Menu

راهنمای بازی Warframe: نکات اولیه برای بازیکنان جدید

راهنمای بازی Warframe: نکات اولیه برای بازیکنان جدید

وارفریم یکی از پیچیده‌ترین و بهترین عناوین PC به شمار می‌رود که در سالیان اخیر، بر روی کنسول‌ها نیز عرضه شده است. با این که این بازی کارش را در ابتدا به عنوان یک عنوان شوتر مبتنی بر لوت، و با استفاده از مراحل ساخته شده به صورت تصادفی شروع کرد، ولی به تدریج با تلاش‌های استودیوی Digital Extremes، به یک عنوان شبه MMO با جهان‌های باز، ایستگاه‌های فضایی عمومی برای تبادل، و سیستم‌های ساخت و ساز و Modding عمیقی تبدیل شده است که حرفه شدن در استفاده از آن‌ها، صدها ساعت وقت می‌خواهد. این عنوان، یک بازی خارق العاده است؛ ولی همچنین ترسناک به نظر می‌رسد، چون بازیکنان جدید قطعا در انجام آن با مشکل مواجه خواهند شد.

بخشی از این اتفاق به خاطر این است که وارفریم هیچ شروع و پایان مشخصی ندارد و با این که Star Chart (نقشه‌ی مراحل بازی) به شما کمک می‌کند که از ماموریتی به ماموریت بعدی بروید، ولی تقریبا هیچ راهنمایی‌ای برای این که بازیکنان جدید بدانند که باید به چه چیزی برسند یا اصلا چگونه به آن برسند، وجود ندارد. اما این سفر خود آموخته، در واقع نیمی از جذابیت بازی است. برای همین، در این راهنما لیستی از ترتیب پیشروی در بازی را برایتان نداریم تا آن را بدون ذره‌ای تفکر به پایان برسانید، بلکه در عوض می‌خواهیم تا به شما کمک کنیم که سیستم‌های پیچیده‌ی وارفریم را درک کرده و فرابگیرید و به شما نشان دهیم که در صورتی که نمی‌دانستید باید چه کار بکنید، به چه منابعی مراجعه کنید.

قبل از این که شروع کنیم، مهم است که بدانید وارفریم چه چیزی است و چه چیزی نیست. این بازی تقریبا قابل قیاس با عناوینی همچون Destiny 2 و Borderlands است، ولی برخلاف آن‌ها تمرکز بسیار بیشتری بر روی ساخت تجهیزات و امتحان کردن روش‌های بازی کردن جدید دارد. شما در این عنوان در نقش یک Tenno ظاهر می‌شوید؛ یک نینجای فضایی که در آینده‌ای بسیار دور و زمانی که قبیله‌های مختلف غیر انسانی برای کنترل کهکشان تلاش می‌کنند، وظیفه دارد تا دوباره تعادل را به این دنیای جنگ زده برگرداند. برای انجام این کار، شما به یک سری زره‌ی مخصوص با نام Warframe دسترسی دارید که مانند کلاس‌های مختلف در سایر بازی‌ها عمل می‌کنند و هر کدام از آن‌ها از توانایی‌های متفاوتی برای استفاده در زمان مبارزه بهره می‌برند؛ ولی درست برخلاف سایر عناوین، شما می‌توانید تا به ساخت وارفریم‌های جدید بپردازید و آن‌ها را در بین ماموریت‌ها تعویض کنید تا محدود به یکی از آن‌ها نشوید. همچنین با این که شما هزاران بازیکن را با هم در دنیای بازی ملاقات نمی‌کنید، ولی قسمت اعظمی از هویت وارفریم، تشابه زیادی با بازی‌های MMO دارد و درست همانند آن عناوین، باید وقت زیادی را صرف کنید تا چیز با ارزشی بدست آورید.
با این حال، وارفریم در چند مورد، حسابی با عناوین MMO فرق دارد. اولا، هیچ محتوای End Game مشخصی در بازی وجود ندارد. وارفریم چیزی مثل Raidهای دستینی 2 ندارد، ولی در عوض بر روی محتوای به شدت چالش برانگیز تیمی تمرکز کرده است و این شما هستید که باید یک دلیل برای انجام این عنوان پیدا کنید. مثلا می‌توانید سعی کنید تمام وارفریم‌ها را جمع آوری کنید، تجهیزاتتان را تا جای ممکن ارتقا دهید یا این که آن‌ها را طوری شخصی سازی کنید که بهتر از بقیه به نظر برسید. دوما، با این که اکثر آیتم‌ها با خرج کردن پول واقعی سریعا قابل دسترسی می‌شوند، ولی چون زمان زیادی را باید برای ارتقای آن‌ها صرف کنید، این موضوع آنقدرها هم که فکر می‌کنید Pay 2 Win نیست. سوما، یک اقتصاد بسیار خوب و وابسته به بازیکنان در این عنوان وجود دارد که با استفاده از واحد پولی پریمیوم بازی یا همان Platinum انجام می‌شود. این موضوع به این معنی است که شما می‌توانید آیتم‌هایتان را بفروشید و پلاتینوم دریافت کنید و یا با استفاده از آن‌ها، آیتم‌های مورد نیازتان را بخرید. چهارما، فرق چندانی بین بازیکنانی که پول خرج نمی‌کنند با بقیه وجود ندارد و این دسته از بازیکنان، فقط نمی‌توانند به اسلات‌های اضافه Inventory که چیزی در حد چند دلار برای خرید پلاتینوم مورد نیازشان لازم است، دسترسی پیدا کنند.

