Menu

نقد و بررسی بازی Just Dance 2019

نقد و بررسی Just Dance 2019

"به قلم عرفان حائری"

بازی‌های رقص و آواز از زمان اولین کنسول‌ها وجود داشتند و همیشه سرگرمی‌های دوست داشتنی حساب می‌شدند. اما به لطف Wii و دیگر کنسول های حرکتی، این‌گونه بازی‌ها از آن حالت تکراری خارج شدند و تا حد زیادی پیشرفت کردند. بازی‌های زیادی در نسل قبل با این مضمون ساخته شدند که به لطف Kinect و PlayStation Camera بیشتر از همیشه لذت بخش واقع شدند. اما با کمرنگ شدن این ابزارها تولید این‌گونه بازی‌ها نیز رفته رفته کاهش پیدا کرد. احتمالا بتوان گفت یوبیسافت تنها کمپانی بود که نا امید نشد و به تولید بازی رقص خود، یعنی Just Dance ادامه داد. با توجه به اینکه این سری بازی، پس از شماره 4 ام خود به یک عنوان سالانه مانند فیفا و PES تبدیل شد کم کم خلاقیت های خود را از دست داد و هدف اصلی بازی گم شد.

سری بازی‌های Just Dance تمرکزشان روی انتخاب قطعات موسیقی مناسب و به نام، برای رقص است که برای همه سلیقه‌ها کارآمد باشد. چیزی که این سری را دوست داشتنی می‌کند حالات گرافیکی خاص آن در رقص‌ها و بک گراند متحرک استفاده شده در آن‌ها است که هیجان لازمه را ایجاد می‌کند و باعث می‌شود تا در مهمانی ها کنسول خود را روشن کنید و با دوستان خود جلوی تلویزیون مشغول رقص شوید و به رقابت با یکدیگر برای کسب امتیاز بپردازید. در هر شماره از بازی سعی می‌شد تا قابلیت‌های جدیدی مانند همخوانی با بخشی از آهنگ به آن اضافه شود تا حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد اما این خلاقیت ها رفته رفته کم شد و تمرکز صرفا سمت آهنگ‌های جدیدتر و جذاب تر رفت. اما پس از چند شماره همین مورد نیز فراموش شد و در هر شماره شاهد تنوع کمتری در آهنگ‌ها بودیم که به جز چند قطعه از آن‌ها، مابقی جذابیتی نداشتند و نوع رقص‌ها نیز مشابه همان قبلی‌ها بود.

از آنجایی که در نسل هشتم، تعداد زیادی از بازیکنان ابزارهای حرکتی روی کنسول خود ندارند، در چند شماره اخیر می‌توانید بازی را صرفا از طریق گوشی‌های هوشمند خود انجام دهید و نیازی به هزینه اضافی ندارید. شاید با خود بگویید که تجربه بازی با Kinect و PS Camera قابل مقایسه با گوشی نیست و قطعا به خوبی آن ها عمل نمی‌کند. باید بگویم که اینطور نیست و شاید حتی گوشی انتخاب مناسب تری نیز باشد. سنسور‌های کینکت و دوربین پلی استیشن آنقدر قوی نیستند که بتوانند تمام حرکات شما را به آن سرعت بررسی کنند. مواقع زیادی پیش می‌آید که با وجود درست انجام ندادن آن حرکت به خصوص، بالاترین امتیاز ممکن را از آن دریافت می‌کنید و گاهی هم ممکن است برعکس آن پیش بیاید و به طور امتیاز کلی امتیاز گرفتن در بازی خیلی به شانس بستگی دارد. در کنترل بازی با موبایل نیز همین ماجراست و تنها تفاوتی که ایجاد می‌شود این است که بازی نمی‌تواند تشخیص دهد که شما روی مبل نشسته اید و گوشی موبایل خودتان را تکان می‌دهید تا امتیاز بگیرید. به هر حال همیشه راه تقلب در اینگونه بازی‌ها وجود دارد فقط استفاده از موبایل کار را برای تقلب آسان تر می‌کند. اما به هیچ وجه باعث نمی‌شود تا لذت بازی برایتان از بین برود و یا کاهش پیدا کند. همچنین این بار کار با گوشی برای انتخاب آهنگ‌ها و چرخیدن در منو بسیار آسان شده است که حتی آسان تر از استفاده از دسته کنسول و یا تکان دادن دست در مقابل دوربین کینکت است.

