرفا برای مدتی کوتاه می‌تواند از نظر بصری جذب‌تان کند و تاثیر قابل توجهی روی گیم‌پلی و لذت نهایی ندارد.

به هر حال اگر به دنبال تجربه‌ا‌ی هستید که پس از مصرف آن برای مدتی طولانی با شما باقی بماند و شما را به طوری مداوم به سمت خود فراخواند، Tetris Effect انتخابی منحصربفرد است. یک ماده‌ی مخدرِ دیجیتال که عوارضی ندارد!

"بازبینی تصویری"

"زاویه‌ی دوربین و دیگر امکانات بازی را به راحتی می‌توانید شخصی‌سازی کنید"

"بازیکنان آنلاین با آواتارهای مخصوصِ خودشان؛ معلق در فضا"

"بصورت آنلاین با بازیکنان متحد شوید تا به اهدافی برسید که پاداش جذاب و منحصربفردی را برایتان به ارمغان می‌آورد."

"برای دستیابی به Ultimatris یا Decahexatris، باید با استراتژی خاصی کار خود را شروع کنید"

"حالت Zone که از همان ابتدای بازی می‌توانید تاکید بر روی آن را مشاهده کنید"

"تجربه‌ی Tetris ِ کلاسیک در استیج‌های خیره‌کننده و آرامش‌بخش Tetris Effect شگفت‌انگیز است"

"تکنیک‌هایی که از گذشته در Tetris یاد گرفته‌اید هنوز هم جوابگو هستند اما ممکن است به اندازه‌ی نسخه‌های کلاسیک امتیاز نداشته باشند"

"چالش‌های مربوط به کمبو زدن در بازی، بسیار هیجان‌انگیز و نفس‌گیر است. "

"دریافت رتبه‌ی SS در بازی مخصوصا در اوایل تجربه بسیار نادر است و اغلب به دریافت A بسنده خواهید کرد!"

آرامش پس از یک روز سخت…

!BOOM! Tetris

نکات مثبت:

پایبندی به هسته‌ی گیم‌پلیِ Tetris

اضافه شدن بُعدی جدید به Tetris

صداگذاریِ تعاملی و موسیقی فوق‌العاده

جلوه‌های بصری و افکت‌های خیره‌کننده در استیج‌های متنوع

مودهای مختلف کلاسیک و جدید

قابلیت جدید Zone

سیستم پیشروی و همکاریِ آنلاین

نکات منفی:

عدم حضور حالت رقابتیِ آنلاین

سخن پایانی:

Tetris Effect پیوندِ هسته‌ی گیم‌پلیِ بی‌نقصِ Tetris با بهترین نوع از صداگذاری، موسیقی و افکت‌های تعاملی است که حتی وقتی در حال تجربه‌ی آن نیستید نیز حس خوشایند آن با شما باقی می‌ماند.

Verdict

Tetris Effect is a combination of the perfect Tetris core gameplay with the best kind of interactive sound design, music, and effects that even when you're not playing the game, the pleasant feeling of it will stay with you

Score: 9.5 out of 10 – PS4 Version