ولی مهم‌ترین چیزی که باید بدانید این است که وارفریم یک بازی به شدت عمیق و خیلی کند است. ساخت تجهیزات جدید می‌تواند چند روز واقعی طول بکشد و فارم کردن منابع حتی بیشتر از این ممکن است به طول بیانجامد. با این حال، خوشبختانه گیم پلی و سیستم شوتینگ وارفریم، جذاب و روان است و می‌تواند شما را برای چندین ساعت بازی کردن، حتی اگر بخواهید یک ماموریت را بارها تکرار کنید، به خود جذب کند. با این حساب، اگر شما به دنبال عنوانی هستید که خیلی سریع و بدون تفکر خاص در آن به پیشرفت بپردازید، "شاید" از وارفریم لذت ببرید؛ چون بخش اعظمی از این بازی به انجام چند باره‌ی ماموریت‌ها و خواندن ویکی‌ها و منابع کمکی برای یافتن اطلاعات می‌شود. این موضوعات ممکن است کمی شما را نگران کنند، ولی مطمئن باشید که این عمق، چیز خوبی است؛ چون از این طریق همیشه چیز جدیدی برای امتحان کردن وجود دارد.

حالا وقتش رسیده که شروع کنیم. اولین قدم، ساخت یک اکانت جدید برای وارد شدن به بازی و ذخیره سازی پیشرفت در آن است (بازی کاملا رایگان است و نیازی به خرید آن نیست). برای این منظور، می‌توانید به وب سایت رسمی بازی مراجعه کنید و مراحل ثبت نام را به صورت معمولی پیگیری کنید و یا این که می‌توانید با ثبت نام از طریق این لینک معرفی، یک Affinity Booster هفت روزه برای افزایش میزان تجربه‌ی دریافتی از ماموریت‌ها نیز دریافت کنید. پس از نام نویسی، دانلود و اجرا کردن این عنوان و وارد شدن به حسابتان، بلافاصله وارد جریان بازی می‌شوید و پس از طی مدتی، مجبور می‌شوید از بین سه وارفریم مختلف (Excalibur و Volt و Mag)، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

Excalibur: یک وارفریم بالانس شده با توانایی‌های Slash Dash (انجام عمل Dash بین دشمنان و ضربه زدن به آن‌ها توسط شمشیر انرژی) – Radial Blind (به وجود آوردن یک نور که برای مدتی دشمنان را گیج می‌کند) – Radical Javelin (حمله به چندین دشمن توسط خنجرهای انرژی قدرتمند و میخ کردن آن‌ها به دیوار در صورت کشتنشان) – Exalted Blade (فرم واقعی شمشیر انرژی که قدرت و سرعتی به شدت بالا دارد و برای کنترل جمعیت دشمنان، انتخاب مناسبی است)

Volt: یک وارفریم با توانایی ایجاد امواج الکتریسیته‌ی قدرتمند که میزان ضربه‌ی بسیار زیادی را وارد می‌کند و برای بازیکنانی ایده آل است که به دنبال جایگزینی برای استفاده‌ی مداوم از اسلحه‌هایشان هستند. توانایی‌های این وارفریم عبارتند از Shock (پرتاب یک گلوله‌ی انرژی که نه تنها فقط یک دشمن را گیج کرده و ضربه‌ی زیادی را به او وارد می‌کند، بلکه به سایر دشمنان از طریق Chain Damage ضربه می‌زند) – Speed (افزایش سرعت وارفریم بازیکن و سایر وارفریم‌های اطراف آن) – Electric Shield (ایجاد یک سپر الکتریکی) – Discharge (گیج کردن و ضربه زدن به دشمنان نزدیک با استفاده از یک شوک الکتریکی قدرتمند)