مهم ترین تغییر که به محض ورود به بازی قابل رویت است؛ رابط کاربری بهبود یافته آن است. رابط کاربری بازی این‌بار، تا حد زیادی مشابه نرم افزار های موزیک پلیر گوشی های هوشمند شده است و با یک طراحی شیک و خوش آب و رنگ تبدیل به بهترین رابط کاربری در کل سری شده. شما اکنون می‌توانید نام آهنگ و خواننده ها را جستجو کنید تا راحت تر به آهنگ مورد علاقه خود برسید. همچنین در بخش Featured نیز می‌توانید آهنگ های پیشنهادی بازی مطابق سلیقه خودتان و پلی لیست های مناسبتی را پیدا کنید. به طور مثال هنگام اکران فیلم Bohemian Rhapsody(فیلم بیوگرافی فردی مرکوری، خواننده بند Queen) شما می‌توانستید پلی لیستی از آهنگ‌های این بند را در این بخش مشاهده کنید و یکی از آن‌ها را برای رقص انتخاب کنید.

شما همچنین به مدت 30 روز می‌توانید به صورت رایگان از اشتراکJust Dance Unlimited استفاده کنید که به محظ ورود به بازی بدون هیچگونه پیش نیازی فعال می‌شود و به شما اجازه می‌دهد تا به آرشیو بزرگ موسیقی با بیش از 400 قطعه موسیقی دسترسی داشته باشید که شامل منتخبی از موسیقی های برتر شماره های قبلی بازی می‌باشد. همین موضوع جذابیت زیادی به بازی افزوده است و اینکه از این طریق به برترین رقص‌های سری Just Dance Kids دسترسی دارید نیز پوئن مثبتی برای خانواده‌های صاحب فرزند کوچک محسوب می‌شود.

اما به جز این دو مورد، بازی باز هم ضعیف عمل کرده است. با اینکه سعی شده از آهنگ های محبوب این روز ها نظیر آهنگ OMG از آرش و اسنوپ داگ و Un Poco Loco از انیمیشن کوکو، استفاده کند که از قضا طراحی جذاب و دوست داشتنی دارند. اما تعداد اینگونه آهنگ‌های ارزشمند به اندازه نسخه های قدیمی بازی نیست و مقدار زیادی از آن‌ها نه تنها طراحی خوبی ندارند بلکه خود آهنگ نیز چندان جذابیتی ندارد. با این حال قابلیت‌های جدیدی مانند Sweat Mode به بازی اضافه شده است که میزان کالری که با هر بار رقصیدن، سوزانده اید را اطلاع می‌دهد و از این رو بازی تا حدی توانسته جذابیت شماره‌های پیشین را بازگرداند.

سری Just Dance هیچگاه نخواسته تا یک بازی آموزش رقص باشد و فقط می‌خواهد به شما کمک کند تا از رقصیدن با آهنگ‌های مورد علاقه تان بیشتر لذت ببرید. به همین دلیل فضای رقابتی بازی منحصرا به خانه شما محدود نمی‌شود بلکه می‌توانید به طریق آنلاین نیز به رقابت با دیگر رقاص‌ها بپزدازید. البته اگر حوصله رقابت جدی ندارید، بازی راه حلی برای شما ایجاد کرده است تا با گرفتن بالاترین امتیاز در یک رقص، نام شما به عنوان رقاص برتر هفته در بازی ثبت شود و دیگران باید تلاش کنند تا رکورد شما را بشکنند. این موضوع فضای رقابتی جدیدی ایجاد می‌کند که تا به حال در شماره‌های پیشین شاهد آن نبودیم.

نکات مثبت:

– بهبود قابل توجه رابط کاربری بازی

– اضافه کردن تعدادی قابلیت جدید کاربردی

– دسترسی به آرشیو 400 موسیقی به مدت یک ماه رایگان

نکات منفی:

– انتخاب موسیقی نامناسب در نیمی از موارد

– رقص های تکراری و مشابه نسخه های پیشین

– عدم پیشرفت در طراحی و نوع رقص ها

سخن آخر

بازی Just Dance 2019 بی نقص نیست و هنوز جذابیت بازی به نیمی از آهنگ‌ها محدود می‌شود. اما به لطف رابط کاربری بسیار روان و دوست داشتنی و قابلیت‌های جدید اضافه شده به بازی، آن را به بهترین جاست دنس در چند سال اخیر تبدیل می‌کند و می‌توان امید داشت تا در شماره‌های بعدی دوباره به دوران اوج خود بازگردد.

Verdict

Just Dance 2019 is not flawless. Half of the game's charm relies on it's songs, again. But with the help of a newly updated UI, which is not only really fast but also useful and refreshing, and some new modes, we can easily say that Just Dance 2019 is simply one of the best enteries in the Just Dance series. Players can still hope that it'd eventually reach it's peak just as the old days

Score: 7.5 – PS4 Version