Mag: یک وارفریم با توانایی استفاده از امواج مغناطیسی و دستکاری آن‌ها که توانایی‌های او عبارتند از Pull (کشیدن دشمنان با نیروی مغناطیسی به سمت خود برای استفاده از حملات نزدیک) – Magnetize (ایجاد یک محیط مغناطیسی دور یک هدف که تمام دشمنان را به سمت خودش می‌کشد و با واکنش به تیرها و توانایی Polarize، میزان ضربه‌ی بیشتری را وارد می‌کند) – Polarize (تخلیه‌ی سپر انرژی دشمنان، بازگرداندن سپر هم تیمی‌های نزدیک و ایجاد Shardهایی که در کنار توانایی Magnetize، میزان ضربه بالایی را وارد می‌کنند) – Crush (مغناطیسی کردن استخوان‌های دشمنان نزدیک برای از کار انداختن آن‌ها)

چنانچه در انتخاب وارفریم دلخواهتان به مشکل خورده‌اید و به دنبال یک تجربه‌ی متعادل و معمولی هستید، پیشنهاد می‌کنیم که Excalibur را انتخاب کنید. بعد از انتخاب وارفریم و وارد شدن به گیم پلی، مجبور می‌شوید که به تدریج، به انتخاب تجهیزات اولیه‌ی خود بپردازید. لیست تمام این تجهیزات اولیه به شرح زیر است و از بین مواردی که با رنگ‌های مشابه مشخص شده‌اند، فقط یکی را می‌توانید انتخاب کنید:

Skana: (اسلحه‌ی Melee) شمشیری با سرعت بسیار بالا که می‌تواند یک دشمن را در یک زمان مورد هدف قرار دهد.

MK-1 Bo: (اسلحه‌ی Melee) یک سلاح دستی بلند که سرعت پایین‌تری دارد؛ ولی به خاطر اندازه‌اش، توانایی مورد هدف قرار دادن چندین دشمن در اطراف بازیکن را در یک زمان دارا است.

Leto: (اسلحه‌ی ثانویه) یک هفت تیر با میزان قدرت شلیک معمولی که به خاطر لگد بسیار پایین، دقت بسیار بالایی دارد.

Kunai: (اسلحه‌ی ثانویه) یک سلاح بی سر و صدا که به صورت خمیده پرتاب می‌شود و می‌تواند برای کشتن مخفیانه‌ی دشمنانی که پشت موانع پنهان شده‌اند، به کار گرفته شود.

Mk-1 Braton: (اسلحه‌ی اولیه) یک اسلحه‌ی اتوماتیک که از میزان قدرت مناسب، سرعت شلیک بالا و دقت بسیار زیاد در اکثر فواصل بهره می‌برد.

The Paris: (اسلحه‌ی اولیه) یک تیر و کمان برای مورد هدف قرار دادن و کشتن بی سر و صدای دشمنان. قدرت شلیک با توجه به میزان کشیده شدن تیر مشخص می‌شود.

بعد از انتخاب تجهیزاتتان و آموخته شدن قواعد استفاده از آن‌ها توسط بازی به شما، این عنوان به صورت رسمی آغاز می‌شود و در طول مراحل اولیه‌ی آن می‌توانید موارد دیگری مثل پارکور، هک کردن و یا باز کردن جعبه‌ها برای یافتن لوت را فرا بگیرید که به دلیل آسانی یادگیری و انجام آن‌ها، در این مقاله اشاره‌ای به آن‌ها نمی‌کنیم.

پس از اتمام اولین مرحله، شما به سفینه‌ی اختصاصی خودتان دسترسی پیدا خواهید کرد و در ابتدا، خیلی راحت است که توسط سیستم‌ها، اجزا و ترمینال‌های مختلف موجود در آن گیج شوید. پس بهترین کار این است که اول سری به Star Chart یا همان نقشه‌ی جهان بازی که شامل ماموریت‌های مختلف است، بزنید و فعلا کمی به سلاخی دشمنان بپردازید. به اتمام رساندن این Star Chart یکی از وظایفی است که تمام بازیکنان وارفریم باید آن را انجام دهند؛ چون نه تنها با انجام آن می‌توانید به اسلحه‌ها و وارفریم‌های قدرتمند دسترسی پیدا کنید، بلکه این کار همچنین باعث آزاد سازی ماموریت‌ها، ایستگاه‌های فضایی عمومی (مثل Cetus و Fortuna) و غیره می‌شود. با ورود به Star Chart، وارد صفحه‌ای مشابه با تصویر بالا می‌شوید و می‌توانید با انتخاب سیاره‌های باز شده (در ابتدا فقط زمین قابل دسترسی است) و یکی از مناطق روی آن که به صورت نقاط آبی مشخص شده‌اند، وارد ماموریت‌ها شوید. با نگه داشتن ماوس روی هرکدام از این ماموریت‌ها نیز، می‌توانید اطلاعات مربوط به نوع فعالیت‌های آن مرحله و همچنین بازه‌ی Level دشمنان موجود در آن را بدست آورید.

دقت داشته باشید که بازی به صورت پیش فرض، روی حالت آنلاین تنظیم شده است و به محض انتخاب مرحله، شما را با بازیکنان دیگر در یک تیم قرار می‌دهد. برای جلوگیری از این اتفاق، دومین مربع را در قسمت بالا و سمت چپ صفحه انتخاب کنید و وضعیت ملحق شدن افراد دیگر به بازی‌تان را به یکی از گزینه‌های Friends Only (فقط دوستان)، Invite Only (فقط با ارسال دعوتنامه) و یا Solo (تک نفره) تغییر دهید. پس از انتخاب مرحله، یک تایمر چند ثانیه‌ای شروع به شمارش می‌کند و در صورت کنسل نکردن پروسه شروع مرحله و اتمام این تایمر، وارد مرحله خواهید شد.

در نگاه اول، وارفریم مثل یک بازی خیلی ساده می‌ماند: شما در طول مرحله حرکت می‌کنید و تمام دشمنان را می‌کشید، ماموریت‌ها را انجام می‌دهید و به جمع آوری منابع می‌پردازید. ولی بعد از اتمام ماموریت‌های آموزشی است که به ناگهان با سیستم‌های شخصی سازی و استفاده از مادها روبرو می‌شوید و ممکن است در ابتدا، یادگیری آن‌ها غیر ممکن به نظر برسد. این موقعیتی است که بسیاری از بازیکنان را از بازی می‌راند؛ ولی نگران نباشید، چون به محض این که قواعد آن را یاد بگیرید، این پروسه برایتان به شدت آسان می‌شود.

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌ها در وارفریم این است که Level شما، به صورت خودکار شما را قدرتمندتر نمی‌کند. مثلا شما ممکن است Rank 30 که بالاترین میزان Rank است، را داشته باشید ولی همچنان توسط دشمنان به پنیر سوئیسی تبدیل شوید. برخلاف بسیاری از عناوین RPG، میزان Level تجهیزات شما در وارفریم در واقع نشان دهنده‌ی پتانسیل آن‌هاست و برای این که از این پتانسیل به خوبی استفاده کنید، باید آن‌ها را با Modها شخصی سازی کنید. به همین منظور باید بدانید که موارد مختلف در سیستم افزایش Level بازی از چه قرار اند و چگونه با هم ارتباط دارند.

Mastery Rank: نزدیک‌ترین چیز به Level کلی یک کارکتر است. هر زمان که یکی از تجهیزات شما مانند اسلحه و یا وارفریمتان توسط مبارزات، ارتقای Rank می‌یابد، مقداری Mastery Point دریافت می‌کنید و با جمع آوری میزان مورد نیاز برای افزایش Rank، می‌توانید به انجام یک ماموریت ویژه (که فقط یک بار در هر 24 ساعت قابل انجام است) بپردازید. با اتمام موفقیت آمیز این ماموریت نیز می‌توانید خود را به Rank بعدی ارتقا دهید تا بتوانید از تجهیزات قدرتمندتر استفاده کنید و یک سری آپگرید ثانویه‌ی جدید مثل فضای اضافه برای Modها بدست آورید که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.

Rank: در واقع همان Level هر کدام از تجهیزاتتان بوده و آخرین سطح آن نیز 30 است. با Equip کردن و بردن هر کدام از تجهیزاتتان به ماموریت‌ها، به تدریج به جمع آوری امتیازات تجربه یا همان Affinity برای آن‌ها خواهید پرداخت و آن‌ها را Level Up خواهید کرد. تنها فایده‌ی افزایش Rank تجهیزات، افزایش Mod Capacity یا همان ظرفیت استفاده از مادها است که به شما اجازه می‌دهد تا مادهای به شدت قدرتمندتری را روی تجهیزاتتان قرار دهید و آن‌ها را نسبت به حالت عادی‌شان ارتقا دهید.

Mods: (تصویر بالا) به وفور در طول ماموریت‌ها و از منابع مختلف پیدا می‌شوند و آپگریدهای متنوعی را به شما ارائه می‌کنند. مادها به شدت برای ادامه دادن بازی ضروری هستند، چون آن‌ها منابعی هستند که باعث افزایش قدرت تجهیزات شما می‌شوند. بعضی مادهای معمولی ممکن است تنها باعث افزایش قدرت شلیک‌های اسلحه‌ی شما بشوند و بعضی دیگر می‌توانند ویژگی‌هایی مثل شلیک‌های اسیدی و الکتریکی را به آن‌ها اضافه کنند یا باعث وقوع واکنش‌های ویژه‌ای بشوند. هر کدام از این مادها برای نصب شدن به میزان فضای خاصی نیاز دارند (سمت بالا و چپ تصویر) و در صورتی که محل نصب آن‌ها، دارای علامتی مشابه با علامت درج شده روی مادها باشد، فضای مورد نیاز آن‌ها هنگام نصب نصف خواهد شد.

چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد مادها وجود دارد، ولی تمام آن‌ها یک فلسفه دارند: آن‌ها بیشتر به درد تقویت ویژگی‌های موجود روی تجهیزاتتان می‌خورند تا اضافه کردن ویژگی‌های جدید به آن‌ها. به عنوان مثال، اگر شما در حال بازی کردن با وارفریمی مثل Valkyr هستید، بهتر است از ماد Steel Fiber استفاده کنید تا Armor او را که به طرز وحشتناکی بالاست، بیشتر از قبل کنید و نه این که فضای استفاده از ماد‌ها را برای استفاده از ماد Redirection که فقط میزان سپر دفاعی ناچیز او را به مقدار کمی افزایش می‌دهد، حرام کنید. هر چقدر شما بیشتر با این سیستم سروکار داشته باشید، بیشتر از قبل به یادگیری و تحسین عمق آن خواهید پرداخت. پس باز هم یادتان باشد که با این که این سیستم در ابتدا خیلی پیچیده به نظر می‌آید و بزرگترین مانع پیش روی بازیکنان جدید محسوب می‌شود، ولی به محض این که با آن آشنا شوید، ادامه‌ی کار برایتان مثل آب خوردن می‌شود.

اینجاست که راهنمایی‌های ما برای بازیکنان جدید به پایان می‌رسد. اگر به مطالعه‌ی دقیق این راهنما و فراگرفتن راهنمایی‌های بازی پرداخته باشید، اکنون قادر هستید که تا چندین سیاره‌ی دیگر به راحتی پیشروی کنید و حتی از سیستم‌هایی مثل ساخت و ساز و یا استفاده از مادها، بهره ببرید. از اینجا به بعد، دیگر همه چیز به خود شما بستگی دارد. اگر دانش زبان انگلیسی شما برای مکالمه کردن با کاربران خارجی مناسب است، می‌توانید برای راهنمایی‌های بیشتر به یک Clan خارجی ملحق شوید و با توضیح دادن در مورد تازه کار بودنتان، از راهنمایی‌های آن‌ها بهره ببرید و یا این که از منابعی مثل راهنمای ابتدایی Digital Extremes، ویکی وارفریم، ویدئوهای iFlynn در یوتیوب، کتابچه‌ی راهنمای DapperMuffin و این راهنمای جامع بازی در استیم استفاده کنید.

اگر هم به زبان انگلیسی مسلط نیستید، نگران نباشید! می‌توانید در رسانه‌های اجتماعی مختلف پردیس گیم و مخصوصا سرور دیسکورد پردیس گیم به یافتن دوستان جدید بپردازید و آن‌ها را به لیست دوستانتان اضافه کنید، سوالات خودتان را مطرح کنید یا به دنبال هم تیمی‌ها بگردید. همچنین در صورت استقبال شما همراهان عزیزمان، قادر خواهیم بود تا قسمت‌های دیگری از این راهنما را برای آشنایی شما با سایر قسمت‌های بازی، تدارک ببینیم. تا آن موقع، از بازی کردن لذت ببرید.

نویسنده و مترجم: پرهام آقاخانی